Büki Mátyás
egyenes adás
2021.01.17.
egyenes adás; pontok tér- és időtengelyen
na, végre megérkeztünk
ahogy mondani szokás, elviselhetetlen út volt
nyolcvanan vagy még többen, állva, padlón némi szalma, sarokban edény
szükségletek elvégzésére, réseken hideg eső, kerekek
egyesek, leginkább öregek, nem bírták, becsináltak előbb,
később csendesen, észrevétlenül távoztak körünkből
mások nyöszörögtek, sírtak, netán őrjöngtek is, rendre
utasítottuk és rápakoltuk őket az öregekre
rendet, rendet, túlélni, túlélni, ezt hajtogattuk,
idegeskedés az esélyeket csak rontja
most sorakozunk, kutyák, fegyverek, hátrébb kémények, őrtornyok
üvege eget tükröz, s megyünk oszlopokban kis házak felé, melyek
mosdási lehetőségeket rejtenek, mint hírlik, megyünk, s a
szabad levegőből mélyeket szippantunk
hátul hangok hallatszanak, miszerint ez itt haláltábor, meg-
halni érkeztünk ide, valamint, hogy aki a szabadulásban még
reménykedik, az gyengeelméjű, ráadásul gyáva szembenézni a
tényekkel
de nem! nem! éppen, hogy nem! mi velük, a locsogó gyengékkel
bátorságunkat szegezzük szembe, pszichikus energiáinkat,
melyek a mindent áttörő életakarást táplálják bennünk, nem
hagyjuk lohadni, és ábrándok kergetése helyett, a valóság ta-
laján állva, józan elmével átgondolva szervezzük meg életünket,
s igenis! lesz majd itt élénk sport-, zene-, valamint keres-
kedelmi élet, lányok, ital, szerelem!
nos, már a kis házak küszöbén túl vagyunk, ruháinkat levesszük
s arcunkat a zuhanyrózsa felé fordítva hunyt szemmel várjuk
a minden bizonnyal kellemes hőmérsékletű vizet, mely minket
tisztára mos
most lebegni kezdünk magunk fölött, nyilván kinyilatkoztatásban
van részünk, dobhártyánkat bűvös zene rezgeti, az örömtől
könnyezünk, mellkasunkat mámoros erő feszíti, lét és nemlét
határai összemosódnak, s hovatovább nem is vagyunk
s most mindazonáltal hozzád fohászkodunk, oh teremtő,
hozsánna néked, hozsánna:
adj jelet életünk végeztével, kézmozdulatoddal vagy fejbólin-
tásoddal, melyet kísérhet akár oly dördülés, mint amikor
hegyek szakadnak tengerekbe, ahogy a költészetben mondanák,
hogy megbizonyosodjunk: életünk s életvezetésünk helyes volt,
jóváhagyásodat úgymond elnyertük, s halálunkat nyugodt, derűs,
megelégedett szívvel fogadhatjuk, ámen
a varsói gettóban róla készült fényképet magyarázza
nos igen, mondható, hogy ezeknek a katonáknak itt velünk szemben ahogy állnak, néznek és fényképeznek minket, tökéletesen igazuk van: tudniillik ami gyenge, az valóban kiirtható
azt is mondják, hogy ha kiirtható, ki is irtandó
ezeket anyukámtól tudom, pár napja ő magyarázta, kik ők, milyenek, honnan jöttek, de ő már nincs, pár nappal ezelőtt rakták a kétkerekű kordéra, biztosan ismerik fényképekről, filmekből
ahogy itt ülök a fal tövében, s nézem a felnőtteket (nemcsak a katonák vannak itt), nem mondhatom, hogy az úgynevezett tragédia súlyát érezném
nem érzem például, hogy amit most Önök látnak a képen, az szörnyű, sírás gombócait sem érzem a torkomban
aki velem van, az az öcsém, és éppen kezd éhen halni
azok, akik a körülöttünk álló fegyveres és fényképezőgépes egyenruhások mögött mennek el sietve, botrányosnak tartják testvérem viselkedését, legszívesebben ránk ripakodnának, ne lábatlankodjunk itt, hordjuk el az irhánkat, miközben persze tudják, hogy mi nem vagyunk képesek innen elmenni, testvérem gyenge erőnléte okán
idegeskedésüket megértem: testvérem éppen bizonyítékot szolgáltat ezeknek a katonáknak arra, hogy jól gondolják, amit gondolnak
mindenesetre elég meleg van, rövid ujjú ruhámban nem fázom
szép kisleányként mutatkozom ezen a fényképen, hajam kecses ívben hull alá jobb szemem mellett
