A KARIKATÚRÁRÓL
Mért olyan szórakoztató látvány: nézni a korzó fel s alá hullámzó sétáló
közönségét, megfigyelni a zsúfolt nézőtér fejtömegét, csatangolni az
idegen város ismeretlen emberáradatában, alámerülni a bálteremben
nyüzsgő-mozgó táncosok hullámaiba? Mert ez a sok ismeretlen emberi arc,
sajátos gesztus, eredeti mozgás csupa élettitkot leplez le.
Mint nyitott
könyvből, olvassuk a rejtelmeket, kutatjuk a folyton változó formák
mögött lappangó életérzéseket, miközben hirtelen, intuitive felfogott
nagyszerü megösmerések bukkannak fel a hirtelen született öntudatlan
gesztusokból, s egyszerre meglátunk az arcvonásokba ágyalt formák mögött
egy gondosan elrejtett más, titkos, bujkáló, odamerevedett álarcot, egy
akaratlan fintorban, mely jön és távozik, csak a figyelő szem által
felfogva.
Mindez általános emberi, melynek nem szoktunk jelentőséget
tulajdonítani, pedig az író ebből gazdagszik, ebből táplálja képzeletét,
mely - mint egy örökös mozgásban levő szivattyú szívja magába a
benyomásait, a festő pedig ezt szinte módszeresen gyakorolja, neki az
életmegfigyelés tanulmányainak kizárólagos tárgya.
A festő formához akar
jutni, képzeletstrukturája szerint absztrakt vagy konkrét formához ;
kiindulása azonban mindenkép a természeti forma, melyet a maga
életérzésének megfelelően megfigyel, átformál, alakít. A forrás a nagy
életátabota, a vad életvásár, melyen őrületesen kóvályog, forog,
nyüzsög-mozog az emberi állag, melyben mindent megtalálhatunk, valamit
csak — keresünk. S itt van a művészetnek megértését szolgáló újabb pont.
Az élet gazdag tartalmából azt emelhetjük ki, a mit akarunk, de
akarnunk kell, akarni kell tudni. A művész hajlamának megfelelően —
beállítja a látását az élet bizonyos jelenségeire. A hajlam, a
kép-zeletstruktura a lényeges, ez vezeti, ez képesíti, de ez kényszeríti
is egyszersmind arra, hogy a maga formáját kikeresse és alakítsa a
természet végtelen sokrétű alakulataiból.
Sokszor elnéztem a kávéházi
asztalt körülülő művészeket, a mint telerajzolva a márványasztalt, kezük mialatt a legtávolesőbb tárgyról folyt a szó szinte gépies
öntudatlansággal formáról formára haladt ; de a legegyszerűbb vonásban
is benne volt az egész ember; a rajzok után megmondhatjuk, ki ült azon a
helyen?
Ilykép bizonyos meghittség áll elő, meleg együttérzés,
közvetlen kapcsolatok és a festő, ki megszokta a formaviszonylatokat
kutatni, jobb hiányában belebujik társai arcába, figyeli azok
változatait, a sajátos alakulatokat, az egyéni jegyeket. Nem véletlen,
hogy a művész oly sokszor festi, mintázza a társát. Rafael (az athéni
iskolában) Bramante és Leonardo arcmásait festette görög filozófusoknak.
Általán ösmeretes Dürer müncheni arcképe mesteréről Wolgemutról.
Újabban főleg Leibl életeművében találkozunk nagy számmal társainak
arcképeivel. Fantin-Latour Delacroix dicsőségére megfestette Manet-t és
körét, Courbet műterme modelljeit, látogatóit és barátait festette meg
L'Atelier» c. művében. De hivatkozhatunk Marées arcképére, melyen
önmagát és baráját Lenbachot ábrázolta. Blauchenak luxembourgi
arcképére, melyen barátját a norvég festőt Thaulowot örökítette meg.
A
festő pajtás jó modell, tudja, mit jelent az: elmerülni a formákba és
türelemmel megvárja, míg társa kihozza» a formát, melyet keresett. A
művészkompániák intim hangulatából ilykép nemcsak zsűrilisták,
személyeskedések és intrigák. születtek, hanem művészi megösmerések,
formakitalálások, lélek-revelációk is. Nagyon természetesen karikatúrák is. Sőt elsősorban karikatúrák.
A karikatúra az intimitásból
születik és az intimitás számára készül. Megtalálni a karikatura
formáját csakis ösmert, százszor látott arcon sikerül, felösmerni a
karikatúra torzításait csakis akkor lehetséges, ha ösmerjük az
eltorzított arcot normális, torzítás nélküli állapotában. Innét van az,
hogy a nagyközönséget csakis általán ösmert, hírneves emberek
karikatúrái érdekelik.
