Csepeli György
A pszichológia fogalmai
Jóhiszeműség
Rutger Bregman most
megjelent könyvében veti fel, hogy mi emberek, jobbak vagyunk, mint hisszük.
Arról ír, hogy evolúciós örökségünk a barátságosság, a jóindulat és a bizalom.
Ezek a tulajdonságok adták a homo sapiens versenyelőnyét a neandervölgyiekkel
szemben, akik eltűntek, bár okosabbak voltak, de nem tudtak vagy nem mertek
tanulni egymástól. Az ember az egyetlen lény a világon, aki képes elpirulni. A
pirulás, mint Bregman írja, abszolút szociális reakció, mely azt mutatja, hogy
számít, amit a másik érez és gondol rólunk. Hasonló a helyzet a szemünkkel.
Egyedül az ember szeme színes és fehér egyszerre. Ezáltal vagyunk képesek arra,
hogy éreztessük és megérezzük érzéseinket a másik ember iránt. Egészében véve
szociális tanuló gépek vagyunk.
A jóindulat
nyitottság és bizalom a másik iránt, melynek viszonzása maximalizálja az
együttműködésből várható hasznot. Nem az önzés, hanem az együttműködés tett
bennünket emberré.
Felmerül a kérdés
persze, hogy ha így történt, akkor miért sok vér és könny, mely nélkül nincs
jelenet az emberi színjátékban, miért mondhatta Herakleitosz, hogy "a háború
mindeneknek atyja és királya"? Miért mondja Vörösmarty, hogy "az emberfaj
sárkányfog-vetemény: Nincsen remény! nincsen remény!
A kérdésre két
választ is adhatunk. Az egyik válasz az, hogy a pozitív érzések csak azoknak
járnak, akik egy csoportba tartoznak, ugyanazt az istent imádják, közösek az
őseik. Az idegenek, a más csoportbeliek nem számíthatnak jóindulatra, velük
szemben a gyanakvás, a bizalmatlanság indokolt. A csoporton belüli jóindulat és a csoportok közötti rosszindulat kettős
öröksége mind a mai napig velünk maradt. Ma már azonban egyszerre sok csoporthoz
tartozunk és kaleidoszkópszerűen változó hálózatainkban senki sem lehet teljesen
idegen. A modern társadalmak ereje a sok gyenge kötés, melynek mindegyikének
alapja a bizalom és a jóhiszeműség.
Persze, sokszor megesik, hogy visszaélnek bizalmunkkal, átvernek bennünket. De
ha eleve gyanakvással közelítünk a másikhoz, sosem fog kiderülni, hogy valójában
megbízhattunk volna benne. A gyanakvás börtön, melyet magunk építünk magunknak.
A másik válasz az,
hogy evolúciósan eleve úgy vagyunk huzalozva, hogy a rossz hírekre inkább
odafigyelünk mint a jó hírekre. Az emberi ügyek kutatóinak érdeklődése azonban
nem szorítkozhat kizárólag a társadalmi együttéléssel óhatatlanul együttjáró
negatívumokra. Ha a kutatások homlokterében csak az erőszak, a konfliktus, az
előítélet, a gyűlölet, az igazságtalanság áll, akkor a kutatók akaratlanul
hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek rosszabbnak gondolják magukat, mint
amilyenek. Ilyenkor beindul a hallgatás spirálja, melynek lényege, hogy magát
mindenki jónak gondolja, de a másikat rossznak tartja. "Én megbízom a másikban"
- mondja magának a szentély, "de bennem nem bíznak meg a többiek". Hankiss Elemér jól látta a keletkező csapdahelyzetet, mely azt hozza
magával, hogy a végén senki sem bízik meg senkiben.
A
társadalomtudományok felelőssége annak tudatosítása, hogy valójában több a jó
hír, mint a rossz hír. Lehet, hogy kutatóként nem figyelünk eléggé oda, hogy
miért nem lesz valaki előítéletes, miért segít, miért bízik és hisz a másikban.
