Krúdy Gyula
Kóbor Tamás[1] az újságíró
2022.07.26.
…Az
ismeretlen fiatal magánhivatalnoknak, amikor figyelni kezdjük őt egy
regénypályázat megnyerése után, nem volt könnyű dolga ezelőtt húsz-harminc
esztendővel…
… Mért volt
ebben a korszakban a legpontosabb, legkényesebb portéka a vezércikk, amelyet
minden újságnál a legkiválóbbnak ítélt tollakkal igyekeztek megíratni, még
hétköznapokon is? A hírlapíró életében majdnem oly emlékezetes maradt a nap,
amelyen első vezércikke, akár névtelenül is, megjelent, mint akár
esküvőjének napja. – A Magyar Hírlap regénypályázatának nyertese, akit ettől
az időtől fogva Kóbor Tamásnak ismerünk: alig huszonhárom esztendős korában
vezércikkírója volt az ország legterjedelmesebb és legnépszerűbb
hírlapjának.
Eljutott
fiatalon odáig, ahová a konvencionális hírlapíró negyven-ötven esztendős
korában tudott elérkezni – vagy talán soha –, mikor már megecetesedett,
megvénült, megkopaszodott, kiülte nadrágját, elveszítette fogát, kiszeretett
a Fiume vagy a Schön kávéház éjjeli kaszírnőjéből, látott lábai előtt
térdepelni politikai nagyságokat, bankigazgatókat, szép színésznőket, hogy
kedvező véleményt írjon róluk, cinikusan nézett az élet hiábavalóságaiba,
megundorodott a dicsőségtől, …
... Kóbor
Tamás fiatal házasember volt, nem hagyhatta el beteg feleségét, ezért
otthonában végezte a szerkesztőségi munkát, ami ez idő tájt csak az
egyetlen, kivételes Tóth Bélának volt privilégiuma.
De a (k. t.)
betűs vezércikkeket a házi nagyságok mellett is észrevette az a közönség,
amely hűségesen tanult az újság betűitől gondolkozást, világfelfogást. Új
hangot hozott talán Kóbor Tamás a vezércikk ritkított sorai közé? Nem
mondhatni. Hozott ellenben valamely különös, beretvaéles és szenvedélymentes
filozófiát, amely világnézetről azt lehetne mondani, hogy Kolumbusz tojása
volt a Kant, Spinoza és Hegel bonyodalmas feltevéseinek. Néha úgy tűnik fel
publicisztikája, mintha nem is egy „modern” fiatalember írná őket, hanem
valamely középkori tudóst, egy bölcs rabbit vagy egy vitázó jezsuitát
szólaltatna meg a tollán keresztül; azonkívül a hétköznapi okos ember
bölcsessége, a „szegnek fején találása” is segítette a népszerűségében. Így
gondolkozhatott a mindennapi eseményekről egy világtól elvonult aszkéta vagy
egy bölcs öreg zsidó a dédunokái körében. Mintha Szent Ágoston és rabbi
Akiba, a keserű Heine és a Dreyfus-pörben debatter-vizsgát tett Zola Emil
lett volna a mestere – holott a vezércikkírók akkoriban Kölcsey, Kossuth,
Grünwald Béla hagyományaiból veszik tudományukat; majd a szenvedélyes Bartha
Miklós ostromolja a nép szívét; Rákosi Jenő újkori Kazinczy Ferencként
ébresztgeti a nemzeti öntudatot, és új helyesírással lepi meg olvasóit; Kaas
Ivor az örökös fenyegetés; Mezei Ernő a régi, nagy alakú Egyetértés egész
oldalát is teleírja, ha alaposan meg kell magyarázni Irányi Dániel
politikáját. Vészi József és Balogh Pál, mint korinti oszlopok állnak
cikkeikkel a mindennapi közvélemény megnyilatkoztatásában...
