Molnár Andrea
A rabbinikus irodalom néhány galut-percepciója
A
szétszóratásban való létezés Izrael kései utódainak tragikus történelmi
események diktálta sajátos létformája immár hosszú évezredek óta, mely negatív
össznemzeti sorsfordulat a legkülönfélébb művészeti ágak alkotóit ihlette meg,
főként az őshaza iránti vágyódásra fókuszálva. A galut-életérzést Groszmann
Tibor egyik költemény-töredéke tárja fel igen plasztikus módon:
"Urak,
kik ültök a zöld asztaloknál
S
szabjátok a tért és időt...
Kik
tárgyaltok s egy tolvonással
Adtok
népeknek hazát vagy temetőt...
Kik
teremteni akartok új világot
S békét
adni a háború után,
Nekem
csak azt mondjátok meg
Urak?
Hol az én hazám?
Az "ős-újország" születése előtti időszakra (is) visszatekintő szavak egy
misnai versben találnak különös, drámai visszhangra:
"Áv
kilencedik napján rendeltetett el,
hogy
atyáink kitiltatnak az Országból,
és
lerombolták a Szentélyt első és második alkalommal,
és
bevették Beitárt, és felszántották a Várost.
Mikor
eljő Áv hava, a vidámságnak alább kell hagynia."
A szétszóratás aktusát két tényező teszi különösen drámaivá: a prófétai
előérzetek sokasága, valamint az esemény bekövetkeztének duplikát jellege a
babiloni, majd utóbb a római uralom időszakában, amikorra a páratlanul gazdag
salamoni királyság gerincét alkotó, az asszír deportációs politika (szám)űzte 10
izraelita törzs már rég széttöredezett a pogány nemzetek között. Az erectől való
elszakadás provizórikus képe Mózes transzcendens ihletettségű kijelentéseitől a
prófétai hagyományig terjedően többször felbukkan a Tanakh lapjain is, elsőként
a Tóra ötödik könyvének két egymást követő versében,
az ismétlés révén téve hangsúlyossá az Izrael fiait célzó intelmek súlyát. Erre
reflektál röviden a Zsoltárok könyve,
majd Jeremiás és Ezékiel kiáltja újra népének teljes hangerővel az Örökkévaló
múlhatatlan figyelmeztetéseit.
Áv kilencedike a zsidó ünnepek sorában a fájdalmas emlékezés ideje: a
jeruzsálemi Szentély, s az ősi város pusztulására való visszatekintés, a súlyos
gyász napja, mely egyúttal újra és újra felidézi a gólesz
dilemmáját is.
E rendkívüli létállapothoz az 1929-es kiadású Magyar Zsidó Lexikon
"szétszóratás" címszava a következő értelmezést fűzi: "a rabbinikus
életfilozófia optimizmusa, amely abban a gondolatban csúcsosodik ki, hogy Isten
végzéseiben még a rossz is az emberek javára szolgál, itt is érvényesül... A
szétszóratás megedzette a nép ellenálló erejét és ezzel mentette meg magát a
megsemmisüléstől."
Történelmi tényként erősíti meg ezt a gondolatsort Izrael államának
(újjá)születése, mintegy az összegyűjtésről szóló isteni ígéretek
beteljesüléseként.
A képzőművész szemével nézve "a galut nem a száműzetést jelöli és nem is a
diaszpórát... egyszerűen egy fegyelmezett tevékenység, egy intenzív látás...
(amely) átalakít minden ideiglenes menedéket egy maroknyi föld szüntelen
keresésévé."
Bernard Lazare francia történész a diaszpórabeli élet kapcsán ennél sokkal
sötétebb képet fest, amikor a nemzetek közötti szétszórtság legdrasztikusabb
jelenségéről emlékezik: "Ahol csak letelepedtek a zsidók, miután
szabadságukat védelmező nemzetük megszűnt... megfigyelhetjük a zsidólenesség
kifejlődését."