Széchenyi zseniálisan érzett rá arra, hogy a modern társadalom alapja a hitel,
mely képessé teszi a társadalom tagjait arra, hogy elhigygyék, jobbak annál,
mint hiszik. A vírusjárvány idején végzett szociológiai kutatásunk eredményei
beigazolták ezt a várakozást, a jó legyőzte a rosszat.
Együtt nyerni
Kezdő
szociálpszichológusként ismerkedtem meg Henri Tajfel kísérleteivel, melyekben
egymást személyesen nem ismerő emberek önkényes szempontok alapján képzett
csoportjai pénzt osztottak el egymás között. Nem volt meglepő, hogy az
igazságos, fele-fele alapon történő pénzosztás nem volt népszerű, mindegyik
csoport a maga javára osztotta a pénzt. Az viszont meglepő eredmény volt, hogy
egy másik feltételben a csoportok nem a saját hasznukat nézték, hanem azt, hogy
a másik csoportnak kevesebb jusson, mint nekik. A pszichológiai előnyt
fontosabbnak tartották, mint az anyagi előnyt.
Hasonlóan működik az
irigység és a káröröm, mely megmérgezi mindennapjainkat, hiszen lehetetlenné
teszi mind a csoportközi, mind a személyközi együttműködést, a közös nyereség
keresését. A gyanakvás és a bizalmatlanság azt a hamis várakozást alakítja ki
bennünk, hogy a másik eleve igazságtalanságra készül, s ezért, hogy jobb, ha
megelőzzük, mondván, hogy "a legjobb védekezés a támadás".
Rövid távon ez a
stratégia beválhat. A győztes mindent visz, a vesztes mindent veszít. A
játékelméleti kísérletek eredményei azonban azt mutatják, hogy a vesztesek
gyorsan tanulnak, s a rosszhiszemű várakozásra hasonlóan reagálnak. Ilyenkor
rosszindulatú folyamat veszi kezdetét, melynek a végén már senki sem nyer.
Az állati élet ideje
a mindenkori jelen pillanat. Az
emberi életben azonban a múlt, a jelen és a jövő együtt hat ránk, ha
igazságosak, ha igazságtalanok vagyunk egymással. Egyedül mi emberek élünk az
időben. Identitásunktól elválaszthatatlan a múlt, melyben a nemzeti, etnikai,
vallási csoportok, melyekhez tartozunk, hol győztek, hol vereséget szenvedtek
egymással szemben. A múltban
keletkezett traumák, igazságtalanságok nem múlnak el, hanem tovább élnek a
jelenben, s mint a napi hírekben is látjuk, társadalmi válság idején pusztításra
adnak felhatalmazást, melynek célpontjai egyaránt lehetnek emberek, szobrok,
sírok, emlékhelyek. A hajdani
nyertesekből igy lesz haláluk után vesztes, de a halottakkal szemben elért
győzelem nem sokat ér.
Az egyes emberek
megtanulhatják, hogy jobban járnak, ha abból indulnak ki, hogy hosszú távon
előnyösebb, ha nem a másik kárát, hanem hasznát tartják szem előtt. Számos jól
bevált technika van, melyek révén a személyek és a csoportok közötti
konfliktusok megelőzhetők, vagy ha már bekövetkeztek, enyhíthetők. Az emberiség
azonban nem okul a játékelméleti kísérletek eredményeiből. A világ lassan
lakhatatlanná válik, mivel a jelenben élők a majdan megszületendők rovására
termelnek, fogyasztanak, utaznak, keresik az élvezetet és a szórakozást. A
vírusjárvány drámaian mutatott rá, hogy ez az út a pusztulásba visz.
A világ mai állapota
fenntarthatatlan mert igazságtalan. A jelenben élő emberek a maguk javára élik
fel az erőforrásokat, nem hagyva tiszta levegőt, vizet, egészséges természeti
környezetet az utánuk jövők számára.
