Komlós János
A kabaréról -vicc nélkül
2022.02.04.
SZINHÁZ
A Színházművészeti Szövetség folyóirata IV. évfolyam 9. szám
1971. szeptember
Főszerkesztő: Boldizsár Iván
A kabaréról szeretnék néhány dolgot elmondani. Igen. "Elmondani." Nem
"vallani". Nem értem ugyanis, mi az oka annak, hogy íróink, művészeink
újabban a munkájukról nem "beszélnek", nem is "ismertetik", hanem
"vallanak" róla. Újabban mindenki vall. Még azok is, akik nem követtek el
semmit. Én csak szólni akarok. Néhány fontosabb kérdésről, hogy megkönnyítsem
azoknak a dolgát, akik kabaréról akarnak és szoktak kritikát, recenziót, elmélkedést
írni.
A kabaréról szóló írásokban ugyanis - a dicsérő írásokban is - meglehetősen
gyakori a tájékozatlanság a műfajt és a mű-fajjal kapcsolatos alapfogalmakat
illetően.
Hogy miért éppen most teszem szóvá?
Mert nekem is szükségem volt bizonyos időre, amíg ezeket a kérdéseket
önmagammal és munkatársaimmal tisztázhattam. Bizonyos időre. Pontosabban: öt
évre.
Ötéves a Mikroszkóp. Hadd mondjak ezúttal is köszönetet mindazoknak, akik
segítettek nekünk. Tehát a barátoknak és az ellenségeknek.
Igen, nekik is. Mert az eredményekben, amelyeket az ember nagy ritkán elér,
ők is benne vannak. Sokszor még jobban, mint a barátaink. Ha ők nem lennének,
könnyen elernyedne az ember, közönybe fúlna az ügy. Hiszen vállalkozásainkhoz
önmagunkból csak kevés erőt meríthetünk, csak a nekirugaszkodáshoz épp hogy
elegendő kezdeti energiát. A folytatáshoz már ők adják az újabb és újabb
ösztönzést. Köszönet tehát nekik, hogy volt kedvük és buzgalmuk bennünket újból
és újból feltüzelni, indulattal töltögetni, eltunyulástól megóvni, egyensúlyban
tartani .
Bízom benne, hogy még sok-sok évet harcolgathatunk végig; hogy még sokáig
tudunk egymásnak újat adni. Mert a halál az érdektelenséggel kezdődik. Amikor
egy embernek és egy ügynek már nemcsak a barátai maradnak el, hanem az
ellenségei is.
Jól tudom persze, hogy az ellenség is csak az ember, ő is elfárad,
belefásul, tőle sem lehet azt kívánni, hogy örökké kitartson ellenünk. Örök
ellenséget remélni éppoly reménytelen, mint örök barátot.
Öt év alatt is ez történt. Átrendeződtek a barátaink
és az ellenségeink, sokan lemaradtak, mások státust változtattak. Vannak, akik
sértődöttségbe vonultak. Részben, mert volt okuk megsértődni, másrészt, mert
elég erősek és tehetségesek ahhoz, hogy megsértődhessenek. Magyarországon
ugyanis nem akkor sértődik meg az ember, ha bántják, hanem, amikor ezt már
magának megengedheti.
"Jó sajtónk van .. ."
Ennyit erről. Az öt év személyi tanulságairól. És most nézzük a fogalmi
kérdéseket, amelyekben, mint mondtam, sok a félreértés. A kabaréról ugyanis
sokan írnak és sokat, idehaza és külföldön is. "Jó sajtója van"
a kabarénak, de sajnos szak-szerű kritikai közege még nincs.
Ünnepnapnak számít, ha egy-egy felkészült színikritikus, jól képzett
esztéta - még ha nem egyezik is a véleményünk - amúgy kirándulásképpen
kabaréról ír.
Többnyire "outsiderek" foglalkoznak vele, akkor is, ha dicsérik.
Nyugaton újabban divat lett a magyar kabaréra rácsodálkozni. Szinte minden
héten megjelenik egy-egy tévériporter, újságíró, aki minthogy sem a magyar
viszonyokat, sem a magyar kabarét nem ismeri, aszerint, hogy honnan küldték, és
az anyag mire kell neki, megpróbálja a tényeket spekulációval helyettesíteni. Így
aztán a magyar kabarét hol a külpolitikai kirakatba tett reklámnak, hol a
belpolitika manipulációjának, hol pedig valamiféle általa remélt változás
előjelének tekinti.
Legutóbb egy nyugatnémet kollégának, akinek sehogy sem fért a fejébe,
hogyan lehetséges nálunk politikai kabaré, kénytelen voltam ezt válaszolni: ez
valószínűleg azért lehetséges, mert a Waffen SS már kivonult. Magyarországon
ugyanis immár hetedik évtizede mindig volt politikai kabaré. Kivéve egy évet:
1944-et.
A belső tájékozatlanság persze más jellegű. És jórészt abból ered, hogy nem
alakult még ki stabil, szakszerű kritikai gárda a műfaj körül. Írogatnak róla
fiatal kollégák, többnyire csak azért, mert a szerkesztőségben még nem kapták
meg a hozzájuk illő szakterületet. Elmélkednek róla idősebb kollégák, akik
voltaképpen a színikritikai pályán szeretnének évek óta labdába rúgni, de ezt a
"nagyok" ilyen-olyan okból nem engedik. Ha nincs labda, marad a
"rongylabda". Oidipusz helyett a kabaré is megteszi. Hogy ez
aztán milyen nehézségeket okoz a műfaj, a téma, az adott színháztípus
megközelítésében, el lehet képzelni.
Ne értsenek félre, nem akarok senkit sem bántani, hiszen többnyire
jószándékú és rokonszenves propagandát fejtenek ki. De egy műfaj nem fejlődhet
szakszerű esztétikai és politikai kontroll nélkül.
A szakszerű kritika hiánya egyéb gondokat is okoz,
amelyek olykor már a sajtóetika szabályait érintik. Ez természetes is. Ha egy
műfaj szabad vadászterületnek számít, akkor ott megjelennek orvvadászok is.
Ismerünk olyan dilettáns szerzőt, aki minekutána éveken át sületlen tréfákkal
árasztotta el a kabaré dramaturgiákat, és a közölhetőségig nem tudott eljutni,
hirtelen módszert változtatott. Erélyes
kinyilatkoztatásokat közöl, "bizonyítványokat" osztogat kabaré ügyben. Azt reméli,
talán így létrejöhet az üzlet.
Olykor feltűnnek politikai orvlövészek is. A "balos" kritika például
nem mindig balról jön. Aki ugyanis politikailag bizonytalan, vagy akinek
valami okból politikailag bizonyítania kell, annak erre a kabaré kézenfekvő
ürügy.