Egy társadalomtudományos okfejtés szerint „a zsidóság éppen a diaszpóra-létnek köszönhetően volt
képes akkor is fennmaradni, amikor az anyaország megszûnt létezni. A
diaszpóra-létnek köszönhetően voltak képesek megőrizni vallásukat, nyelvüket,
kultúrájukat hosszú évszázadokon keresztül. Ebből következően, nevezhetjük a zsidóságot a legsikeresebb diaszpórának? Úgy vélem, hogy igen.“ Komoróczi Géza történész népe
galut-valóságát úgy látja, mint amelynek
„belső kohézióját a külvilág felől is
határozott megítélés segített összetartani. A külső társadalom az elmúlt két és
fél évezred folyamán mindig népnek látta a zsidókat, a jogrend annak
minősítette, mint corpus separatum-ot kezelte őket, külön törvények,
jogszabályok vonatkoztak rájuk, normális körülmények között félig-meddig
extraterritoriális státust élveztek, a városok külön negyedében, utcáiban
laktak, közösségi és személyes jogaikat a király vagy a
földesúr védelmezte.“
Maimonidész
e kedvezőnek látszó külső körülményeket teszi sokkal árnyaltabbá, amikor, saját
galut-életérzése kapcsán így fogalmaz: "Az ember nehezen képes
szétszóratásban élni, s csak olyan városban, melyet többségében zsidók
laknak..., kimozdulni az erecről mégis olyan, mint kiszolgáltatni magunkat a
bálványimádásnak.
A Szentély adta "szellemi biztonságtól" megfosztott, s idegen hatalom árnyékában
való létezésről – mintegy jövőbe látóan – a Tóra is megemlékezik a zsidó néppel
összefüggésben: "a nemzetek között sem pihensz meg, és nem lesz a te
talpadnak nyugodalma, mert rettegő szívet, epedő szemeket és sóvárgó lelket ad
ott néked az Úr."
Rambam néhány sora a hagyományos zsidó létforma és az attól teljesen idegen
befogadó társadalom közötti kapcsolódásra, jobban mondva annak hiányára ad
rálátást a középkor érájában, jóllehet ezek a jellemzők nem korlátozódtak
egyetlen történelmi korra. A "nehézség",
melyről említés történik érzékelhetően kettős: társadalmi és szellemi aspektusú
egyszerre.
A zsidó
bölcselő korában általánosságban a státus quo jellemezte a diaszpóra és a pogány
környezet viszonyát, mely ugyanakkor egyes országokban – bizonyos "kilengéseket"
mutatott egy képzeletbeli skála két végpontja, a kiűzetés és a
megtűrtség/uralkodói érdekből eredő kihasználtság között.
Tény, hogy a zsidóság és a többségi nemzet kényszerű együttlakozásában az
önvédelmi célzattal választott vagy éppen hatalmi szóval kikényszerített,
s a 18. század második feléig fennálló gettó-lét meghatározó tényező volt,
melyről Jakov Katz
oszt meg további ismereteket:"a zsidók kormányzati parancsra csak egyes
utcákban élhettek, azoknak az apróbb-nagyobb falvaknak a kivételével, amelyekben
túl kevés zsidó élt ahhoz, hogy érdemes legyen külön lakónegyedet kijelölni
nekik... a zsidók többsége még az ilyen helyeken is általában ... a
zsinagógához és a tanházhoz közeli városnegyedbe költözött. Bár ezekben a zsidó
városrészekben az életfeltételek egyértelműen jobbak voltak, mint a zárt, szűk
gettókben, spontán létrejöttük is azt mutatja, mennyire a zsidó élet része volt
az elszigeteltség."
Az akár kedvezőtlen(ebb) létfeltételek önként vállalását elsősorban a szellemi
jellegű elzárkózás igénye, a bálványimádásba ragadt vallási környezettől való
szeparáltság vágya indokolta. E felfogásban változást majd csak a haszkala
kibontakozása hoz Európa közép-nyugati területein: a XVIII. században a
felvilágosodás gyorsan terjedő eszméje által stimulált zsidó mozgalom
felszámolja saját társadalma egy adott rétegében a szeparációt kulturális, majd
társadalmi és vallási vonatkozásban, előtérbe tolva egyúttal az asszimilálódás
óhaját.
A próféták által hangoztatott isteni ígérethez köthetők a haggadai
hagyomány erőteljes szavai: "Ebben az évben még itt, de jövőre Izrael
földjén. Idén még rabok, jövőre, mint szabad emberek."
