Karinthy Frigyes

Babits könyve, • Elza pilóta vagy a tökéletes társadalom
https://mek.oszk.hu/15500/15576/15576.pdf
2023.04.19.
«Anyák, sírjatok hangosabban,
– – – – – – – – –
hanggal sírjatok föl az égre,
sírjatok irgalmatlanul…»
Ez nem kritika, nem méltánylás, nem értékelés.
Kevesebb annál és sokkal több.
Most olvastam el Babits könyvét. A hatása alatt vagyok. Nem mint művész,
nem mint mesterember. Még csak nem is mint publicista, ujságíró, vagy
efféle. Látomásom van egy látomásról, ami megrendített és felkavart,
talán azért, mert sok van benne, ami tulajdon látomásommal rokon.
Személyes ügyemnek tartom. Nem is írni: beszélni szeretnék róla,
kapásból; mint a szónok, aki szükségét érzi, hogy felugorjon az
«előtteszóló» által elhagyott emelvényre, még nem is tudja, van-e
mondanivalója, de folytatnia kell, szólnia kell, mert rettenetes volna a csönd ilyen kiáltás után.

Egy nagy kiáltás Babits könyve, négyszáz oldalon ugyanaz, ami két
oldalon «Fortissimo» című verse volt, mikor a világháború örvényének
mélypontján, s az emberi szenvedés jeges csúcsain elsikoltotta. Ne
értsenek félre. Ebben a könyvben nincsen semmi «költői» a szó formai
értelmében. Ami benne a költő-Babitsból és a művész-Babitsból kiütközik,
néhány találó és szabatos hasonlat, semmi több. Egyébként hideg és
nyugodt, mint egy bírói tárgyalás. Vagyis az, aminek lennie kell,
mihelyt kiderül, hogy miről van szó – a bűnügy, amit tárgyalnak benne a
maga példátlan méreteiben, nem is tűrne másféle hangot. Csak a kontár
«költői», mikor prózát ír – a valódi költő jól tudja, hogy prózát írni
egyértelmű a nagy elhatározással: kilépni gyöngyházkagylónkból, a külső
forgatagba, résztvenni a
tengerfenék nyüzsgő élet-halálharcában. Aki prózát ír, a valóság
világába lépett, ahol csak cselekvést ismerünk – a próza nagy műfajaiban
közös sorsot él regény és értekezés, bírói vallatás és vádlotti
vallomás, egyéni életprogramm és politikai kiáltvány.
*
Babits prózát ír, mert nagyon jól tudja, mit akar. A «Fortissimo»
költőjének látomása volt és Babits, a prózaíró most megírta ezt a
látomást. Értsük meg: magát a
látomást, aminek hatása alatt a költemény szaggatott, révült
jajkiáltásai kitörtek belőle annakidején, mikor először döbbentette meg.
Képzeljék el, mintha János apostol, a «Jelenések» költője, a mi
korunkban élne, s körülnézvén a világban, látná a látomásainál szörnyűbb
valóságot – mit tehetne mást, minthogy elmondaná végre, prózában s az értelem és belátás dialektikájával, mi volt az a valóság, aminek felismerése és felgondolása eszelős rémképeit szavakbaidézte?
*
Ime, ez volt. Ime, ezt jelentette a «Fortissimo».
Európa elvész. A nemzeti és egyéni és állami magántulajdonok védelmének
kétségbeesetten túlzott ösztöne és aggodalma a védekező berendezéseket
úgy túlméretezte, hogy az egész energiaösszhang felborult: e
berendezések értéke meghaladta annak az értékét, amit védeni akart. Örök
harcra rendezkedik be a társadalom, mert nem tehet mást: a fegyver egy
fokkal erősebb páncélt követelt s a páncél megint egy fokkal erősebb
fegyvert s ezt az ijesztő folyamatot nem lehet megállítani – maga az
élet, amit mindez megmenteni és biztosítani akart, megfullad és
értéktelenné silányul és elvész a körmök és karmok és szarvak és
páncélok és hálók és rókalyukak és hangyabolyok és termesztornyok
rákdaganatainak burjánzásában – az emberiség elpusztul, mint a
teknősbéka, mely végzetes bizalmatlanságában oly szűkre építi börtönét,
hogy nem jut többé levegőhöz, vagy a kullancs, mikor olyan mély rétegbe
fúrja magát a «fajta» biztosítása érdekében, ahol petéje már nem talál
táplálékot.