Kabaré ügyben továbbá olyan jobboldali nézeteket is el lehet mondani,
amelyeket önmagukban nem tanácsos. Nacionalista indulatok, "narodnyik"
zavarosságok ma még szinte akadálytalanul nyilvánosságot kaphatnak, ha az
illetők nézeteik kifejtését taktikai okokból a kabaréra szűkítik. Csak némi
stiláris változtatást ajánlatos eszközölni. "Bűnös Budapest"
helyett "pesti aszfalthumort", "a magyar fajtától idegen"
helyett "a magyar karaktertől idegen" kifejezéseket célszerű használni.
A folyamatos és értő kritika hiánya miatt sokféle tisztázatlan fogalom és
tisztázatlan szándék, érdek lappang ma még a kabaré körül. Ha egyszer
átvilágítanók azoknak az írásoknak egy részét, amelyek kabaré ürügyén
megjelennek, és megmutatnánk a mögöttük levő pőre réteget, azokból bizony
mulatságos kabaré kerekedne.
Én azonban most a jószándékú tévedéseket szeretném helyreigazítani. Jól
tudom ugyanis, hogy a szakszerű kritika elsősorban azért hiányzik, mert a
kabaréra vonatkozó ismereteket nincs honnan megtanulni. Mindmáig nincs megírva
a műfaj esztétikája, az odavonatkozó ismereteket sehol olvasni nem lehet. Nem
csoda, ha a legjobb szándék is gyakorta eltéved.
A legfőbb ok mégiscsak az, hogy mindmáig nincs megírva a magyar kabaré
története. Vannak nosztalgikus, szellemes és szubjektív visszaemlékezések, fel
vannak tárva bizonyos adatok és tények, de hogy a magyar kabaré milyen helyet
foglalt el hét évtized irodalmi, színházi és közéletében, ez nincs kibogozva
sem politikailag, sem irodalmilag, sem színháztörténetileg. Erről a múltról csak
hamis, szép illúziók vagy sommás előítéletek vannak a fejekben. Csoda-e, ha a
mai kabaréhoz a legjobb szándék is téves judíciumokkal közelít?
Nézzünk meg néhány alapfogalmat, amelyet a legtöbbször
félreértenek.
Újítsunk csak!. . .
Mikor konzervatív a kabaré és mikor modern? Mitől olyan vagy ilyen? Újítani
kell-e a formákon vagy sem? Gyakori vitatéma ez.
A kabaréban valóban új forma nehezen képzelhető el. Legfeljebb
arról lehet szó, hogy az ősi formák közül fel lehet eleveníteni olyat, amelyet
mostanában nem használtak. Vagy régi formák újabb kombinációja hozható létre. A
kabaré ugyanis azokat a mű faji formákat használja, mondhatnám élősködik
rajtuk, amelyeket évezredek óta ismer a színház- és cirkusz-történet.
Pantomimnak, táncnak, éneknek, bábnak, konferansznak, rögtönzésnek, a
közönséggel való együttjátszásnak, csúfolkodásnak és beszélgetésnek a humor
szolgálatába való állítása több évszázados, sőt több évezredes. A vizuális
montázs, a dia, a film, a szkeccs a kabaréban több évtizedes. Aki tehát ezeket
használja, az ettől még nem modern. Az nem talált fel semmiféle új gyógyszert.
Csak sajátvérinjekciót alkalmazott, amit például Kínában évszázadok óta
ismernek.
A kabaré a formák tekintetében korszerű nem, csak változatos lehet. Ha
például bábokat táncoltatunk a kabaréban, ez lehet újszerű egy újszülöttnek,
vagy felüdülés annak a nézőnek, aki ahhoz szokott hozzá, hogy a pesti kabaréban
az utóbbi években inkább beszéltek, de ettől ez még nem modern. Hogy mire
használjuk a bábot, milyen mondanivaló, szellemi tartalom kifejezésére, ez más
kérdés. Mert lehet a bábbal együgyű szórakozást szerezni, de a világ nagy
kérdéseit is elmondathatom vele. Korszer ű azonban még ettől sem leszek. Mert a
Faust például előbb volt vásári bábjáték, mint Marlowe drámája vagy Goethe
remekműve.
A kabaré formái adva vannak, ezek tradicionális formák, akkor is, ha valaki
nem ismeri őket. Korszerűségük kizárólag attól függ, milyen bennük a mű vészi,
gondolati töltet. Ha a Mikroszkóp a forma tekintetében képes volt "újat"
hozni, ez mindössze annyit jelent, hogy megpróbált néhány ősrégi, de mostanában
ritkán használt formai elemet feltámasztani, és ezeket aktuális, egyszeregyszer
súlyosabb tartalommal megtölteni.
Az ilyesmit jó tisztázni önmagunk számára is. Mert nemrégiben például,
amikor egy kuplét és több villámtréfát a mű - sorból permanens sikertelenségük
és a színészek ujjongása közepette kihajítottam, magam is úgy véltem, igazuk
van a kritikáknak, ezek "avult" formák, ezért halnak meg egy
"modernebb" közegben.
Csakhogy ... énekeltünk mi már sikeres kuplékat, amelyeket Shakespeare
ihletett; az a fölismerés, hogy például Lear bolondja ugyancsak kuplét énekel.
Nem a kupléval mint mű-faji elemmel van baj, hanem, hogy mi van benne. Ha
félórával ezelőtt a nemzetközi munkásmozgalom problémáival ajzottuk fel a
nézőket, akkor most nem énekelhetünk nekik a borravalóról.
A villámtréfa is
önmagában sem konzervatív, sem modern, sem jó, sem rossz nem lehet. Attól függ,
mi benne a szellemi töltet. Villámtréfa az is, hogy csíp a bolha a moziban, de
villámtréfák Örkény egyperces novellái is, amelyek korunk, világunk egy-egy
szeletét ragadják meg.
Hasonló a helyzet a Hacsek-Sajó formulával is, amelyet az egyetemről
frissiben kikerült ifjú kritikusok a hét fő bűn közé tartozónak vélnek.
Nemrégiben a Rádiókabaré Jenő -Lujzája helyett is újat követelt egyikük, mert
rádöbbent, hogy ez Hacsek- Sajó patent. Nos mi itt a helyzet? Ha a kritikus úgy
véli, hogy nem eléggé jelentősek azok a témák, amelyekről újabban Hacsekék vagy
Lujzáék beszélgetnek, ebben igaza lehet. De a formát elvetni értelmetlen,
megújítani bajosan lehetne. Hacsek-Sajót ugyanis nem Vadnai László találta fel,
hanem ismeretlen szerző k ki tudja, hány ezer éve. Ez ugyanis ősi és állandó
formája a cirkusznak és a színháznak is. Hacsek-Sajót beszél a cirkuszban a
bohóc és az istállómester, Hacsek-Sajó jelenet a magyar iskoladrámák
intermezzója, a Miles és Magister, Hacsek-Sajót beszélnek Shakespeare bohócai,
Hacsek-Sajó állandó eleme az ókomédiának, lásd Plautus, Arisztophanész.