ha megnézik ezt a képet, amely minden valószínűség szerint az eredetinek egy tördelő- vagy képszerkesztői ollóval vágott változata valamely újság számára, akkor láthatják, hogy a kép enyészpontja valahol jobb-hátul található, jómagam a falak összefutó párhuzamosait függélyesen metszem, testvérem pedig egészen pajkos módon mind a párhuzamos vonalak, mind pedig az én függélyes vonalam tudományosan szólva vizuális rendszerét megbontja a maga laza, fekvő elhelyezkedésével
érdemes megnézni még fehér inggombomat is, melynek közepe fekete
ma már –vagyis akkor, amikor Önök szavaimat remélhetőleg olvassák- ilyen vastag gombok különlegesség számba mennek
figyeljék alkaromat, amely elegáns ívben pihen kistestvérem nyakán, bevallom őszintén, nem emlékszem, mit csinálok éppen: lehetséges, hogy fentebbi szavaimmal ellentétben nincs is meleg, és magamra akarom teríteni a kabátját
ha még jobban megnézik a képet, a jobb felső sarkán láthatnak egy kör alakú vakolat díszt, mely a rideg falvonalakat oly sikeresen ellágyítja, semmiféle mondanivalója nincs, nem jelkép, számomra sem jelent semmit, csak éppen figyelemre méltó, éppen úgy, mint az alatta elhelyezkedő, és a helyre jellemző szegénységet, mi több, elesettséget bizonyító vakolathiány
ha tehetik, ne lakjanak vakolathiányos vidékeken
az ilyen környéken előbb vagy utóbb mindig megjelennek erős és fényképező fegyveresek
és hiába tény és való, hogy fentebb már ismertetett gondolataik, mint valami átok, visszaszállnak rájuk, mindebben semmi vigasztaló nincsen
Solymosi Eszter mondja odafenn 2013-03-18-án
Fiúk, ti, akik összegyűltök
ott a falu szélén a csíkos zászlóval,
ne emlékezzetek,
ne hivatkozzatok rám.
Az én nevem az én nevem,
Ne vegyétek a szátokra.
Én én vagyok, és nem az,
akinek ti akarjátok, hogy legyek.
Nem gyilkoltak meg.
A víz hideg volt
és belefolyt a tüdőmbe.
Nem akartam ugyan,
de így lett.
Az okos bácsi, aki
isten és itt lakik,
ő gondolta ki, hogy
ide felemel.
Először itt minden idegen volt,
nem ismertem ki magamat semmiben.
Mindent el kellett nekem magyarázni.
Újra kellett tanulnom magamat.
Most már tudom, ki vagyok én.
Most csak igazán:
más, és mégis ugyanaz.
Mindent látok, ami lenn történik
Sokszor nézem azt a vidéket,
ahonnan ide kerültem.
A fővárost is gyakran figyelem.
Ott élt ez a Miklós, zsidó,
sok idővel utánam,
filmet csinált rólam.
Tetszik a film, szőke lány benne
az, aki én voltam.
A filmben arról van szó,
hogy engem zsidók
meggyilkolnak,
és véremet veszik, mert kell
a pászkába.
És Móricot bántja egy rendőr.
Már Miklós sincs lenn.
Sokat beszélgetünk.
Nézzük a filmet, ha vetítik.
Én többször láttam.
Szeretem nézni, habár nem nagyon értem.
Miklósnak más filmjei is vannak,
ő azokat is nézi.
Én nem, engem nem érdekelnek.
Fiúk, én itt jól vagyok.
Ti felejtsetek el.
Semmi közöm hozzátok,
semmi közötök hozzám.
Ad Sorstalanság
Látta, hogy néhányan elfutnak,
kiválnak a sorból,
eltűnnek a járókelők között.
Aztán nyilván mellékutca,
Kapualj, lépcsőház.
Körülnézett, mosolygott:
Miért is ne? De nem látott
Okot arra, hogy elinaljon.
A becsület érzése erősebbnek bizonyult.
Kinéz a vagonajtó résén.
Telefonpóznák, utak, fák.
Olykor házak, falvak, városok.
A vonat néha csikorogva megáll.
Azok miért futottak el?
Várta őket valaki.
Szerelmes, feleség.
Szeretni valakit és futni hozzá.
Átölelni, szép szavakat a fülébe suttogni.
Arany sugárban felolvadni.
A becsületesség élettelen?
Az élet becstelen?
Mellékutca, kapualj.
Második emelet.
Ajtó a lépcső mellett jobbra.
Cselédszoba, ablak.
Nyikorog az ágy.
Meghallják.
Nem baj, nem baj.
Tovább, tovább.
Fékek csikorognak,
A vonat megáll.
FEL