E rövidke sor arra utal, hogy a rabbinikus gondolkodás mintegy lényegazonosságot
sejtet a galut és a rabság-rabszolgaság létformája között, a száműzetés e
kényszerű állapotát nem tekintve lényegesen kedvezőbbnek az ókori Egyiptomban
tapasztaltaknál. A pészahi ünnepkörből ismert szöveg a diaszpóra évezredes
fohászát ismétli, mellyel a zsidóság Jom Kippur ünnepének lezárásakor is hitet
tesz az isteni ígéretbe vetett bizodalom mellett: a szétszóratást összegyűjtés
követi majd a rendelt időben. A bibliai szöveghagyomány szerint ennek
valóságáról szóltak előre Izrael prófétái, egyebek mellett maga Mózes is: "...és
visszahozván összegyűjt majd téged minden nép közül, akik közé oda szórt téged
az Úr, a te Istened",
s "ha az ég szélére volnál is taszítva, onnét is összegyűjt téged az
Úr, a te Istened, és onnét is felvesz téged."
A helyreállítás másik szószólója, Jeremiás hasonló jövőképet tár honfitársai
elé: "Imé én összegyűjtöm őket mindama földekről, amelyekre kiűztem őket
haragomban... és visszahozom őket e helyre, és lakni hagyom őket bátorságban."
A soát követően Izrael állam „reneszánsza“ alighanem a pészahi és a jom kippuri
várakozás első markáns politikai-társadalmi beteljesedése, melyet az egymást
követő aliják hívtak életre mintegy az isteni szándékhoz idomulva.
Nehorai rabbi, azaz Eleazar ben Arach
– talán már az emmausi visszavonultság évei alatt – arról elmélkedik az "Atyák"
traktátusban, hogy "a száműzetésben viszonylagos békességünk és nyugalmunk
volt, mellyel az Egyedül Szent áldott meg bennünket..."
Az
Örökkévaló Izraelt érintő állandó gondviselésének leírására, főként a zsoltárok
szóhasználatára
emlékeztető állítást a zsidóság történelmének számos tragikus eseménye
igyekezett eddig cáfolni. Összességében az adott korszak vonatkozásában mégis
realitást tükröz a fenti állítás, hiszen az erecen kívüli zsidó központokban –
így Philon Alexandriájában, s a talmudisták Babilonjában nem különben – virágzó
szellemi és kulturális élet zajlott, s a társadalmi elfogadottság szempontjából
is viszonylag kedvező körülmények között éltek a diaszpóra tagjai. Az idézett
rabbinikus leírás akkor is megállja a helyét, ha figyelembe vesszük, hogy Philon
a zsidósággal szemben ellenséges némely közszereplőt – így az alexandriai nagy
pogromért felelős procurátort, Flaccust – politikai röpirataival kénytelen volt
képletesen szólva pellengérre állítani, mint ahogy Flavius Josephus is hasonló
irodalmi eszközt választott a durva antiszemita vádakat megfogalmazó görög Apion
ellenében.
Simon bar Johai rabbi
arra igyekszik emlékeztetni népét, hogy "mennyire szerette azelőtt is az
Egyetlen a zsidó népet; ahova csak szét lettek szórva, mindig ment velük az
isteni jelenlét; ugyanígy lesz a jövőben: ha kitaszítják is őket, az isteni
jelenlét velük lesz...; mindez arra tanít bennünket, hogy az Egyetlen, ...
visszatér velünk a szétszóratás helyéről is."
Az idézett Megilla-szakasz a Tanakh több szöveghelyét is figyelembe veszi,
mindenekelőtt Sámuel próféta történetét, aki azzal buzdítja a választott nép
fiait, hogy az Örökkévaló velük tart bárhova is vetődnének, mint ahogy a fáraó
országában is köztük volt a mennyei dicsőség.
Hasonlóan fogalmaz Ezékiel is a babiloni időszakkal összefüggésben: "Mivelhogy
távol vetettem őket a pogányok közé, és szétszórtam őket a tartományokba, én
leszek nékik templomul..."
Johai
rabbi szavai egybecsengenek Mózes intencióival is, aki az összegyűjtésre
vonatkozó isteni ígéretet így tárja nemzettársai elé a pusztai vándorlás
végóráiban: "Akkor visszahozza az Úr, a te Istened a te foglyaidat, és
könyörül rajtad..."
