A.Gergely András
Kérő szó, remélhető párbeszéd,
tudomány a megértésért
2022.02.17.
Éppen hét esztendő – nem kerek évszám, csak az emlékezés ürügyének
választott –, hogy évnapja lett (5775.
svát 16-án) Dr. Schweitzer József búcsúztatásának. Ezért sem nekrológ az alábbi rövid
emlékező, csupán rövid lapozgatás, melynek iskolás méltatlansága nem egyéb,
mint szolgai feladat, mai jótétemény, egyúttal félhangos jelzés is:
emlékezni nemcsak van mire, de emlékezetes maradhat, ha méltó. Azonban
méltónak lenni a legméltóbbhoz szinte reménytelen vállalás – noha a küldetés
már maga az emlékeztetés is lehet. "Szolgák lettünk ma azon a földön,
amelyet a mi atyáinknak adtál, hogy egyék annak gyümölcsét és legjavát, íme,
mi szolgák vagyunk azon. A legtöbb szolgaság, amit kérünk s tán a
legnagyobb, mit zsidó ember magára vállalhat. Szolgálni az ősi talajon, az
apák örökségén, új magot vetni a lelkekben, új barázdát szántani a
szívekben, új utat vágni és mutatni az ember számára – ez a szolgálatunk, ez
a küldetésünk. /…/ A mi feladatunk, enni és étetni abból a gyümölcsből, ami
az atyák lelkének talaján termett. A mi feladatunk – úgy érezzük – újra
ízlelgetni azokat. Ízleljétek és lássátok: jó az Isten" – szól Schweitzer
hangján a Szolgák lettünk ma… című
beszédében (az 1947. június 9-én megtartott rabbiavatáson) elhangzottakból.
A mi feladatunkként vállalt lapozgatás is roppant rövidre fogott, ha azt
tekintjük, hogy Schweitzer József "Uram, nyisd meg
ajkamat" – válogatott tanulmányok és esszék kötete[i] a maga
négyszáz oldalával és nem a teljes életmű-anyaggal akkora tudás-terjedelem
önmagában is, hogy valójában még kóstolónak sem illene be egy alaposabb
olvasat elé. A feladat a sok kötetes judaika-életmű és hagyaték egészére
nézve olyannyira óriási, hogy annak méltatlan kezdeménye is csupán az olvasó
csalfa reménye lehet.
Nem véletlen, hogy a kötet "referenciái", teljességét megidéző értékelései
között az emlékező, a tisztelgő, de legfőképp az elismerő hang uralkodik. A
sokhangú tisztelgésből (melybe a kötet elejére illesztett
Köszöntő – Dr. Feldmájer Péter szavaival – és
Kettős küldetés – Dr. Schmelzer Hermann Imre tollán) az előszavak
szintúgy belefoglalják a "küldöttek vagyunk" felhatalmazottság lényegét, s
talán ki lehet emelni Schöner Alfréd visszaemlékezéséből a méltató
alaphangot: "Tanította és magyarázta, hogy mi az istenhit lényege. A
szolgálat lényege: '…új eget feszíteni az ember feje fölé. Visszaadni a
zsidó embernek az Istent, aki elveszett sokak számára. Nem az Isten, nem is
az ember, de a roppant idők hibájából. Megbékíteni, kibékíteni vergődő
lelkeket. Megmutatni nékik az Isten ihlette lelkekből sarjadó gyümölcsöket,
zsidó írást, zsidó szellemet' /…/ Nagyünnepi istentiszteletünk egyik
legmegrendítőbb részét, az ávodát, a főpap megjelenését reprodukálta
a schweitzeri jelenlét ott a jeruzsálemi nagytemplomban. A sok-sok évtized
zsinagógai beszéde, prédikációinak sorozata, dvár torá-k és előadások
summája harmonikusan ötvöződött. Kikristályosodott a szöudá háslisit-ek
állandó aktualitást is hordozó mondanivalója, az örök isteni, és a
változásában is emberi igazságok újrafogalmazása, aktualizálása a 20.
században. Mindez a schweitzeri homília-vonal lényege. A szószéken
elhangzott, s az írásban megfogalmazott beszédei, prédikációi, hitéleti
cikkei a nagy elődök Perls Ármin, Lőw Immánuel, a nagyapa Hoffer Ármin,
avagy Kiss Arnold, Hevesi Simon retorikai teljesítményének méltó folytatása…
(Szolgák lettünk ma…, In: az Országos Rabbiképző Intézet Hallgatóinak
Ünnepi Kiadványa. II. Avatás ünnepe, Bp., 1947. p. 12.).[ii]
A kötet három nagy fejezetbe gyűjtve teszi elérhetővé Schweitzer írásait. Az
első blokk Szentírás és teológia címen az istenhit lehetőségét (Auschwitz után), a posztbiblikus
istenfogalom, a status quo ante közösség, az evangéliumi judaizmus, a
protestáns és zsidó bibliafordítások irodalma, a katolikus-zsidó párbeszéd
tematikái és a Rabbiképző teológiai/halachikus irányairól szóló dolgozatok
válogatása. A tematika és a címadás is kifejező, eligazító, körvonalaik
rendje is áttetszően tiszta. Tükrözi – ha nem is az időrend, de – a "szolgák
lettünk" szellemiségét és a magyarországi judaisztika egy határozott
irányát, lelkiségét is. A második összeállítás a
Magyar-zsidó történelem és a Soa historikumának modernitás és tradicionalitás, erdélyi és magyar szefárd
jelenlét, Kohn Sámuel, reformzsidó irányzat, német megszállás és deportáció
(Landeszman Györggyel közösen), Molnár Kálmán közjogász korképének tónusai
(Schweitzer Gáborral közös írás) korhangját 1947-ből, vagyis a zsidóság
lokális életfolyamatait jellemző aspektusokat, melyet kiegészít a Tolna
megyei zsidóság történeti képe kiegyezéstől 1944-ig (Szilágyi Mihállyal
közös közlemény). A harmadik részben Művelődés és irodalomtörténet címen egyberakott szövegek simulnak
egymásra (az előző fejezetekhez hasonlóan itt is angol és magyar nyelvű
írásokból), tárgykörükben a zsidóság magyar művelődésért tett
erőfeszítéseivel, a magyar írók magyar rabbikról szóló idézeteivel, az
irodalom felelősségének és a Ha-Cófe folyóirat profiljának rajzolatával, a
zsidó rítusban a halál és a halotti szertartás szerepével, Winkler Mihály
bonyhádi hebraista plébános megjelenítésével, az első pesti héber
nyomtatvány és az 1838. évi héber nyelvű krónika vázlatos bemutatásával,
továbbá a zsidó értékszemlélet és Európa viszonyának szemlézésével.