A karikaturarajzoló művészete abban áll, hogy a
közismert embereket új világításba állítja, azoknak torzító tükörrel
felfogott képét adja, miközben titkos tulajdonságaikat reveiálja. Minél
szélesebb körben ismert embert leplez le ilykép, hatása annál
általánosabb. De a művészi eljárás nem változik, ha nem a nyilvánosság
előtt, hanem csak szűkebb körben szereplő egyént kari-kiroz is, mint
tette azt Pólya Tibor, ki a Japán művészasztal tagjairól készített egy
sor karikatúrát, talán a legjobbakat és legjellemzőbbeket, miket e
nemben ma áltálján produkálnak.
E sorozatból bemutatunk 13 darabot, talán
elegendő ahhoz, hogy hozzáfűzhessük a karikatúráról való
megösmeréseinket.
Egy megnyúlt, félrefordított tojás, közepén két párhuzamos vonal, alatta
két kacskaringós vízszintes, fölötte két szög, benne két pont, a tojás
hegyén két körszelet, az oldalán két megnyúlt fülforma: mindez
szabályos, szinte geometrikus formula. A hatása elemi erővel komikus.
Mindenki első szempillantásra felösmeri a nagy leegyszerűsítés mellett.
Ez Falus Elek, a jeles iparművész! Sőt többet mondunk, mindenki csak
most ösmeri meg, mert egyetlen formulára van visszavezetve az egész
ember, még pedig annak a legrejtettebb tulajdonsága, az az álarc, melyet
hord, a mi geometrikus ábraszerűvé teszi, az a merevség, a csupa
egyenes vonal, melyből felépült, a melyet akarata ellenére hangsúlyoz.
A művész, a ki ezt felösmerte, a ki a folyton változó arcvonásokból ezt az egy ott lappangó
álarcot meglátta és kiemelte, ami által felbontotta a mozgásban lévő
vonások közti harmóniát, eljutott a karikatúra lényegéhez.
Mert
felbontani hangsúlyozás által, egyensúlyt megsemmisíteni kiemelés
révén, megmerevíteni egy arcvonást, mely egyenesen hajlamos a
megmerevedésre, ez a karikaturarajzoló titka. Képzeletében minden arcot
átalakít komikussá, azáltal, hogy kikeresi a formáknak azt a
félszegségét, mely ott lappang bennök, felösmeri azt a fintort, mely az
életben, az arcvonások folytonos mozgásai közepett, alighogy végigsuhan
az arcon.
A karikaturarajzolónak ez elég: ő azonnal állandósítja,
megmerevíti, minden formát erre az egyre vezetve vissza. A
karikaturarajzoló szeme erre a torzulásra való vadászatra van beállítva,
s amint azt észreveszi, lecsap rá, mint a kánya az áldozatára és
kegyetlenül felfogja, s túlozva, mindenki előtt láthatóvá teszi: Van
oly pillanat minden ember életében: mikor kiül arcára mind a torzvonás. A
mit kendőzött, rejtett konokul. A lágyság leple róla im lehull...(Kiss József).
A legtöbb ember ezt a fel-felbukkanó fintort nem látja meg a társa
ábrázatán, mert az a következő percben, alighogy felszínre jött,
alámerül az új formában, de a karikatúra-rajzoló képzeletében éppen ez
reked meg, ezt építi ki, ez bontakozik ki előtte s mi csak a
karikatúrában látjuk meg társunk legtitkosabb lelkét.
A karikatúra
ilyenkor levetkőzteti emberét, mert egyetlen formulára vezetve vissza
egy sokrétű lelket, mintegy kivonatát adja az emberi szenvedelmeknek,
megértet, megmagyaráz, bemutat s mi mint torzító tükörben, látjuk az
embert titokban tartott tulajdonságával, amely ott áll kiemelt
egyedülvalóságban, mereven, meredten. S a leleplezett ember a maga
tehetetlenségében oly komikus s most lelepleztetve, meglátjuk
torztulajdonságait, nevetünk rajta.
A karikaturarajzoló tehát oly vadász, a ki harcban van az emberekkel,
kiknek folyton mozgásban lévő arcvonásaiból titkokat akar
kizsákmányolni, a lelkűk legrejtettebb rejtelmeit leplező azt a formát
emelve ki, a melyik lényük igazi valója révén gyakran ismétlődik, s így
okvetlenül nyomot hagy formáikon.
Ezt a merevedésre hajlamos formát
űzi-hajszolja a karikaturarajzoló.Aszerint, amint absztrakt vagy konkrét
képzeletű, keresi azt az egyéniben vagy a tipikusban. Ha konkrét
képzeletstrukturájú, minden figyelme az egyetlenhez fordul, a mint ez az
egy álarc egyszer, de jellegzetesen ebben vagy abban az egyénben
megnyilatkozik.