Az asszir, majd a babiloni birodalom általi elhurcoltatást követő eseménysorok
igazolták az ezékieli látást, s így Johai rabbi érvelését is a maga korában,
hiszen a Szentföldtől való távollét hetven éve alatt a zsidóság felett az
Örökkévaló jelenléte "őrködött", még az olyan teljes pusztulással fenyegető
antiszemita pogrom ellenében is, mint amit Ahasvérus főtanácsnoka, Hámán eszelt
ki elvesztésükre.
A
perzsa uralom alól Kűrosz uralkodói engedélyével kiszabaduló zsidóság az erecre
visszatérve azután felépíthette a második Szentélyt, immár az ősi földön
teremtve meg a helyet az isteni sekina számára.
Egy
misnai kommentárban Nahman bar Jichak rabbi
a galut és a sabbat közötti összefüggések egyik legfontosabb momentumát emeli ki,
amikor azt állítja, hogy "aki örömét leli a sabbatban, az kimenekül a
száműzetés lehangoltsága alól."
A heti rendszerességgel ünnepivé váló időszakról, a zsidóság egyik legszentebb "moéd"-járól,
számos
bibliai szöveghely értekezik, s a Misna egy egész traktátust szentel "a
minden emberi idő felett álló"
napról való elmélkedésnek. A Tanakh első könyvében a teremtéstörténet kapcsán
még csupán utalás jelleggel hangzik el a hetedik nappal összefüggésben a
megszentelés-megpihenés kettőssége,
melyet tórai parancsként tesz később egyértelművé az Örökkévaló Izrael népe
számára örök rendelésként: "Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed
azt...",
"semmi dolgot se tégy azon, se te, se fiad..., aki a te kapuidon belül van",
"mert hat napon teremté az Úr az eget és a földet..., a hetedik napon pedig
megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombat napját és megszentelé azt."
A
szombattartás micvájának, s főként a munkavégzés tilalmának való mindenkori és
következetes engedelmesség a szétszóratás évei során számtalan alkalommal vált
konfliktus forrásává, különféle pogromok kiváltó tényezőjévé a zsidó közösségek
és a többségi társadalom tagjai vagy éppen az uralkodói körök viszonyában,
melynek hátterében többnyire gazdasági ellenérdekek vagy az ünnep
szertartásrendjével összefüggő súlyos félreértések álltak. A sok fájdalmas
megtapasztalás, s az ellenséges törekvések újabb és újabb megjelenési formái
ugyanakkor nem tudtak gátat vetni a zsidóság életében a sabbattal kapcsolatos
örvendezésnek.
Ennek egyik huszadik századi megindító – egyúttal a sabbat páratlan szellemi
értékét a maga különös módján hangsúlyozó – példája a varsói gettólázadás titkos,
Emanuel Ringelblum vezette csoport elnevezése, s ezzel együtt önmeghatározása. A
tragikus véget ért szerveződés éppen a "Sabbat Öröme" nevet viselte, dacolva
minden rettenetes külső körülménnyel,
s eleget téve a parancsolatnak: "...örvendezzél az Úrnak, a te Istenednek
színe előtt mindenben..."
Egy Gemara-hivatkozás Jehuda ha Naszi
szavait idézi, aki arra figyelmeztet, hogy "ha valaki megáll imádkozni a
szétszóratásban lévők közül, szívével erec Jiszraél felé kell fordulnia..."
A Misna életre hívójának szavai a sajátosan zsidó patriotizmus lényegéhez
közelítenek, mely a nemzetek között rendhagyó módon megőrizte a nemzeti és a
vallási elemek egységét, s melynek erős fundamentuma az erec és a "nagy
király városa"
iránti feltétlen odaadás. A szív a bibliai antropológia egyik neoprotestáns
értelmezése szerint az ember meghatározó része, s mint ilyen – a személyiség
legértékesebb alkotóelemeként – alkalmas az Örökkévaló, s az Ő Neve számára
lakhelyül választott föld iránti szeretet kifejezésére ima formájában is. Főként
a Ketuvim írásai, mindenekelőtt a Zsoltárok és a Példabeszédek könyvei szólnak
az ember e különleges alkotóeleméről, mégpedig a ragaszkodás, a hűség, a
bölcsesség képeihez kapcsolódva,
a tanakhi szöveghelyek sokaságával támasztva alá ha Nászi rabbinak az imádkozás
mikéntjével összefüggő szavait.