Sok
kásahegyet kellett átásni a fiatal vezércikkírónak, amíg a magyar glóbusz
felett uralkodó hegyormok közelébe juthatott. Az elmúlt, ma már csak
emlékeiben élő Magyarországnak liberalizmusa, szabad véleménynyilvánítása és
közszabadsága tette lehetővé, hogy kitűnhessen újszerű észjárásával, meglepő
gondolkozásával egy göndör hajú magántisztviselő, akinek valódi nevét sem
ismerték, és a poggyászában nem hozott egyebet, mint alig elolvasható
betűkben rejtőző világos elmét és agyafúrtan kimélyített, liberális
meggyőződést. Igaz, hogy száz magyar közül nyolcvanöt liberális gondolkozású
volt, mert hiszen nem is lehetett más, ha hivatalt jószágot, barátságot
akart. A közrendőr és a főispán, a faluzó kortes és a miniszter napról napra
hangoztatta a jelszót. De akkor sem tárták fel nyomban az ajtókat minden
tehetséges ember előtt, mert azért voltak csizmadiaszínek, főszolgabírák,
megyei várnagyok, Schlauch Lőrincek, Samassák, akiknek már éppen elég volt a
Falk Miksák és Dóczy Lajosok hatalmából.
Sok
vezércikket kellett írnia a fiatalembernek; négy-öt szerkesztőségen
vándorolt végig; járt a Sarkantyús utcától a Ferenciek teréig, ahol a régi
liberális lapok székeltek; sok öreg betűszedő vitte a patikába a kéziratát,
amikor elolvasni nem tudta; sok miniszter és államférfiú nevét írta le
anélkül, hogy valaha is látta volna őket; bölcs férfiú létére a fejlődő
főváros mohón kínálkozó örömei is elkerülték, pedig szeretett volna velük
megismerkedni, ha az éjszakát nem kellett volna egy archevítő gázlámpa
alatt, az íróasztal mellett tölteni. Repült egyik esztendő a másik után,
anélkül, hogy a stácvizitben jelentkezett volna; egykedvű szivarszó mellett,
szűkszavúan, csendes mosollyal és várakozás nélkül nézte, hogyan haladnak el
mellette mások, akik nála sokkal kevesebbet értek; törtető, könyökölő,
hazugságból élő politikusok furakodtak el mellette, anélkül, hogy ő útjába
állott volna valakinek. Hej, hogy megvethette az embereket, amikor a
Vármegyeház utcai öreg szerkesztőségből éjféltáján hazafelé ballagott!
Holott ritka
emberszeretet, bölcs megértés, lemondásos megbocsátás, a gyengék szeretete
és a gonosz hatalmas megértése, lírai bölcsesség és jóságos filozófia lakik
ebben az íróban, amint a szépirodalmi munkáiból látjuk. Mint ilyenkor
mindig, most is felvetődik a kérdés: mi lett volna, ha Kóbor Tamásnak nem
kell vala tollat a hírlapírás robotjába hajtani? Olyan ez a kérdés, mintha
álmodó, rövidlátó, gondolat nélküli ember arról álmodozik, hogy mi lenne, ha
a Gellérthegy cukorból volna… A zsongó méhesben, a jól fűtött budai házban
vagy az uradalmi kastélyban bizonyára bűnös „merény”-nek számít, ha az író
olyankor is tintába mártja tollat, amikor nem költői művet alkot, hanem a
hétköznapi piacról ír. De itt a sápadt képű, közömbös, élvei és divatjai
után futkározó nagyvárosban: vajon miből venné papirosát a munkájából élő
író, ha nem gondoskodna polgári kenyérkeresetről?
Ebben az
időben, a magyar sajtó aranyvonalában, amikor Kóbor Tamás feltűnik, már
juttatnak annyi fizetséget a szorgalmas hírlapírónak, hogy éjszaka, amikor
munkáját bevégezte: otthonában barátkozhat a kedves múzsával is, mint akár
egy vidéki plébános vagy falusi földesuraság, aki a maga mulattatására
írogat, amikor az országút járhatatlan. A vezércikkírónak ugyan nemcsak
amolyan kanonoki stallum volt a szerkesztőségben betöltött hivatala, mert
keményen dolgozni kellett érte, de mégiscsak annak az állomásának
köszönheti, hogy az ezernyi névtelenül írott újságcikk mellett nevét a
regénykönyvek fedeleiről megismerjék.