A felvilágosodás óta hisszük, hogy az embert teremtője elidegeníthetetlen
jogokkal ruházta fel, melyek sorában az élethez és a szabadsághoz való jog
mellett ott látjuk a boldogságra való törekvés jogát. Nem tagadhatjuk meg ezeket
a jogokat a még meg nem született emberektől. A közös nyereség reményére épülő
társadalmi szerződés akkor lesz tartós, ha a szerződő felek egyik a jövőből jön.
Kérdezés
Heidegger mondja, hogy a nyelv a lét háza. Én
hozzátenném, hogy ez a ház lakatlan. Mi, a nyelv használói tesszük lakhatóvá,
azáltal, hogy kimondjuk, mit látunk, gondolunk, érzünk. Minden állítás egy-egy
szoba a házban, ahol otthon vagyunk, ismerősök vagyunk. A bizonyosság, persze,
sosem teljes, hiszen minden állítás mellett ott van egy tagadás, mely mögött ott
a fenyeget a hátborzongató idegenség. A ház, melyben lakunk, nemcsak volt és van, hanem lesz is.
A nyelv révén teremtett ház folyamatosan alakul,
bővül, szobáiból újabb és újabb terekre nyílik kilátás. Az állítás, a tagadás, a
feltételezés mellett ott a kérdés,
mely egyik sem, de ha egyszer feltettük, a válaszban mindegyik ott lehet. A
kérdés rést üt a létezőn, kiszabadít az itt és most hatalmából, kinyitja a teret
a lehetőségek felé.
A kérdés a végesből visz a végtelenbe. Aki kérdez, az kíváncsi. A
kérdező nem biztos magában, megszólítja társait. A kérdezés révén dialógussá
alakíthatjuk a monológot, társbérlőket fogadunk a nyelv által alkotott házba.
Kérdések nélkül a ház, melyben lakunk, unalmas,
egyhangú, monoton élet színtere lenne, ahol nincsenek tikok, izgalmak, csak
algoritmusok, melyek ismeretében külső hatalmak uralkodnak a lakókon, azaz
rajtunk. Első sorban önmagunkra kell
kérdeznünk, kik vagyunk, mit akarunk, mi a fontos és mi a nem fontos az
életünkben.
"Ismerd meg
önmagad!" Ezt a választ adta a kérdezőnek a delphoi jósda, hozzá téve, hogy "a
sorsod te vagy. Nem külső erők uralkodnak rajtad, a jövő benned van, olyanná
teheted, amilyenné tenni akarod."
Bregman, akinek Humankind c. könyvéből vesszük
hetente a jó élet parancsait, azt mondja, hogy az empátia kevés, ha igazán
gazdag, termékeny társas életet akarunk élni a házban, ahol lakunk. Az empátia
csak elfogadás, passzív megértés. Többre van szükség, kérdeznünk kell a másikat,
éppen úgy mint önmagunkat. A másiknak is szüksége van önismeretre, mint
magunknak, s ha kérdezzük, akkor kizökkentjük komfortzónájából, új utakra
tereljük, mint ahogyan ő is ezt teszi velünk, ha bennünket kérdez.
Hankiss Elemér mesterfokon tudott kérdezni. Vele
beszélgetni igazi, megismételhetetlen öröm volt, mert kérdései nyomán kitágult a
tér, ahol vele voltunk, felvillant a
cél, melyet ő már látott, de mi még nem. Lényeges állítás és tagadás csak ott
van, ahol előbb kérdés volt. Több mint negyven éve, hogy egy Greyhound buszon
utaztam fiatalon Amerikában a keleti partról a nyugati partra. Volt időm
gondolkozni. Heidegger kis könyvét olvastam a metafizikáról a buszon, s a könyv
első oldalán ott volt a kérdés: "Miért van egyáltalán létező, és miért nincs
inkább semmi? "Azóta is keresem erre a kérdésre a választ, s remélem, nem
vagyok, nem leszek egyedül.