Jeruzsálem szakrális szerepének hangsúlyozása nem csupán a Szentírás és a
rabbinikus irodalom sajátossága, hiszen a vallásos cionizmus atyjaként tisztelt
Ávráhám Jichák Kuk rabbi is fontosnak tartotta a város mindenkori és többsíkú szerepének kiemelését.
Vélekedése szerint a "Jeruzsálem" és a "Cion" nevek egymással felcserélhető
módon ugyanarra a valóságra vonatkoznak csupán egyikük fizikai, s inkább
nemzeti-politikai, míg másikuk spirituális, s inkább vallási-univerzális
előjellel.
A zsidó hagyomány szerint Jeruzsálem, s ezen belül a Szentek Szentje a teremtett
világ epicentruma, ahol Isten a fény behozatalával egyidőben méretes sziklát
dobott a világ mélyébe, mely később az első "ádám" teremtésének, majd a
bűnbeesés utáni áldozat bemutatásának helyévé lett.
Az egyik Midrás szerint "az ember az ő engesztelésének a helyéből lett
teremtve",
s e helyen történt Izsák majdnem-feláldozása, majd egykor Salamon Templomának
felszentelése is.
Jeruzsálem szakrális jelentőségét aligha lehet eltúlozni, mint ahogy a
zsidóság mindenkori nemzeti és spirituális történelmével való szoros és
elszakíthatatlan összetartozása is nehezen vitatható, melyet a Tanakh és a
Talmud szövegei is meggyőző módon támasztanak alá, egyebek mellett az ún.
Jeruzsálem-zsoltárok,
illetve számos misnai traktátus révén.
Ibn Ezra
a 130. zsoltár kapcsán arra a kérdésre keresi a választ, hogy vajon "miért a
mélységből kiált a zsoltár-szerző?", majd késedelem nélkül megadja önmaga és
olvasói számára a feleletet: "a szegénység és a jogtalanság mélysége miatt,
mely a diaszpórában tapasztalható."
Korábban már történt említés arra vonatkozóan, hogy a középkor folyamán
általánosságban egyfajta kényes és viszonylagos egyensúlyi állapot jellemezte a
diaszpóra-létet az érintett nemzeteken belül. Mindez a foglalkozás
megválasztásának hatalmi szóval való korlátozása, s a rendszeressé váló
kiűzetések okán a zsidó társadalom többsége számára mégis inkább az
éppenhogy-fennmaradás állapotát jelentette. Ibn Ezra szülőföldjén, spanyolhonban
ezzel együtt csak jó három évszázad múltán lép életbe a Torquemada által
inspirált átfogó kitoloncálási ediktum,
mely a jogtalanság még sötétebb mélységébe taszította a szefárd közösséget,
hontalanná téve, s ezzel együtt a teljes nincstelenségre kárhoztatva az addig
megtűrteket.
A zsidó diaszpóra, mint sajátos létezési forma a vizsgált szöveghelyek
összeolvasása alapján a rabbinikus felfogásban egy olyan valóságot jelenít meg,
mely bizonyos értelemben az egyiptomi fogság érzetét-képzetét kelti, s amely a
változékony hatalmi és társadalmi reakciók közepette mégiscsak megőrizte
tradícionális életformáját, hitéletét, kultúráját, s ezzel együtt az Örökkévaló
előtti örvendezés képességét. A bölcsek véleményének megfogalmazása óta
végtelennek tűnő századok teltek el, s népük a holocaustot követően két központi
"enklávét" formált a maga számára az Egyesült Államokban, illetve az
újjászületett Izraelben, miközben a zsidóság más csoportjai a befogadó nemzetek
polgáraként továbbra is szétszórva élnek. Őseik egyiptomi és babiloni fogságban
átélt szenvedésében, s kitaszítottságában ma értelemszerűen nincs osztályrészük,
s főként nem a nyugati jóléti társadalmakban, a közel háromszáz éve valójában
sikertelen emancipáció ezzel együtt – csekély kivételtől eltekintve – továbbra
is rányomja a bélyegét a galut-létre, különösen az új típusú antiszemitizmus
egyre terebélyesebb árnyékában. Ezt a képzetet erősítik az egyre szaporodó –
nyíltan és nyilvánvaló módon – zsidóellenes atrocitások New York-tól Antwerpenen
át egészen Párizsig, az utcai inzultustól a csoportos erőszakon át a
szomszéd-gyilkosságig, sok esetben kiváltva ezzel az alijázás kedvét/kényszerét.