Így jár a regény két hőse, Elza és Dezső, akik az örök harcra
berendezett társadalomban egy értelmes múlt utolsó mohikánjait
képviselik. Emlékeznek könyvekre és érzésekre, vágyakra és hitekre, a
lelkük mélyén ott kéklik még Atlantis, ott zöldelnek Agricola ligetei.
Az élet nagy ajándékát és értelmét, férfi és nő szerelmét, elhozták
magukkal az anyaméhből, de nincs mód és alkalom többé, hogy
valóraváltsák: a gázözönbe borult
világon nincs Noé bárkája, ahol elrejtőzhetnének bevárni egy biztatóbb
jövőt. Új törvényt kényszerít az Örök Harc pokla Légbarlanglakóira:
besorozzák a nőket is, Elzából hadipilóta lesz, nyomorult börtönlakója
egy a felhők közt keringő rókalyuknak. Nem bírja sorsát, s mikor az
egyik barlangban szeme előtt ölik meg szerelmesét, nem is az ellenség,
hanem az ellenségnél kegyetlenebb háborús fegyelem: kialszik benne a
hazaszeretet utolsó szikrája is, átvezeti a gépet az ellenség földjére,
ahol rákényszerítik, hogy őket szolgálja. S mert már mindegy úgyis,
szolgálatukba áll, s ő maga vezeti a légi támadást a város ellen, ahol
édesanyja él.
*
A történetet furcsa keret fogja össze: volt egy tudós, így szól a
legenda, aki a Földgolyó mintájára párszázméteres Kis Földet konstruált.
Ezen a Kis Földön minden úgy történt, gyorsabb tempóban, mint a nagyon s
mikor az Örök Háború kitört, a Kis Föld története éppen ott tartott,
ahol a régi békevilág abbahagyta. S az író, mintegy kiengesztelésül,
sejteni engedi a hihetetlen s mégis a relativitás korában oly érthető
csodát, hogy aminek tanúi voltunk, amiben élünk, ami felé közeledünk, a
szörnyű jövendő, nem a valódi, nagy Földön, isten színpadán, történik, hanem ezen a kicsin, amit
az emberi furfang épített magának. Megmarad hát a remény, hogy egyszer
visszakerülünk Isten valódi világába, a Paradicsomba és Édenkertbe,
vagyis ugyanebbe a világba, amiben most élünk
– ha eljön az Üstökös, mégegyszer s megfordítja az idő kizökkent
kerekét, visszavezet minket áhitat és vágy üdvösségébe, kit úgy hívunk
boldogtalan áldozatai a Fejlődés Eljövendő Rendjének: elmúlt szép napok,
gyermekkor és emlék. «Á la recherche du temps perdu» «Az elveszett idő
nyomában» ahogy Proust andalítóan szép regénycíme hirdeti.
*
És itt a lényeges különbség, amiben Babits, az utópista, mást és többet
jelent ebben a műfajban, mint a vele együtt kimagasló H. G. Wells,
akinek nemrég megjelent utópiája szintén Európa jövőjével foglalkozik,
szintén reménytelenül sötétnek látja a közelgő évszázadot és szintén
keres kivezető utat.
Wells fantasztikuma öncél: Babitsé eszköz, nagyobb gondolat
szolgálatában. Wellsnél zseniális elmejáték, Babitsnál félelmetes
jelkép, világító betűk, melyeknek fényében, mint ama «Mene Tekel» alatt,
kísérteties körvonalakban villan fel a dolgok lényege, belső tartalma, mozgásban, nemcsak azt mutatva belőle, aminek látjuk, hanem az irányt is,
ahová tart, mint az einsteini fizika tanítja, az Idő negyedik
kiterjedésében. Zöld fény, átható sugarak, mint a röntgen s mint azok a
betűk voltak a falon: Belzacár büszke palotájában megmutatták a romokat,
amikké dőlnie kell s mosolygó arcunk mögött a csontkoponyát, amivé
leszünk.
Wells utópiája csak kombináció, Babitsé prófécia.
*
Ezért oly vaskos és valóságos, libabőrösen érzéki a hatás. Babits nem
tréfál és nem színészkedik: nincs stílusa, mert mondanivalója van.