Az írások szövegi és judaisztikai gazdagsága oly hatalmas, hogy az nem lehet
a recenzió tárgya. Ennél csupán az lenne reménytelenebb, összefoglaló
szavakat találni arra, amit Schweitzer pályaműve és életművének egésze
képvisel. Szerencsére (ugyan csak egy korai időszakról, de meghatározó
hatásának részletes rajzával) megtette ezt már a kötet előszavát is
megalkotó Dr. Schmelzer Hermann Imre is, amikor Élet a falak mögött, emlékek a
Rabbiképzőből címen összefoglalta a jellegadó korszakot,[iii] valamint hasonló, de egész
pályafutását és szellemiségét közvetlen közelből megidéző írásában
Schweitzer Gábor készítette el emlékezését apjáról.
"Apámmal kölcsönösen nagyra tartottuk Büchler Sándor, az 1944-ben hívei
többségével együtt mártírhalált szenvedett keszthelyi főrabbi életművét.
Büchler Sándor, a tudós történész, a budapesti tudományegyetem magántanára,
kora legkiválóbb neológ rabbijai közé tartozott. 'A rabbi' című,
1938-ban megjelent publicisztikában gyűjtötte csokorba a rabbi működésének
legfontosabb ismérveit, illetve területeit, amelyek legtöbbje eredendően nem
írásba foglalt rendelkezésként, hanem – miként fogalmazott – érzésként
és szellemként élt és hagyományozódott át nemzedékről nemzedékre. Ennek
a rabbinikus tradíciónak része a színtiszta vallásosság, az erkölcsi fenség,
a zsidó közösség ideáljaiért való lelkesedés, a tűrni tudás, a tudomány és a
műveltség áhítata, az emberi jogokért és szabadságért való rajongás, a
hazához való hűség, a segítőkészség, valamint a szenvedők iránti
együttérzés. Ez a felsorolás, bár ezt Büchler Sándor expressis verbis nem
mondta ki, lényegében a neológ rabbik alapjaiban ma is vállalható krédójának
tekinthető… /…/ Apám Bíró Tamással folyatott beszélgetése abból a
szempontból is izgalmas, mert a felmerült kérdések jelentős része a hazai
neológia történetére, alapértékeire, halachikus és teológiai irányvonalára,
esztétikai aspektusaira irányult. Ezek közé tartozott az a kérdés is, hogy
miként lehetne teológiai értelemben definiálni a neológiát, amire apám
frappáns, bár kissé talányos választ adott: 'Liberális ortodoxia.'
Ehhez mintegy magyarázatképpen hozzátette, hogy a neológia az ortodoxiánál
liberálisabb, a reformnál – azaz a reformjudaizmusnál – ortodoxabb. Vagyis
teológiai értelemben a neológia az arany középutat képviseli… /…/ Utolsó
nyilvános szolgálata alkalmával, kilencvenharmadik életévében a veszprémi
közösség Hanuka ünnepségén vett részt 2014. decemberében, alig néhány héttel
végzetes betegsége előtt. Apám mindent egybevetve közel háromnegyed
évszázadon keresztül szolgálta szeminaristaként, majd aktív, illetve
nyugállományú rabbiként a zsidó közösséget. Megingás nélkül; jóban,
rosszban".[iv]
A kötet egész szellemisége talán várható, de mindenképpen elismerendő
kötelezettségként tükrözi a Nechemia próféta szavai nyomán kimondott ígéret,
a "Szolgák lettünk ma azon a földön, amelyet a mi atyáinknak adtál…" elhivatottság-tudatát, egyúttal
tudását is annak, ami a remélhető párbeszédben, a zsidóság tudományának
művelésében és a kérő szó cselekvő egységében rejtőzik, avagy hát éppen
ekként megnyilatkozik. Schweitzer "fogalommá" lett, nemcsak tanítóvá és
rabbivá, a hit szolgájává és a tudás-hagyaték gyarapítójává. A könyv ezért
is gazdag emlékezés Rá, munkásságára, életművére és teremtő emberi művére
egyszerre.
[i]
Universitas
Kiadó – Judaica Alapítvány, Budapest, 2007.,
412 oldal
|