Büki Mátyás

Naplójegyzet
2023.05.17.
Egyesek azt mondják: a halál teszi mintegy az emberi létet, az emberéletet
egésszé. A halál nélkül az ember létezése nem egész, nem teljesség, és így nem
is létezés, hanem csak egy semmi. Létezés csak teljességben lehetséges.
Mindez rendben van, mondom én. Nagyon szép, mondhatni tetszetős a gondolatmenet,
ha egyáltalán helyes a teljesség és a létezés azonossá tételének gesztusa, de
számomra mégsem jelent semmit. Talán azért, mert – ha tetszik – túlságosan
méltóságos és nyugalmas a gondolatmenet?
Hogyan tudunk ezeknek a gondolatoknak a körében tartózkodva egyáltalán
érintkezésbe kerülni a halál működésének földhözragadtságával, gyakorlatával?
Például érintkezésbe kerülni a ténnyel, hogy létezik úgymond békés halál
(ágyban, párnák közt – ám azt is tudjuk, hogy ez a „békés” halál lehet
fájdalmas, szenvedéssel teli és drámai, „látványos”, egy rémfilm mozivásznára
való eseményekkel tarkított halál) de létezik erőszakos halál is. (Ott haljak
meg én a csata mezején).
Az erőszakos halál (sajnos) kivált vizsgálódásra érdemes abból a szempontból,
hogy az ilyen halálnak se szeri, se száma. Ha például azokra a katonákra
gondolunk, akik az emberiség hajnalától fogva napjainkig a kenukon, dereglyéken,
csatamezőn, lövészárkokban, stb. halták emberéletüket teljessé tevő halálukat,
kicsit nyugtalanok leszünk. Azt is tudjuk, hogy közülük szintén végtelen nagy számban voltak olyanok, akik egyszerű
kényszerből (kötelező sorozás, stb.) kerültek a csata „forgatagába”. Ahogy
manapság mondjuk, mint puszta ágyútöltelékek vettek részt a harci
cselekményekben. Az ő tömeges halálukra hogyan mondhatjuk, hogy életük
teljességgé vált? Nem lesz szavainkban, hangunk színében, lejtésében valami, ami
kicsit cinikus, tréfás, esetleg kényszeredett érzést, sőt, kétségbeesést tükröz
vissza?
Az, aki nem nézi le az ún. „egyszerű” embereket, érti és szereti is őket
ilyenkor még elemi erejű felháborodást is érezhet. Gondoljunk Pierre Bezuhov és
Platon Karatajev kapcsolatára, amelyben éppenséggel Karatajev, az egyszerű
közkatona a lelki vezető és tanítómester, vagy arra, hogy Tolsztoj gróf nem
átallott jobbágygyerekeknek meséskönyvet írni. De gondolhatunk a kommunista
Bertolt Brecht híres versére, – a vers címe: Egy olvasni szerető munkás kérdezi
– amelyben feltétetik a kétkezi munkájukkal életüket a halálukig
végigszorgoskodók egyszerű, fogós kérdése: Ki építette Thébát, hét kapujával?
Tudniillik, nem a királyok és híres nevezetes hadvezérek hordták oda a köveket.
Persze itt hangos ellenvetéseket lehet tenni: a vár felépítése szellemi munkát
is megkövetel. Az építés nem pusztán a cipekedés. Igen, ez tökéletesen igaz,
ámde mégis: fontos, hogy ne feledkezzünk meg azokról, akik a köveket cipelik.
Egy – tegyük fel – kényszerbesorozott közkatona halála nem szemléltetheti a
halálról szóló tételt anélkül, hogy ne éreznénk: ez a halál az „égbekiáltó
igazságtalanságok” hona. Persze nehezen definiálható, mit jelent az égbekiáltó
igazságtalanság, valószínűleg azért, mert erről szubjektív érzések hozzák meg az
ítéletet.
Ám akármit gondolunk is az erőszakos halálról, mely a benne részesülők
tömegessége folytán a társadalmi igazságtalanságok megnyilvánulása is (a
halálnak kiszolgáltatott bérmunkások, alkalmazottak, béresek, szolgák, a
társadalmak ún. alsó rétegeiből kikerült résztvevők), a tetszetős tételt még
mindig szembe szegezhetik velünk: értsd meg, barátom, hiába minden fontolgató
okoskodás, a halál által lesz egész, teljes az emberélet. Félre tehát minden
fontolgatással, osztályozásai kísérlettel, halál-taxonómiával!
A halál milyensége, erőszakos, békés, stb., puszta járulékosság, a
lényeget, a lényegiséget nem érinti. Egyáltalán nem is kell vele törődni!
Erőszakos halál amúgy másféle is van: például egy kocsmai verekedésben is lehet
az erőszakos halál által az emberéletet úgymond tehát teljessé tenni. Létezik
munkahelyi baleset is, valamint manapság a közutakon is – olykor saját hibából –
erőszakos halál áldozatai lehetünk. Valamint van önkéntes halál is, ahol sem betegség, sem valamiféle hatalom általi
kényszerítés nem játszik szerepet.
Itt azonban fekete viharfelhőkként újra aggodalmas gondolatok tornyosulnak
fölénk: Az erőszakos halál tömeges jelentkezése (egy időben, emberek tömegeit
érintve) gyakran társul kegyetlen és gyilkos ideológiákkal (katonai agresszió
egy másik nép ellen, ideológiai alapú genocidum, gázkamrák, mindezek az éppen
adott Vezér emberevő óriássá dagadó személyiség-torzulásainak eredményeképpen).
Szajkózhatjuk-e továbbra is ilyen esetekben a kiinduló gondolatot? A morális
ítéletnek nem kell azonnal szerepet kapnia elmélkedéseinkben?