Hacsek-Sajót nem Vadnai László találta fel. Ő mindössze annyit tett, hogy ezt
az "örök" formát, amelyet a humor fiziológiai törvényei
igényelnek, éltetnek sok-sok ezer éve, átemelte a harmincas évek kávéházába.
Netessék viccelni . . .
Sok a félreértés a vicc körül is. Most nem arra gondolok, hogy egyesek nem
értik a viccet. Ezen segíteni nem lehet. Olyan ez, mint mikor valakinek botfüle
van. Ettől még jóravaló ember, de ne járjon koncertre.
Én most a vicc
funkciójának gyakori félreértésér ő l beszélek, amit viszont tisztázni lehet és
kell. Erről ugyanis annyi sok sznob finnyáskodás, vagyis tudatlanság jelenik
meg a kritikákban, hogy az zavart okoz a nézőben is, a színészben is. Egy ízben
hónapokon át döbbenten figyeltem egyik kitűnő komikusunkat, aki a színpadon képtelen
volt elmondani egy viccet. Hadart, bakizott, belenevetett, már amikor ehhez a
részhez közeledett, láthatóan megváltozott a magatartása, ideges lett. Nem
értettem, mi zavarja, aztán kiderült. Akkoriban jelent meg néhány recenzió
különböző kabaréműsorokról - nem is a mienkről - olyan kifogásokkal, hogy "a
műsorban sok a régi vicc", meg "nem jó, hogy annyit viccelődnek". A
színész érzékeny ember, ezek után restellte ezt a "művészietlen" és
"korszerűtlen" feladatot, a viccet.
Ilyenkor aztán nehéz megmagyarázni,
hogy nem a színésznek kell szégyenkeznie, hanem a recenzensnek.
Az ugyanis, hogy a
kabaréban sok-e a vicc vagy kevés, önmagában se nem jó, se nem rossz, az
égvilágon semmit sem jelent. A kabarénak a vicc egyik kifejezési eszköze. A
kabaréban a viccnek akkor van helye, ha valamit mondanak, ha állásfoglalást,
ítéletet, szellemi tartalmat közölnek vele. Hogy helyes-e az állásfoglalás,
helyénvaló-e a tartalom, az kritika tárgya lehet. Hogy az adott vicc képes-e és
adekvát módon képes-e a tartalmat kifejezni, ezt is bírálni lehet és kell. De
hogy sok-e a vicc vagy kevés, ennek nincs értelme. Ez olyan, mintha azt
kifogásolnám, hogy sok a rím egy rímes versben.
A kabaré persze
nemcsak viccekkel fejezi ki magát. Sok egyéb eszközzel is. De az, hogy mennyit
használja ezt az eszközt és mennyit egyebeket, az nem min őségi kérdés. Az az
adott szerkesztési, dramaturgiai koncepció kérdése.
Nem attól jó vagy rossz a kabaré, hogy sok-e vagy kevés a vicc benne. De
mindenképpen rossz az a kabaré, amelyikben a vicc csak önmagát jelenti, ahol a
viccel nem mondanak valami mást, valami többet; ahol a viccel csak viccelnek.
Mert akkor az nem kabaré, hanem vasúti fülke.
Ami pedig a vicc régiségét vagy újdonságát illeti, sajnos kiábrándító
dolgot kell közölnöm: nincsenek új viccek. Nagyon-nagyon ritkán akad ilyen.
Nem igaz, hogy az új események kapcsán naponta új viccek születnek. Ez a
pesti önámítások egyike. Az új események kapcsán mindössze annyi történik, hogy
felélednek régi viccek. A közel-keleti helyzettel kapcsolatban ma Budapesten a
spanyol polgárháború viccei terjednek. Az abszurd és "fekete humorú"
viccek, amelyeket a fiatalok annyira kedvelnek, nagyjából azonosak a hajdani
futurista és faviccekkel. És ugyanígy fel-felbukkannak ismét a régi négus
viccek, Arisztid viccek, Hitler viccek, zsidó viccek, ha az újabb politikai
események valamelyest hasonlítanak egy régebbihez.
Amennyiben a kabaré a maga mondanivalójának
kifejezésére egyebek közt vicceket is használ, azok, még ha a közönség közül
senki sem ismeri, akkor is döntő többségükben régi viccek. Nem az életkoruk, hanem
a funkciójuk minősíti őket.
Ilyen felszínesen?
Gyakori vita- és kritikai téma a kabaré "felszínessége". Miért
felszínes, miért nem mélyebb, egyáltalán lehet-e, szabad-e ilyen
"felszínesen" foglalkozni bonyolult és súlyos kérdésekkel?
A kabaré akkor jó, a kabaré akkor kabaré, ha arról beszél, ami éppen
izgatja az embereket. Ha nem ezt teszi, mellébe-szél. A kabarénak tehát súlyos
és bonyolult kérdésekkel is foglalkoznia kell.
Ezekről a kérdésekről azonban csak "felszínesen" beszélhet.
Nem azért, mert akik írják, azok általában felszínesek, vagy ilyen felszínesen
látják a konkrét kérdéseket, hanem, mert a műfaj jellege, dimenziója,
kifejezési módja ilyen.
A jelenségek bonyolult összefüggéseit humorral megragadni csak a szatíra
képes. A kabarészínházban játszható szatíra is. De a kabaré nem szatíra.
A kabaréban bonyolult jellemek helyett egy-két vonallal megrajzolt
karikatúrák szerepelnek. Nem drámai szituációkban, hanem cirkuszian egyszerű
helyzetekben. Nem színpadképekben, hanem a végletekig letisztított sémákban. És
nem színpadi dikciót mondanak, hanem poéneket.
A kabaré poénekben fejezi ki magát, poénekben közli gondolatait.
Poénekben, tehát bizonyos ritmikai, hangtani, "zenei" és szórendi
szabályok szerint szerkesztett, tömörített aforizmákban.
Ez a kabaré műfaja. Nehéz műfaj, különös képzettséget és képességet követel
szerzőtől, rendezőtől, színésztől. Karikatúrát kíván táblakép helyett,
egyszerű, tiszta, logikai, matematikai képletet a valóság vagy akár csak a
színpadi natúra helyett. A kabarénak megvan a maga sajátosan szigorú, a nevetés
fiziológiai törvényei által meghatározott logikai, mű vészi rendje. A kabaréban
nem lehet egy mondattal, sokszor egy szótaggal sem többet mondani, mint
amennyit ez a képlet elvisel. A kabaréban nem lehet több gesztus vagy hosszabb
lélegzetvételi szünet, mint amennyi ebbe a dimenzióba belefér. A kabaréalakítás
nem lehet árnyalt és összetett. Ellenkezőleg, a cirkusz matematikai és logikai
szabályai szerint letisztított, végletekig egyszerűsített és markáns
kontúrokkal meghúzott, felnagyított tézishordozó kell legyen.