Ha hinni lehet az anekdotának, II. Frigyes porosz uralkodót ámulatba ejtette a zsidóság legendás túlélési képessége, mint amely –
egyik szolgája szerint – az Örökkévaló gondviselésének fényes bizonyítéka.
Egy legenda szerint Bonaparte Napoléon "testközelből" szemlélhette ennek a „tálentumnak“
egyik megrázó megnyilvánulását. Amikor a császár egy éppen elfoglalt kicsi
kelet-európai városkán haladt át, az egyik épület felől jajveszékelés hangja
ütötte meg a fülét. Lováról leszállva közelebb ment, majd benyitott az épületbe,
mely történetesen egy zsinagóga volt. A csupán néhány félig égett gyertya által
megvilágított teremben tucatnyi férfi ült és hangosan zokogott. A császár
kérdésére, hogy mi az oka ennek a mély szomorúságnak az egybegyűltek egyike azt
a választ adta: Tisá Beáv van, a Szentély lerombolásának gyásznapja. Az újabb
érdeklődésre, hogy mikor is történt mindez, a válasz a következő volt: 1800 éve.
Az uralkodó ezt hallva felkiáltott: "az a nép, amely így tud sírni a múltján,
örökké élni fog!"
Felhasznált irodalom:
Cain, Larissa: Dix lettres
de Getho de Varsovie (1940-1942). in: Revue d'Histoire de la Shoah. 2007/2.
Dunai Andrea: Élet a
galutban. in: Múlt és jövő. 2002/10.
Ettinger, Smuel: A zsidó
nép története. Osiris. Budapest, 2002.
Finta Szilvia: Az egek
kapuja. Jeruzsálem a Héber Szentírásban és a zsidó hagyományban. In: Új
Exodus. 2017. 06.
Gantner Brigitta
Eszter: Gólesz és identitás. in:
Szombat, 1999. március XI. évf. 3. sz. 13. o.
Hacker, Joszi: A zsidók
kiűzése Spanyolországból. in: Múlt és jövő. 1992/3.
Kaplan, J. Lawrence-Shatz, David:
Rabbi Avraham Isaac Cook and Jewish Spirituality. New York University Press,
N. Y., 1995.
Katz, Jakov: Hagyomány és
válság. in: Múlt és Jövő. Budapest, 2005.
Lacout, Sylvaine: Le
Shabbat biblique. Temps pour Dieu, Repos de l'homme, Respect de la Création.
Éditions des Béatitudes. Paris, 2009.
Lazare, Bernard:
Antisemitism: Its history and causes. University of Nebraska Press. Lincoln,
1995.
Magyar Zsidó Lexikon.szerk.: Újvári Péter. Zsidó Lexikon. Budapest, 1929.
Pinoteau, Hervé: La
symbolique royale francaise, Ve-XVIIIe siecle. P.S.R. Éditions. Paris, 2004.
Sagnac, Philippe: Les juifs
et Napoléon (1806-1808). in: Revue d'Histoire Moderne et Contemporaine.
Paris, 1900.
Szaniszló Réka Brigitta: A diaszpóra
fogalma. Interdiszciplináris megközelítés. Budapest, 2019. (Phd-értekezés
kézirata)
Dunai Andrea: Élet a galutban. 58. o.
Jer 9:16; Ez
11:16; 12:15; 20:23; 22:15; Zak 1:21; 7:17
Gantner Brigitta Eszter: Gólesz és identitás.
in:
Szombat, 1999. március XI. évf. 3. sz.
13. o.
Magyar Zsidó Lexikon (Forrás: OSZK Magyar
Elektronikus Könyvtár)
Ld. még Zsolt 147:2, Ézs 11:12, 56:8, Jer 23:3,
29:14, 31:8, 32:37, Mik 2:12, Zak 10:10.
Idézet a
Hollandiában alkotó izraeli Joseph Semah-val
készült interjúból.. (Forrás:
www.balkonart.hu 2018.01.10.)
Lazare,
Bernard: Antisemitism: Its history and causes.
106. o.
Szaniszló
Réka Brigitta:
A diaszpóra fogalma. Interdiszciplináris megközelítés. Budapest, 2019.