Elintézhető az Atlantisz császára két szerzőjének halála azzal, hogy életük
teljessé vált, hogy életüket a halál beálltával tették úgymond magukévá, annak
beálltával lettek semmiből valamivé, emberré? Egy, a gázkamrában, illetve
fogolykórházban „egésszé váló emberi élet” nem kíván több gondolkodást,
elemzést? Vagy a legyengült Radnóti életének tarkólövéssel való teljességé,
egésszé tétele?

Zárójelben megjegyezve: Ullmann és Kien Atlantisz császára c. műve kapcsán – a
kiinduló tételt szemünk előtt tartva – különös paradoxonokra bukkanunk. A
darabban éppen a Halál az, aki nem vesz részt a császár kisded „játszadozásában”
(mindenki háborúja mindenki ellen – férfiak, nők, csecsemők, gyerekek, aggok
volnának az egymást gyilkoló résztvevők). Megtagadja a munkát. Éppen ő az, aki
ilyen körülmények között nem kívánja az embereket kvázi a teljesség és így a
valódi létezés honába röpíteni. Nem kíván az élet teljessé tételében szerepet
kapni. A Császár pedig voltaképpen az örök életre való kacsintásában, tehát a
haláltól való félelmében várának áthatolhatatlan védőgyűrűkkel való
körbevételével saját semmisségét erősíti újra meg újra.

Viktor Ullmann |
|

Petr Kien |
Világos, hogy a bonmot-szerű tétel nem visz közelebb a jelentős alkotók
embertelen ideológiákon alapuló erőszakos halálának megértéshez.Ismét
hangsúlyozandó: az elmélkedésnek mindenképpen ki kell terjedni az úgynevezett
névtelen milliók erőszakos halálára. A kérdés megoldásához talán közelebb visz,
ha a létezés és teljesség összefüggése helyett egyszerűen azon gondolkodunk,
hogy minden igazságtalanságon és embertelenségen alapuló erőszakos halál egyben
jelkép is: jelképe az adott individuumnak, az társadalomnak és az konkrét
történelmi eseményeknek, azaz a világkorszaknak. Mondható, hogy a jelkép több,
mint teljesség: éppenséggel mindig új és új tartalmakkal akar telítődni. Sosem
teljes, egész, és mégis életet él?

Annyi biztos, hogy a jelkép demokratikus: mindenki azzá válhat. A falu szélén
kucorgó roskatag ház lakója, az egész életében napszámba járó asszony, és a nagy
művész egyaránt. És az úgynevezett ismertség egyáltalán nem számít.
|