Nyilvánvaló, hogy ebbe a műfaji rendbe, ebbe a szigorú művészi képletbe a
problémák a maguk bonyolultságában nem férnek bele. Csak találó módon
egyszerűsítve. Olykor egyetlen elemükre redukálva, máskor csak hangulatilag,
indulatilag érintve. Ez a módszer a szatírához, a drámához vagy az elemző
tanulmányhoz képest nyilvánvalóan felszínes. Más kérdés, hogy rengeteg munkát,
műgondot, leleményt követel, a sűrítésnek, a tömörítésnek hónapokig tartó erő
feszítése kell ahhoz, hogy ilyen "felszínes" legyen. Az ezzel
járó szellemi munka és művészi energia nemegyszer több, mint amennyi egy
bőbeszédű tanulmányhoz kell.
A kabaré ennél a "felszínességnél", vagyis saját
dimenziójánál többre nem képes. Ennél többet nem akarhat, nem is tehet. Nem is
kell, hogy tegyen. Nem ez a dolga. Ha a kabaré határozottan, egyértelműen és
szellemesen állást foglal valamely ügyben, amellett vagy az ellen nevetést
keltve, akkor feladatát teljesítette.
A "dicső” múlt
Milyenek a magyar kabaré hagyományai? Hogyan viszonyuljunk ezekhez? Gyakori
kérdés, a legtöbb tévedés éppen e körül hemzseg.
Két véglet csatázik egymással. Az egyik egyértelműen dicsőségesnek látja a
múltat. A régi magyar kabaréra úgy tekint, mint a progresszivitás fontos
hadállására, mint a haladó magyar irodalom, színház és humor egyik jelentős
intézményére.
A másik egyértelműen viszolyog, sőt undorodik tőle. A pesti aszfalt, a
kispolgári rosszmájúság, cinizmus termékének tartja, a szórakoztató ipar
ízlésrontó brettlijének, probléma-elfedő giccsének véli.
Egyik sem igaz.
A kettő együtt már inkább.
Igaz az, hogy a magyar kabaréban a haladó irodalom nagy egyéniségei
gyakorta szerepeltek, kabarét nemegyszer ők maguk is szerveztek. Kabarészerző
volt Gábor Andor, Karinthy, belekóstolt a kabaréba Ady, a magyar kabarénak
vannak szép irodalmi hagyományai. A kispolgári, polgári progresszió,
humanizmus, antimilitarizmus, antifasizmus hangjai gyakran felhangzottak a
kabaréban is. Kár, hogy irodalomtörténetünk a kabarét egészében irodalmon kívüli
területnek tekinti. Kár, hogy a mai napig nincsenek megvilágítva a haladó
magyar irodalomnak a kabaréba vezet ő szálai.
Igaz az is, hogy a magyar kabaréban bemutattak jelentős egyfelvonásosokat,
értékes dramoletteket is. És hogy a magyar kabaré Ionescót és Beckettet jó fél
évszázaddal megelőzve csak úgy mellékesen megteremtette a mai abszurd színház,
a mai "fekete humor" előzményeit. Kár, hogy színháztörténetünk
a kabarét színházon kívüli területnek tekinti; hogy a mai napig nincsenek
feltárva a magyar színháznak a kabaréban fellelhető nyomai.
A kérdés mégsem ilyen egyszerű. A magyar kabaré ugyanis nemcsak irodalmi és
színházi intézmény volt, hanem üzleti vállalkozás a monarchia, majd a
Horthy-rendszer sajátos viszonyai közt. Ott nemcsak Gábor Andort találhatjuk
(aki mellesleg akkor még nem is volt kommunista, és témáinak jó részét, ha
kevesebb leleménnyel, de megírhatta volna bárki), ott még csak nem is kizárólag
Kóbor Tamással vagy Szép Ernővel találkozhatunk, de meglelhetjük nagy számban
a szórakoztató ipar mesterembereit, a nevetési ingerkeltés technológusait is.
És a többé-kevésbé értékes színháztörténeti anyagok mellett meghökkentő
bőségben találkozunk ízléstelen malackodással, kispolgári hálószobai
fülledtséggel, ócska brettlivel, giccsel (még népszínműves giccsel is), nyúlós
érzelmességgel.
A magyar kabaré hagyományai épp olyan eklektikusak, mint amilyen - enyhén
szólva - eklektikus volt az utóbbi hét évtized pesti kispolgárának és
értelmiségének ízlése, gondolkodása, szellemi és szórakozási igénye.
A magyar kabaré hagyományai annyira eklektikusak, hogy volt olyan
kabaréigazgató, aki éveken át nem volt hajlandó saját műsorainak második
részével ízlésbeli, irodalmi, művészi közösséget vállalni. Bejelentette, hogy
most ez következik, vette a kalapját és hazament.
Lehet-e ezek után csodálkozni, hogy irodalom- és színháztörténetünk
nehezen szánja rá magát, hogy ebből az anyagból kibányássza azt, ami abban
valóban irodalmi és színházi.
Lehet-e ezek után csodálkozni, hogy egyre-másra jelennek meg elmélkedések a
mai kabaréról, amelyekben politikai színház, irodalom, humor vizsgálata
elképeszt ő természetességgel egybemosódik a szórakoztató ipar, az esztrád, a
"könnyű műfaj" "elemzésével"?
Sajnos épp a hagyományok problematikus jellege miatt nem tudnak disztingválni.
Ezt meg lehet érteni. Csak azt nem lehet megérteni, hogy amíg ilyen
alapkérdéseket nem ismernek, addig minek írnak róluk.
Aki a mai kabarétól az egészében dicső hagyományok
folytatását követeli, annak csak ezt felelhetem: remélem, nem tudja, mit
követel. És, aki a mai kabarétól azért viszolyog, mert egészében a hagyományok
folytatójának véli, annak azt kell mondanom: tessék már egyszer egy régi,
emlékezetes műsort és egy mai kabarémű sort összehasonlítani. A mai kabaré még
leggyengébb produkcióiban is egyenletesebb, igényesebb, tisztább és egyértelműbb.
A bátorságról
Hogy állunk a bátorsággal? Ezt firtatják a legtöbbet külföldön és belföldön
is, és e körül nyüzsög a legtöbb félreértés.
Amikor egy kritikai esszé azon elmélkedik, vajon van-e jövője a kabarénak,
hiszen a közéletben erősödik a demokratizmus, hiszen vezetők és vezetettek
szinte mindenről nyíltan beszélnek, kedvem volna megkérdezni, hogy érti. Csak
azért nem teszem, mert félek, hogy esztétikailag kínos dolgok derülnének ki.