Ha absztrakt képzeletstrukturájú elvonatkozik az
egyszeritől és keresi az általánosat. Mindegyik azonban azt az
életérzést kifejező ritka fintort hajszolják, mind a két művésztipus, a
mely a mozgalmas élethajszában hirtelen felbukkan, öntudatlanul, egy
darabig ott lebeg a formákon, hogy aztán ebből a szórakozottságából
felocsúdva, újra alámerüljön az életmozgalmasságba - de már késő, a
karikaturarajzoló meglepte és megrögzítette és emberünk le van leplezve,
megtudjuk élete titkát, tehetetlenül, szinte élettelen merevségben
kénytelen megállani előttünk, s nevetve rajta megbüntetjük.
A titkos jelleg torzító ábrázolása tehát a karikaturarajzoló
legfontosabb feladata. Minél mélyebben lát bele az emberi lélekbe, s
ösmeri fel azok gyengeségeit, merevségeit, s lelki hibáikat, azt, a mi
komikussá teszi formáikon át a lelkűket, annál nagyszerűbb, mélyebb a
hatása. Hogy ezeket a felösmeréseit mennyire művészi eszközökkel fejezi
ki, attól függ a művészi értéke.
Az absztrakt képzeletű művész első
sorban gondolati tartalommal akar hatni, szimbólumokhoz fordul.
Guldbranson Klingernek a hajából sastollakat csinál, Caran d'Ache Vilmos
császárnak sascsőrt ad, Durant (1691-ben) XIV. Lajosa a sugaras nap,
amint barátcsuhából bújik ki, Pólya Tibor nem tartozik közéjük.
A
konkrét képzeletű művész az adott formákból indul ki ; Breugheltől
kezdve, a ki diabolikus erejével fejezte ki a természeti formákban
lappangó komikus hatásokat, -- ha egy faág emberi orrnak hatott, hát
emberi orrnak rajzolta! Goyáig, aki a borzalmasban rejlő komikumot
is meglátta, a konkrét képzeletű művészet a karikatúrában az adott
formák torzításával érte be.
Giraud Delacroix-ján a nyakkendő uralkodik,
Kio-Sai a mozdulatok torzításával karikiroz, Ibels is, Forain is, de
főleg Daumier a formák humorát keresik, de e nemben a legeredetibb a
Charivari híres karikatúrája Philipon-tól Lajos Fülöp királyra, a kinek
fejét körtévé egyszerűsítette.
Meglátni az arcban a benne lappangó
fintort, a mint hajlik valami állandó formára: mintha trombitálna, vagy
vigyorogna vagy megmerevedne a bábszerűben, ime a karikaturarajzoló
kifejező eszköze.
Pólya Tibor ezt gyakran felhasználja. Bednár feje
olyan mint egy francia bábu, merev mozgásnélküli, formaszegény: két pont
a szem, egy-egy vízszintes a szemöldök, s a tekintet merevségében a
bábszerűség.
Grünwald Mór építész arcán ott lappang a mosoly, ha
haragszik is: felfokozta. Benne van minden vonásban: a túlnagy homlok, a
széles áll éppen úgy nevet, mint a füle és természetesen a szeme és
szája. S ez a nevetés csupa bonhomia.
Hermán Lipótnál is a nevetést
emelte ki: egy vonás lesz a szeme, kivillognak a fogai, összehúzódik a
homloka, lehull az álla. S ez a nevetés csupa malicia.
Fényes Adolf is
nevet, miközben kidagad a pofacsontja, előre szalad az orra, hátrafut a
homloka, remeg a tokája. Ez a nevetés maga a vidám somolygás.
Löwenstein
igazgató maszkja is nevet, miközben a szemöldöke felfut, az ajkai
szétesnek, az orra kacskaringós arabeszk, s az egész kifejezésben van
valami — majomszerű. Ez a kezdő karikaturaraj-zolók kedvenc fogása,
amikor az emberi arcnak állatra emlékeztető vonásait túlozza, mint
Gabriel Max híres képén: A kritikusok, hol München híres kritikusait
festményt néző majmoknak ábrázolta.
Van ennek egy ellentéte: mikor az
állatot elemberiesítik, mint Oberländer, Caldecott, Busch, vagy Goya, a
ki a szamárt mint orvost viszi a beteg ágya mellé. Az abstrakt képzeletű
művész itt is szimbólumot csinál; szamárfejet adott már 1523-ban a
névtelen rajzoló a pápának, a hárpiára Mária Antoinette fejét rajzolta a
forradalom karikaturistája, s Halbe fejét rajzolta egy pincsire a
Simplicissimus.
Ez irodalmi ízű karikatúra, melynél nem a forma a
lényeg. Daumier nem akarta szöveggel ellátni rajzait. "Ha rajzom nem
mond el mindent, akkor rossz, a szöveg már nem segíthet rajta", mondotta. Az igazi karikaturista kerüli a filfantasztikust, a
túlálta-lánosítást, — szóval az abstrakcióra hajlást.