Égetően sürgős és időszerű, mint az égő házról szóló jelentés: az égő
háznak éppenúgy lakója ő, mint az olvasó, együtt szenved velünk s még
jobban, mint mi, mert közelről látja a tűzfészket. Lelkében vérre megy a
dolog, most ébredt a lidércnyomásos álomból, meg kell fejtenünk, vele
együtt, mit jelent, mit jósol, az ébrenlét birodalmában mit várhatunk
ily szörnyű álom után. Ez nem pesszimizmus és optimizmus, nem szemlélet kérdése többé: nincs mód rá kielemezni a költő lelkéből a feltételeket, amiknek
alapján sötéten vagy nem sötéten lát – egyetlen kérdés merül fel,
ijesztő erővel: igaz, vagy nem igaz, amit beszél? Schöpflin Aladár
legutóbb azt mondta erről a könyvről: nem egy szórakoztató olvasmány.
Valóban nem az. Az inkviziciós kamra leírása se szórakoztató, annak a
szájából, aki lakója volt. De végzetesen fontos annak a számára, aki még
odakerülhet.
*
Mert bár az Időből szól felénk, in specie aeternitatis, olyan nyilvánvaló és valószínű, mintha a Tér távlatából hozna hiteles jelentést. Babits, a Jelenések ihletében, éppenúgy látta ezt
az ítéletnapot, kérlelhetetlen következményét az előzményeknek, mint a
távolbalátó, földrészek összefüggő rendjében, az Óceán túlsó partjait. A
«tetszik» vagy «nem tetszik» esztétikumán túl úgy állok könyve előtt,
mint akit kinyilatkoztatás ért, mellyel szemben egy állásfoglalás
lehetséges csak: hiszek, vagy nem hiszek neki?
Ha nem hiszek, nincs értelme, hogy «művészi» képességeiről, költői
tehetségéről, képzeletének erejéről beszéljek új könyvével kapcsolatban,
ezekre dúsabb alkalom nyílik és nyílott verseit méltatva.
Ha pedig az történik, amit akar, hogy elhigyjem jóslatát…
Mi értelme akkor már kritikának, méltatásnak, értékek feltárásának,
konzerválásának? Hiszen a jóslat szerint mindez elvész, elhamvad a nagy
máglyán, amit önmagának rakott az emberi civilizáció, hogy fölégesse a
kultúra minden nyomát – ki olvassa el, ama Tökéletes Társadalomban, amit
Babitsról gondoltam, mivé lesz a Szépség Folytonossága, a
szellemtörténet, amelynek életünket túlélő, maradandó szobrára
függesztett szemmel írtunk le, öntudatlanul és tudattal, minden
megfontolt szót, amit magunkról és egymásról ejteni akartunk, hogy
nyomot hagyjon ott, ahol mi nem leszünk?! Ki kapja meg a levelet, amit
unokánknak adtunk fel, ha a postahivatalt, a könyvtárakat gáztartállyá
alakítjuk át?
*
Ezt érzem, így érzem, s ezért e kusza szavak Babits könyvével
kapcsolatban. A mi fülünkbe így jut el kiáltása: veszélyben a haza, a mi
hazánk, Betűk Birodalma, veszélyben a vallás, amiben kereszteltek s
annak legfőbb dogmája, túlvilágba vetett hitünk, életünknek értelmet adó
forrása, a dogma, hogy szó elszáll, betű megmarad, – veszélyben a
könyv, a könyv, a könyv, dobd el a tollat, amivel jegyet róttál a
halhatatlan papírra, mert halhatatlan ugyan, de nem megölhetetlen, –
dobd el a tollat, a vésőt, állj ki, ugorj a dobogóra, tátsd ki a szád,
védd meg a papírt, ne tollal, szóval védd meg, mert egyre szűkebb a
máglyák lánggyűrűje – s míg te itt görnyedsz a papír fölött, amelynek
széle már-már felkunkorodik, tüzet fog, hogy kiválasztott ezrek számára
méltatást írj a költőtársról, – azalatt Alarik feltámadt ükunokája az
elbitorolt rádióhullámok felhői közül népmilliókat úszít Alexandria és
Róma és Athén könyvtárai ellen, hogy rombolják le s tegyék egyenlővé a
buta földdel!
Pesszimizmus? Optimizmus? Militarizmus? Pacifizmus?
Tébolyult, ostoba frázisok, az égő ház füstjében!
Aki itt mérlegel vagy magyaráz, akár pro, akár kontra, csak olajat önt a tűzre.
Költők, sírjatok hangosabban – tettel sírjatok fel az égre – sírjatok irgalmatlanul!
|