Ebből a logikából ugyanis az következik, hogy a kabaré a terror és a diktatórizmus terméke, a demokráciában viszont elhervad. De akkor hogy van az,
hogy Arisztophanész, aki az ógörög demokráciában csinált kabarét, a mai
Görög-országban fekete listára került?
Amikor egy-egy kritika azon elmélkedik, hogy az adott műsor "túl
bátor" vagy "nem elég bátor", kedvem volna megkérdezni, hogy érti.
Csak azért nem teszem, mert félek, hogy politikailag kínos dolgok derülnének
ki. Lényegében az, hogy az illető a kabaré mai társadalmi funkciójával, tehát a
műfaj és a műsor kritikai megközelítésének alapvető kritériumával nincs
tisztában.
Mi a mai kabaré társadalmi szerepe, funkciója? Ellenzéki intézmény?
Egyfajta trójai faló a szocializmus falain belül?
Egyesek így vélik. Vannak, akik őszintén aggódnak,
mert társadalmunk politikai, ideológiai fellazításának eszközét, lehetőségét
látják benne. Mások az ellenkező oldalról gondolják róla ugyanezt, és épp ezért
szurkolnak neki.
Bármilyen képtelen feltevés is, foglalkozni kell vele, mert meglehetősen
elterjedt, és egyes kritikák ahelyett, hogy ezt az alapvető problémát
átgondolnák és tisztáznák, lényegében ugyanebből a hipotézisból kiindulva
aggódnak a "túl nagy bátorság" miatt, vagy - és ez a gyakoribb -
követelnek többet belőle.
Amikor a feltevés képtelenségét mindjárt elöljáróban leszögezzük, el kell
ismerni, hogy a kabarénál egy ilyen fellazító szerep vagy lehetőség veszélyét
elméletileg nem lehet kizárni. Társadalmunk hibáinak, gyengéinek állandó
felemlegetése, kipécézése, ha ezt nem tisztességes szándékkal, művészi és állampolgári
felelősséggel, magas szintű tájékozottsággal és taktikai érzékkel, nem
megfelelő politikai szituációban és időszakban csinálják, járhat ilyen
veszéllyel.
De ez nemcsak a kabaréra vonatkozik, hanem bármely mű fajra, drámára,
filmre, irodalomra, publicisztikára, szociológiai tanulmányra, amely
társadalmunk konfliktusait, ellentmondásait tárja fel.
Sőt vonatkozik magára a demokráciára is. Egy társadalom önbírálata, ha az
nem megfelelő politikai érzékkel, felelősséggel és éberséggel, tehát társadalmi
kontrollal, önkontrollal történik, adott időszakban veszélyes lehet.
A kabarénál még viszonylag legkisebb a veszély. Mert ez műfaji jellegénél
fogva nem megrázva és mellbevágva, nem feltüzelve és nem "dramatizálva"
beszél a hibákról, hanem nevettetve. A hibák miatt általában bosszankodó vagy
gyötrődő emberekben jó hangulatot teremtve.
A kabaré tehát a jó társadalmi közérzet megteremtésének, fenntartásának
szerény eszköze lehet.
Ha jól csinálják, tisztességesen és felelősséggel.
Sőt ennél több is lehet. Önmagunk nevelésének, javításának, a konstruktív
kritika-önkritikának egyik sajátos eszköze.
De csak akkor, ha azok, akik csinálják, és akik mint kritikusok minősítik,
ösztönzik, konzultálják, tisztában vannak vele, hogy milyen társadalmi célból
csinálják.
Mit jelent tehát a "bátorság" meg a "szókimondás"?
Fentebb azt mondtam: a kabarénak szókimondónak kell lennie. A kabarénak
mindenről, ami a nézőt izgatja, beszélnie kell. Ez, mint eszményi célkitűzés, igaz
is. Ha egy műsor nem ezzel a céllal íródik, nem is érdemes bemutatni. De,
amikor azt mondom: eszményi cél, tudnom kell azt is, hogy eszményi állapot
nincs.
A kabaré szókimondásának megvannak a maga gyakorlati határai.
Nem a cenzúra által megszabott határai, mert nálunk cenzúra nincs.
A műfaji szabályok, a politikai helyzet, a politikai felelősség és a
politikai hovatartozás által kijelölt határok. Mit jelent ez?
Láttam olyan kabaréműsort, ahol pillanatonként "kimondtak" valamit.
Csak úgy összevissza bedobáltak a közönségnek egy-egy "meredek" mondatot.
És láthatóan élvezték, hogy most milyen bátrak. Meg kell mondanom, kínos élmény
volt.
Először is műfaji szempontból. Úgy éreztem magam, mintha nem is színházban
ülnék, hanem az italbolt pultja előtt álldogálnék, ahol illuminált vendégek
időnként "beköpnek" valamit. A kabaré csak műfajban beszélhet. Amit
mondani akar, azt kötelessége a maga műfajára transzponálni, feldolgozni.
Azt egy sajátos színház jelzésrendszerébe kell illesztenie, ennek a színháztípusnak
művészi szintjére kell emelnie.
A kabaré továbbá nem egyszerűen szókimondó, hanem pikáns mű faj. Úgy mond
ki, hogy nem mindent mond ki. A mondat másik részét, vagy a következő mondatot
a közönséggel "mondatja ki". Sokat bíz a fantáziára, mint minden művészet.
Kínos volt politikai szempontból is. Úgy éreztem, nem mindent kellett volna
ott és akkor és úgy kimondani. Mert igenis vannak kényes kérdések, sőt fájó
kérdések is. Hogy mik azok, az időről időre változik. Függ a belső és külső
politikai helyzet, mozgásától, változásaitól, a harc hullámzásától, a kérdések
felvetésének hangsúlyeltolódásaitól. Ami tegnap kényes volt, az ma már nem az,
de esetleg holnap ismét azzá válik.
A kabarénak ezt, vagyis a politikát, minthogy politikai műfaj, figyelembe
kell vennie. Nem egy elvont, helytől, időtől független "demokrácia"
szerint kell szókimondónak lennie, hanem a konkrét politika határai közt és
érdekei szerint.
A kabaréban, minthogy politikai műfaj, nem egyszerűen "szabadon" kell
beszélni, naiv fiatalemberek apolitikus illúziói szerint, hanem politizálni
kell egy konkrét politika mozgásterületén, harci terepén.
A kabaréműsort tehát gyakorta meg kell változtatni. Témákat kivenni, újakat
betenni. Nemcsak aszerint, hogy ez már nem aktuális, az viszont igen. Hanem
aszerint is, hogy helyes-e, társadalmilag, politikailag hasznos-e erről most
beszélni vagy sem.