Pólya sem fordul
ilyenhez soha. Őt a formákban rejlő komikus erő érdekli. Ha meglátja az
állatot az emberben, siet azt kiemelni, így tett Ligetivel is, a kinek
nevetésében van valami brutális íz, a ragadozó állat vadsága, a mint
prédához jutott, a mi a tágranyitott szemben, a görbített orrban, a
nagy fogazatban fejeződik ki.
Ebben a nevetésben van valami kányaszerű.
Íme így tud jellemezni Pólya, a formákban rejlő fintorokkal, a
jellegzetesnek túlhajtásával, mindez nem Goya vagy Daumier módja, akik
megkapni tudtak az igazzal, s a komikus mozdulatok erejével eljutottak
az iszonyatosig, a rettenetesig; nem Hogarth módja, aki a komikus formát
kiépítette a legapróbb részletig, miközben a társadalmi félszegségek
humoros fin-torjaiban nagyszerű arabeszkeket talált, mint a Taste in
High Life krinolinos öreg asszonyában, mely valóságos háromszögre való
visszavezetés.
Pólya formája a vonal, de nem az abstrakt, mindent
egybefoglaló, mint Sem vagy Caran D'Ache, Gavarni vagy Busch vonala, kik
már-már csak jeleket adnak, éreztetnek inkább, semmint elbeszélnek. De
viszont Willette vagy pláne Gibson részletező, halmozó, aprólékoskodó
vonala sem, hanem a két véglet közt mozgó, mert egy pár vonásból épít
fel egy teljes egészet, mint Kiss Rezső karikatúrájánál, a hol a buja
szemöldök és tömör haj éles ellentétje az áll, a száj, és a fül sovány
vonalának ; majd csupa apró forma halmozása, mint Diner Ákos
rendőrtanácsos képén, ahol a szemöldök égnek meredő vonalán kívül minden
mozog, hajlik, görbül, egymás ellen a szemek, lefelé az ajk, fölfelé az
orr-cimpa, s ez a mozgás adja az álarcot.
Meglátni azt, a minek
ugyancsak felbontó ereje van: ime Pólya tehetségének uralkodó vonása, a
karikaturarajzoló par excellence ő, a disproporcio iránti érzékkel,
melyet minden arcban meglát és kiemel. Ez az oka, hogy. önmagunkról
nehéz karikatúrát csinálni: ki látja meg önmagában azt, a mi benne
disproporcionált?
Még a rólunk készült karikatúrát sem tudjuk megítélni.
Ki ösmeri el, hogy a karikaturarajzolótól meglátott fintor valóban ott
ül arcunkon? Nézem, nézem a magam karikatúráját, melyet Pólya csinált
és rád bizom az ítéletet olvasó!
A karikarura nevetségessé tesz, a
nevetséges pedig öl, mondják a franciák és éppen azért ott nem nagyon
szeretik a karikatúrát. Egy ismert francia írónő nemrég beperelte Semet,
mert szerinte az arcához neki kizárólagos joga van és annak ferdítő
torzítását nem akarta tűrni.
Voltaire se szerette, II. György angol
király sohase bocsátotta meg Hogarthnak, hogy karikirozta, a japán
mikádó pedig börtönbe záratta a karikatúráját rajzoló művészt. Pedig nem
igaz, a karikatúra nem bánt, nem sért, nem öl.
Egyetlen szabályt ösmer:
testi fogyatkozást ne gúnyoljon. De a lelkihez hozzányúlhat. Mert a
karikatúra szimpátiát teremt, érdekessé tesz. Napóleon, Bismarck, sőt
III. Napóleon is szeretettel nézték karikatúráikat és gyűjtötték őket.
Tudták, hogy népszerűségüket szolgálja és a népszerűség mindenkinek,
valaki a nyilvánosság előtt szerepel, csak használ.
Egyszer
bevásárlásaihoz elkísértem Gyulai Pált. a ki minekutána fizetett volt a
boltban, be akarta diktálni a címét, hogy hazaküldhessék a csomagját.
— Fölösleges, méltóságos uram, tudom.
— De hát honnét ösmer engem? A segéd hamiskásan hunyorgatott:
— A Borsszem Jankóból — méltóságos uram! Gyulai nagyot nevetett.
— Lám, mire jó a karikatúra!
Megmondja az igazságot embernek, társadalomnak egyaránt, még pedig
szabadon, mint egykor, a régi jó időben, az udvari bolond, tréfás
köntösben és feszélytelenül. Ebben van az ereje. De viszont, csak ha
megmondja az igazságot, még pedig a titkolt igazságot, van igazi értéke.
DR. LÁZÁR BÉLA