Együttérzés
Költők és filozófusok
örök problémája a "másik elme" titka, melynek megfejtését persze hiába keresik,
hiszen aki, mint Babits Mihály mondja, önmagát "vak dióként dióba zárva" látja,
az sosem lát ki onnan, sosem lesz képes a másik megértésére. A pszichológusok
jóval pragmatikusabbak, szerintük a lelkek közötti roppant, jeges űr betegítő
tűnet, mely kezelhető és gyógyítható. Az egyik gyógyszer neve az empátia,
melynek révén az egyik elme a másik elme nézőpontját felvéve képes átérezni azt,
amit nem ő, hanem a másik él át. Az empátia a sikeres társas élet feltétele, de
Bregman, akinek tízparancsolatát ebben a sorozatban pontról-pontra tárgyaljuk,
arra hívja fel a figyelmet, hogy önmagában kevés. A beleérzés kiszívja az
energiát a beleérzőből, aki ugyan mindent lát ami a másikat kínozza, arra már
nem marad ereje, hogy segítsen is neki.
A beleérzés nem elég.
Van egy másik gyógyszer, az együttérzés, mely távol tart a másik szenvedésétől,
miközben arra ösztönöz, hogy megszabadítsa a másikat a bajtól. Az empátia megáll
ott, ahol az együttérzés kezdődik. Az agy képalkotó módszerekkel történő
vizsgálata azt mutatja, hogy a beleérzés és az együttérzés az agy teljesen más
területeinek izgalmából táplálkozik. Az együttérzés nem szívja ki belőlünk az
energiát, hanem ellenkezőleg, energiával tölt fel bennünket, felháborodást vált
ki belőlünk a másik baja, melynek oka lehet egyedi vagy kollektív
igazságtalanság, szerencsétlenség, betegség.
Az együttérzés
cselekvésre, segítségnyújtásra sarkall. Az energia, mely ösztönöz bennünket,
átárad azokba, akiket segítünk, megtanítva őket arra, hogy önmaguknak
segítsenek. Nem véletlen, hogy Ferenc pápa az új bíborosokat avató konzisztórium
alkalmából tartott beszédében az együttérzést állította középpontba, mely Jézus
örökségének kulcseleme. A pápa felidézte Márk evangéliumának egyik szakaszát,
melyben az evangelista leírja Jézus találkozását egy leprással, akitől a város
lakói utálattal elfordultak, nem segítettek neki, magára hagyták szenvedéseivel.
Mihelyt a leprás meglátta Jézust, arcra borult előtte, és kérlelte: 'Uram, ha
akarod, meggyógyíthatsz engem. 'Jézus kinyújtotta kezét, megérintette, és így
szólt hozzá: 'Akarom, tisztulj meg!’ Erre azonnal elhagyta őt a lepra.
Az együttérzés
hatalmas erő, mely, mint a pápa mondta, a "leselejtezett, reményt vesztett
embereket keresi". Ők azok, akik léte ugyan elhatol érzékszerveinkig, de onnan
már nem vezet tovább az inger agyunk együttérzésért felelős központjáig.
Hiányzik belőlünk az együttérzé,s ha szenvedőt, nélkülözőt, éhezőt látunk.
Elfordítjuk tekintetünket, s azt mondjuk, "oldják meg maguk!", vagy azzal
hitegetjük magunkat, hogy majd más segít rajtuk.
Az együttérzés
azonban nem választható magatartás, hanem alapvető követelmény, melyet Isten
állít elénk. Mindenkire sor kerülhet, senki sincs biztonságban, senki sem
hiheti, hogy nem kerül a leselejtezettek, reményt vesztettek seregébe.
Szociológiai értelemben véve az együttérzés társadalombiztosítás, a társadalom
önvédelmi eszköze, melynek révén az egyének biztosak lehetnek abban, hogy nem
maradnak egyedül a bajban, mindig lesz valaki, aki segítő kezet nyújt feléjük, s
kimondja, hogy "akarom, tisztulj meg." Az együttérzés a szívünkbe írt norma,
mely, ha nincs, akkor csak a roppant, jeges űr marad az emberek között, melyről
a költő beszél.
|