A kabaréban gyakorta meg kell változtatni a hangsúlyokat is. Nem ugyanúgy
beszélünk ugyanarról a kérdésről ma, mint tegnap, vagy mint holnap fogunk.
Mert a kabaré csak akkor politizál helyesen és hasznosan, ha egy határozott
politikai, világnézeti, ideológiai pozícióból szól hozzá a politikához. Ha
tudja, hogy mit akar védeni, és mi ellen kíván küzdeni. Ne kerteljünk, mondjuk
ki nyíltan: kommunista pozícióból.
Ami azt is jelenti, hogy nem általában vagyok marxista vagy szocialista
vagy progresszív, hanem igyekszem figyelembe venni a kommunisták hazai és
világméretű harcának konkrét helyzetét, lehetőségeit, érdekeit.
Csak ebben az alapállásban lehet a "bátorság" és a "szókimondás"
követelését felvetni. Nem pedig egy elvont és naiv "szólásszabadság"
liberális, idealista illúziójából.
A bátorság és a szókimondás tehát azt jelenti, hogy a kabarénak kötelessége
elmenni az adott helyzet mozgási határáig. De ezek a határok mozgó, változó,
bővülő és szűkülő határok, mert a mozgó élet, a mozgásban levő politika harci
terepének határai.
Hadd mondjak néhány példát a fentiekre. A tavalyi gdanski események
nyilvánvalóan izgalmas események voltak. Izgatták a nézőt, aki a kabaréba
érkezett. Ezekről azonban a kabaré mégsem beszélt. Miért nem? Mert ezek
tragikus, fájdalmas események, a kabarénak pedig műfaja szerint mulatságosnak
kell lennie. De lehet-e ezeken mulatni? Kétségtelen, hogy a színházhoz
kell némi szkizofrénia is. De annyira szkizofrén nem lehet az ember, hogy képes
legyen este mulatni azon, amin napközben szomorkodik. A kabaré adott időben
foglalkozhat olyan koncepcionális hibákkal, amelyek ilyen eseményekhez
vezetnek. Magukról az eseményekről a kabaré szókimondásának le kell mondania.
Vagy: lehet-e a kabaréban a nemzetközi munkásmozgalom egységét bomlasztó
jelenségeket bírálni? Nemcsak lehet, kell is. De nagyon kell vigyázni, hogy ne
egy népet bíráljunk, mert ez közönséges mucsai nacionalizmus, hanem egy konkrét
tendenciát, amely a mi proletár internacionalista pozíciónkból nézve az
internacionalizmust gyöngíti.
Mindig szóvá tehetjük ezt? Nem mindig. Lehet, hogy ma arról értesülök, hogy
az adott probléma megoldására tárgyalások kezdődtek. Akkor, bármilyen mulatságos
műsorszámról van is szó, ki fogjuk venni. Nem lehet célunk ugyanis, hogy
beledurrantsunk valamibe, ami éppen a műsorszámmal azonos tendencia irányába
halad.
Vagy: lehet-e a kabaréban az új gazdasági mechanizmuson gúnyolódni?
Képtelenség. A gazdasági reform a kommunista mozgalom izgalmas, progresszív,
korszakalkotó, tudományos kísérlete. Ezen csak a tájékozatlan filiszter vagy a
kelekótya kispolgár mulathat. De a gazdasági reform ellentmondásain, torz
kinövésein, nem teljesen átgondolt részletintézkedésein, és azok negatív
következményein, az egyes tisztségviselők helytelen megnyilvánulásain lehet és
kell is a kabaréban szólni. Mert ezzel éppen a gazdasági reform gyorsabb és
jobb ki-bontakozását kívánjuk szolgálni.
A szocialista kabaré tehát úgy bátor és úgy
szókimondó, hogy elkötelezett. A humor mű fajában vállalja, szolgálja és
propagálja a mi politikánkat. Még akkor is így van ez, így kell lennie, ha
egyesek ezt a műfaji nyelvet nem értik, vagy félreértik, vagy ehhez abszolúte
semmi nyelvérzékük nincs.
Egy kis illúziórontás
Eszerint a mai kabaré nem ellenzéki, szemben a régivel, amely ellenzéki
volt?
Ismét kiábrándító dolgot kell közölnöm. Tudom, hogy sokan felhördülnek, de
ideje már ezzel az illúzióval szembenézni. A magyar kabaré nem volt ellenzéki.
Legalábbis nem úgy, ahogyan ezt sokan vélik. A magyar kabaréban voltak
ellenzéki tendenciák, ellenzéki írók, ellenzéki műsorszámok, köztük ragyogók és
emlékezetesek is, de a magyar kabaré egészében nem a rendszer ellenében
működött. Még akkor sem, ha közönségének egy része ezzel a jóleső
érzéssel ült a nézőtéren, és ezzel a kielégültséggel távozott.
Magyarországon nem volt olyan radikálisan haladó kabaré, mint amilyet
Verych csinált Prágában, vagy olyan forradalmi kabaré, amelyet Brechték,
Tucholskyék műveltek a weimari Németországban, vagy amilyenek a harmincas évek
Párizsában virágzottak.
Magyarországon a monarchia, majd a Horthy-rendszer alatt ez a kabarétípus
éppúgy nem jöhetett létre, mint ahogyan nem fejlődhetett ki, illetve nagyszerű,
lendületes kezdet után elhalt, vagy emigrációba menekült a szocialista
avantgarde, a forradalmi színház, művészet, irodalom is; mint ahogyan
illegalitásba kényszerült a kommunista mozgalom és lényegében a forradalmi
gondolat is.
Horthy Magyarországán a valóban ellenzéki kabaré nyomait a munkásotthonok
féllegális vagy illegális műsoraiban lelhetjük meg. Ott is csak a nyomait,
egyes műsorok számait, hiszen ezeknek a műsoroknak az akkori időkben érthető
okokból nem a kabaré volt a fő törekvésük.
A legális kispolgári, polgári kabarék nagy
egyéniségei, vezet ő személyiségei lényegében elfogadták a Horthy kurzust. Az,
hogy a műsorokban ellenzéki írók, műsorszámok és tendenciák is helyet kaptak,
a lényegen nem változtat. A magyar kabaré egészét tekintve úgy volt
"ellenzéki", ahogyan a "kommün borzalmaitól" megriadt kispolgár, ha
morogva, csúfolódva, ironizálva is, de lényegében elfogadta a Horthy kurzust.
A Magyar kabaré úgy volt "ellenzéki", ahogyan a
parlamentben és a sajtóban a polgári, kispolgári "ellenzék" az egészet
vállalta, a konkrét kormányokat, rendelkezéseket, intézkedéseket ilyen-olyan
okból bírálta.