(Phd-értekezés
kézirata)
Komóroczi Géza:
Zsidó nép,
zsidó nemzet, zsidó nemeztiség.
in: Élet és Irodalom. XXIV. évf. 6.
szám, pp. 13-14.
A Rambamként
is ismert Mose ben Maimon (Cordoba,
1137/38-Kairó, 1204.),
rabbi, orvos, filozófus, az egyik legnagyobb
hatású középkori Tóra-tudós,
a zsidó vallásjog (háláchá) törvényeinek
rendszerbe foglalója Misné Torá néven.
Abszurd
esetként vált ismertté, hogy Szép Fülöp 1306-ban
királyi pátenssel kiűzött birodalmából százezer
zsidó személyt, hogy azután 9 évvel később –
hivatalosan "a nép óhajára", ténylegesen a
kiürült államkincstár remélt finanszírozása
végett - visszahívásuk mellett döntsön.
Egyebek
mellett a IV. lateráni zsinat (1215)
rendelkezései nyomán.
Magyar-izraeli történész, a jeruzsálemi Héber
Egyetem tanára, majd rektora (Magyargencs,
1904-Jeruzsálem, 1998)
Katz, Jakov:
Hagyomány és válság. 25. o.
Peszahi
Haggada Magid Ha Lachma 3
A tannaiták második generációjának az első
században élt tagja, az egyik legismertebb
Johanan ben Zakhai-tanítvány, aki magát
mindenekelőtt a Tanakh misztikus értelmezőjeként
határozta meg.
Rashbi néven
is tisztelt tannaita a 2. században, Akiva rabbi
egyik legközelebbi tanítványa, aki a Szentély
lerombolását követően is aktív tanítói
tevékenységet folytatott.
Az amorák
harmadik generációjának egyik jeles képviselője
Babilonban, a zsdóság exilarchája, azaz a
közösség politikai vezetője a maga korában.
Pl. 2 Móz
20:11 Ld. még: 3 Móz 23:3, 5 Móz 5:12,
5:14, Neh 9:14, Ézs 56:4,
58:13, Jer 17:24, Ez 20:12,
Lacout,
Sylvaine: Le Shabbat biblique. Temps pour
Dieu, Repos de l'homme, Respect de la Création.
Éditions des Béatitudes. Paris, 2009. 104,
o.
Cain, Larissa:
Dix lettres de Getho de Varsovie. in:
Revue d’Histoire de la Shoah. 2007/2. No.187,
pp. 269-288.
A Misna
szerkesztője (Júdea, 135-Cipori, 217), aki
kegyes életmódja és a hatalmas zsidó szellemi
örökség áthagyományozása okán nyerte el „a
fejedelem” titulust. A Misna és a Talmud
Rabbiként, illetve Rabbénuként hivatkozik
személyére.
Pl. Zsolt
13:6, 15:2, 20:5, 31:25, 101:4, 141:4, Péld
4:23, 14:10, 20:27, 27:9 (Összesen 829
szöveghely.)
Kaplan, J.
Lawrence-Shatz, David:
Rabbi
Avraham Isaac Cook and Jewish Spirituality.
New Xork University Press, N. Y., 1995. 121. o.
Finta
Szilvia: Az egek kapuja. Jeruzsálem a Héber
Szentírásban és a zsidó hagyományban. In Új
Exodus. 2017. 06.43. o.
Pl. Zsolt
122, 125, 128, 137, 147.
Rosh Hasana
11, Genesis 2:2, Pirke Avot 1:4,Gittin 55b:16,
Berakhot 3a:12,
Teljes nevén
Avraham ben Meir ibn Ezra,
rövidített nevén Raba (Tudela
1069/1092-Calahorra 1167) középkori zsidó
hittudós, nyelvész és költő.
Az 1492-ben
született ún. Alhambra-dekrétum "az egy ország,
egy nép, egy vallás" elvén nyugodott, s a
történészek szerint kisebbfajta holocaustot
generált a marranók és konverzorok elleni vérvád
révén. (Forrás: Joszi Hacker: A zsidók
kiűzése Spanyolországból. 54. o.)
Ettinger,
Smuel: A zsidó nép története. Osiris.
Budapest, 2002. 27. o.
Sagnac,
Philippe: Les juifs et Napoléon.(1806-1808)
461. o.
|