De hát Nagy Endre? Békefi?
Ők is vállalták a kurzust. Nemcsak kényszerűségből.
Ideológiailag is.
Nagy Endre meggyőződéses antibolsevista volt. Az I.
világháború alatt, amikor a magyar írók többsége fokozatosan eljutott
háborúellenességig, sőt a forradalom várásáig, amikor például Karinthy harcos
háborúellenes tárcákat és novellákat, Molnár Ferenc erőteljesen szociális
töltetű publicisztikát írt, Nagy Endre a sovinizmus és a "honvédelem"
álláspontján volt. Ezzel én korántsem akarom Nagy Endrének, a műfaj zseniális
úttörőjének és klasszikus személyiségének tehetségét, műveltségét, irodalmi
igényességét, stílusművészetét megtépázni. Én most kizárólag a politikai
attitűdjéről beszélek.
És Békefi? A harcos antifasiszta, akit konferanszié
létére a győri szabotázs perben ítéltek el és 44-ben politikai fogolyként
hurcolták ki, ő se csinált volna ellenzéki kabarét?
Nézzünk szembe a tényekkel.
Nemrégiben kezembe került Békefi egyik könyve, amelyet
az emigrációban írt: A száműzött pódium. Torontóban adták ki 1955-ben.
Lássuk, mit mond el ő maga önmagáról és kabaréjáról .
A könyv előszavában felidézi azokat, akiket szellemi
elődeinek tekint. "Arisztophanész - írja - már Krisztus előtt 400-ban
szatirikus vígjátékaiban gúnyolta és ostorozta korának félszegségeit és
politikai vezető alakjait."
Figyeljünk a definícióra! Békefi művelt literátor, és
mint zseniális humorista, abszolút precízen tud fogalmazni. Magasfokú
definiáló képesség nélkül humor nem is létezik. Békefi
Arisztophanész-definícióját tehát a maga szempontjából pontosnak kell
tartanunk. De hát - vethetik ellen - Arisztophanész több volt ennél!
Arisztophanész nemcsak a "félszegségeket" gúnyolta, hanem a társadalom
lényegi jelenségeit, az állam történelmi jelentőségű elhatározásait és akcióit
támadta. Olyannyira, hogy Kleón megkorbácsoltatta.
Persze. De Békefinek a maga szellemi igazolásához csak
ennyi Arisztophanészre van szüksége. Békefi ugyanis valóban csak korának
félszegségeit gúnyolta. És őt korának Kleónja nem korbácsoltatta meg.
Nézzük tovább a "szellemi elődöket"!
"Moliere évvel ezelőtt XIV. Lajos
uralkodása alatt vígjátékaiban élesen kritizálta az akkori társadalom
berendezéseit, és pellengérre állította a királyi udvar és a hozzá tartozó
osztály kirívó hibáit.
Moliere-ből tehát már többet ragad ki, másként nem is
lehetne Moliere-ről írni. De itt sem egy olyan Moliere-t rajzol meg önmaga
számára, aki a feltörekvő polgárság nevében támadja az uralkodó osztályt. Nem.
Csak "az osztály kirívó hibáit". Ennyi volt Moliere? Ugyan. De
Békefinek ennyi Moliere-re van szüksége önmaga megrajzolásához és indoklásához.
És még egy érdekesség. Amiközben Arisztophanésznál nem tartja lényegesnek,
hogy Kleón megverette, Moliere-nél fontosnak véli, hogy a király kegyeltje
volt. Olyannyira, hogy "hiába volt a sértődött főurak dühe, mert maga a király
védte meg Moliére-t".
Akárcsak Békefit. Aki a kormányzónak kedves embere, kártyapartnere volt, és
akiért és akinek műsoraiért a kormányzó is, a belügyminiszter is többször
exponálta magát. Békefi maga írja, hogy amikor a szélsőjobboldali sajtó a
Pódium náciellenes és nyilasellenes műsorainak betiltását követelte, "a kormány
náciellenes tagjai, elsősorban Keresztes-Fischer Ferenc belügyminiszter ...
mindig újra engedélyezték a betiltásra előterjesztett programszámokat, és több
ízben visszautasították egyes képviselőknek a színház végleges beszüntetésére
tett követeléseit".
De hát miféle ellenzéki kabaré az, amelyet maga Keresztes- Fischer Ferenc
belügyminiszter, a kommunisták, a forradalmárok, minden haladó megmozdulás
kíméletlen elnyomója ilyen erélyesen véd? Mennyiben volt ellenzéki az a műsor
és maga Békefi?
Békefi úgy volt "ellenzéki", mint Keresztes-Fischer vagy Horthy.
Küzdött a német náci befolyás és a magyarországi náci mozgalom ellen. Éppúgy,
mint Horthy, aki abban az időben megpróbálta az országra egyre inkább
ránehezedő német nyomást az angol politika felé orientálódva kivédeni. Éppúgy,
mint Keresztes-Fischer, aki a Horthy-rendszeren belüli angol orientáció egyik
vezető személyiségeként megpróbálta Hitlerék belső ügynökségét, a nyilas
mozgalmat korlátozni és elnyomni.
Ez a náciellenes, nyilasellenes, angolbarát orientáció nem ellenzéki
irányzat volt, hanem a horthysta ellenforradalmi rendszer egyik hivatalos
irányzata. A kabinetirodának, a kormány egy részének, a belügyminiszternek, a
politikai rendőrség vezetőjének, a kémelhárítás és a hírszerzés egy részének az
irányzata. Ezzel az orientációval próbálta a Horthy-rendszer önmagát
fenntartani, önnön létét biztosítani. Ezt az irányzatot számolta fel a németek
bevonulása, amikor is Keresztes-Fischert, mint az angolok ügynökét a Gestapo
azonnal lefogta és deportálta, amikor is Sombor-Schweinitzer, a politikai
rendőrség hírhedt vezetője és ugyancsak az angolok embere hivatalából az
ablakon át menekült, és amikor lényegében Horthy kormányzót is félreállították.
Ezt az irányzatot vallotta magáénak Békefi, ezt képviselte kabaréja is. Ez
az irányzat természetesen a legkülönbözőbb mértékben ellenzéki nézők
antifasizmusával egybehangzott. De más kérdés az, hogy egy baloldali néző
milyen egyéb asszociációkat fűz hozzá saját politikai nézeteiből egy műsorhoz,
és más kérdés az, hogy valójában mi célból ilyen ez a műsor. Más szóval: Békefi
ragyogóan szellemes, Hitlert, a nácikat, a nyilasokat élesen támadó műsoraiba
egy kommunista is belegondolhatta, beleérezhette a saját politikai
álláspontját. Békefi azonban nem ezt, hanem az anglofil horthyzmus álláspontját
fejtette ki velük. Békefi ugyanis meggyőződéses antibolsevista volt. Idézett
könyvéből is árad a féktelen kommunista-gyűlölet. Magát a könyvet is "a
nácizmus és a bolsevizmus áldozatai, barátaim és a magyar függetlenségi harc
mindkét terror ellen küzdő mártírjai emlékének" ajánlja. "Én
nem felejtettem el az 1919-es első pesti kommunizmust - írja más helyen -, én
is megkóstoltam a Batthyány palota pincéjét."
Hogy milyen volt Békefi ideológiai, politikai és személyes kapcsolata
Horthyékkal - függetlenül a kabaréjában megszólaló valóban ellenzéki írók
szándékától és az odajáró közönség illúzióitól - erről ő maga így emlékezik:
"Az alábbi konferanszot 1939-ben mondtam el először a francia
árvízkárosultak javára tartott vígszínházi díszelőadáson, ahol az akkori
kormány minden tagja megjelent és a kormányzó egész családjával. Ennek a
konferansznak valóban nem álmodott sikere volt. A zsúfolt ház közönsége az
államfővel az élén felállva tapsolt több mint 10 percen keresztül. A kormány
tagjai mozdulatlanul ültek helyükön ... A végén, mikor már alig maradtak a néző
téren, még mindig hárman tapsoltak rendületlenül. Az első sorban Herczeg
Ferenc, a második sor szélén Pethő Sándor és proscénium-páholyban a kormányzó
és hitvese."
Függetlenül attól, hogy ez, mivel én Horthynét is embernek számítom, négy,
vajon mi lehetett az az "ellenzéki" konferansz, amelyet az
akkor már jórészt német ügynökökből álló kormány ülve, néma ellenszenvvel
hallgat, a kormányzó viszont tíz percen át állva, tapsolva ünnepel? És amelyet,
mint a Pódium új műsorának nyitó konferanszát három nap múlva a fő kapitány
betilt, de - amint Békefi írja "a betiltást megfellebbeztem az illetékes legfelsőbb
rendőrhatósághoz, a belügyminiszterhez, aki ezt továbbra is engedélyezte"?
A konferansz megértéséhez az akkori helyzetről annyit kell tudni, hogy
Magyarországon erősödik a német nyomás, annak egyik belpolitikai konzekvenciája
a zsidó állampolgárok jogait, egzisztenciális lehetőségeit korlátozó törvény,
másik vetülete a szélsőjobboldali pártok előretörése a választáson. Ez
utóbbinak az is oka, hogy az országban növekszik a szociális feszültség, a
tömegek elégedetlensége, amit a szélsőjobboldalnak szociális demagógiával
sikerül kihasználnia.
Mit mond ebben a helyzetben Békefi? Amíg a földbirtokos úri osztály - mondja
- ;,rá nem jön arra, hogy a négyesztendős világháború pusztító árvizében
tönkrement magyar egzisztenciák, vagyonok, és ezeknek 20 év óta ég és föld
között tengő szerencsétlen utódai részére a megmaradt és igen sok helyen
megsokszorozott vagyonoknak egy kicsinyke részét legalább át nem adják, addig
ezen a mai helyzeten segíteni nem lehet. Nem kell az egészet odaadni, sem
felét, sem a negyedrészét. Csak egy kicsi részét".
Az önkéntes karitászon kívül még egy javaslata van: meg kell őrizni a
"nemzet egységét". Ebbe az osztálybékét óhajtó koncepcióba
belefér a nemzetiségi politika és a zsidótörvény liberális bírálata is. Hiszen
ezek is "megbontják" a "nemzet egységét". Békefi
parabolában fogalmaz. A nemzetet a halászléhez hasonlítja, a nemzetiségeket a
halászlébe belefőtt különböző halfajtákhoz, a zsidókat a hagymához:
"Miért kell hát különválasztani ebben a halászlében a pontyot a kecsegétől,
a harcsát a sügértől, a csukát a cigányhaltól? ... Azt a kis hagymát is hagyják
benne. Azt a kevés hagymát, amire a magyar halászlében szükség van, ha már
egyszer belefőtt és vele együtt forrt föl, hagyják benne. Tessék elhinni, hogy
nem fog neki ártani."
Ez volt tehát az az "ellenzéki" konferansz, amely a kormányzónak
annyira tetszett. Hogy miért? Mert a belső osztálybékére és a szociális
problémák elkenésére vonatkozó gondolatok pontosan megegyeztek a rendszer
belpolitikai programjával. Ami pedig a nemzetiségekkel és a zsidókkal szembeni
intézkedések bírálatát illeti, ez a kormányzó anglofil külpolitikai
törekvéseibe illeszkedik. Ismeretes, hogy Horthy, aki ebben az időben is, majd
a továbbiakban egészen 44-ig, meghiúsult kiugrási kísérletéig folyamatosan üzengetett
az angoloknak, úgy igyekezett a fasiszta törvényeket beállítani, és önmagát az
angol liberálisok előtt szalonképessé tenni, hogy minduntalan éreztette, ő nem
ért egyet ezekkel a törvényekkel, de nincs módjában azokat megakadályozni. Hogy
megbeszélték-e Békefivel ezt a konferanszot, vagy a kormányzó politikai
törekvéseinek ismeretében Békefi önmagától mondotta el, nem lehet tudni. Nem is
lényeges. A kormányzó mindenesetre úgy viselkedett - éspedig nyugati diplomaták
jelenlétében, ne feledjük! a francia árvízkárosultaknak rendezett ünnepségen -,
hogy érzékeltette, ez az ő álláspontja is.
Ilyen volt tehát Békefi "ellenzékisége". Azon, hogy a kulisszatitkokat
nem ismerő közönség milyen illúziókat táplált felőle, és milyen illúziókkal
emlékszik vissza rá, nem lehet csodálkozni. De hogy a kabaréval kritikailag
foglalkozni akaró emberek hasonló tájékozatlansággal beszélnek róla, azon
lehet.
Békefi ragyogóan szellemes konferanszié volt. Csak éppen bátor nem volt.
Mert nem is kellett neki sem objektív helyzete folytán, sem szubjektív
meggyőződése miatt bátornak lenni. Bátorság ahhoz kell, hogy egyesek a magyar
kabaré múltjáról és ennek alapján a mai kabaré teendőiről a tények ismerete
nélkül, szinte teljesen tájékozatlanul próbáltak írni, tanácsokat adni, eszményeket
és feladatokat kitűzni.
Mi közünk tehát nekünk, mai kabarénak a múlthoz? Lényegében annyi, hogy
legalább olyan színvonalasan, tehetségesen és szellemesen kell saját
világnézetünket, a mi politikánkat, jó ügyünket szolgálnunk, mint ahogyan
tették saját meggyőződésüket követve egy rossz ügyért a régi kabaré legnagyobb
egyéniségei.
|