(Persze, ez
mind, amit elmondtam, a múlt időkre vonatkozik. A tollakat többé nem
aranyozza meg sem a hírlapírás, sem a regényköltés. Az író elérkezett végre
oda, hogy jogosan viseli a könnyelmű, pazarló és lump titulust, amellyel
hajdanában megvetették. A közvélemény akkori bölcsessége ma jóleső igazság,
mert valóban a leghitványabban elpazarolt idő, amit az író manapság az
íróasztala mellett tölt. Kár, hogy a közvélemény azóta megváltozott:
szentnek és érdemesnek is szívesen mondanák már az írót, ha az botorul
folytatná régi mesterségét, és mártírként feláldozná magát az éhenhalásnak.)
Kóbor Tamást
ma sem abban az udvari szobácskában, Az Újság szerkesztőségének földszintjén
kell szemügyre vennünk, hol bölcs férfiúként elvonulva a világ mindennapias
zajgása, a telefon oktalan berregése, a hétköznapok kajdácslármája elől
esténkint Rovását vagy vezércikkét papirosra veti a politikai élet
tarkabarkaságairól – hiszen harminc esztendő alatt csak a politikusok nevei
változnak, mesterségüket legfeljebb ők maguk nevezik királyi művészetnek,
ellenben a politikai hírlapíró a szája szögletében tartott szivarcsutka
mellől jobban látja őket, mint a bábjátékos a maga kócból,
gyertyamaradékból, ócska zsindelyből készült figuráit... (Majdnem az a
hasonlat csúszna a tollamra, hogy a régi politikai hírlapíró olyan
struppirtan, bágyadtán, kedveszegetten ül ebben a pulykalármában, mint a
cifra nők pergőtánca alá klavírozó karmester, aki akkor volt igazán
szerelmes és féltékeny utoljára, amikor Rudolf trónörökös táncoltatta az
imádottját.)
Kóbor Tamást
mélyebb elvonultságában kell megfigyelnünk... amikor már letette a tollat a
szerkesztőségben, amelyen át a pesti és vidéki előfizetők tízezreinek, ez
örökké tanulni vágyó tanulóknak a mindennapi leckét a szájukba adta, a
reggeli gondolatot felébresztette a gondolattalan koponyákban, forrást
mutatott a meggyőződésre és beszélgetésre szomjas szájaknak... amikor
előveszi azt a tollat, amelyet nagy megkülönböztetéssel és szívbeli
szerénységgel az íróasztal rejtekfiókjában őriz... amikor a savanykás,
gunyoros, megvető és fölényes elme leereszkedik a bölcsesség léghajójából,
és olyan gyengéd és búbánatos lesz, mint mindazok a szenvedők, akik a
szívüket, a boldogságukat vagy boldogtalanságukat keresik végig az emberi
életen át. Mikor a könnyes szemű költő már eldobta a szivarcsutkát, és a
vásártéri ringlispíl napidíjas műlovarjainak kiadta útjukat a mutatványos; a
cinikus, életet és halált megvető emberismerő sláfrokjába búvik, és
meghatottan hallgatja a város éji hangjait, a párnába fojtott siralmat, az
elnyomott jajokat, nők bolondos álmait, kínszenvedését... amikor költővé
válik az író a mindennapi robot után.
Talán egy
magyar író sem látott bele oly mélyen Budapest lelkébe, mint Kóbor Tamás.
Igaz, hogy ez a város nevelte fel, amelynek még nem voltak körútjai, hanem
szűk, boldogtalan sikátorai, azért az emberek közelebb voltak egymáshoz, az
udvari lakásokból kihallatszott a leckéjét tanulgató diák magolása, a
kalaposleány az ablaknál foltozta reggelenként egyetlen harisnyáját, itt
koplalt a szeplős orvosnövendék, és itt „evett napokat” a zsidó jogász.
Azt a
Budapestet írta meg Kóbor Tamás korábbi regényeiben, amely Budapestből való
emberek jóformán csak maguknak magyarázzák már a régi életet, a szép,
érzelmes embereket, a hárfaszívű, mindent felejtető tekintetű nőket. Senki
sem hallgat rájuk, mert az emberek nagy része ott felejtette régi ideáljait,
szívgyöngédségeit, a szegénység boldog álmait, mint elviselt sarukat a régi
kapuk aljában.
Budapest
romantikus volt Kóbor Tamás régebbi regényeiben. Apród vagy dalos fiú, aki
bejárta az ódon udvarokat, amelyeknek firhangjai mögött szegény és szép
leányok álmodoztak, hajukat fésülgették, tündöklő arcukat az ablaküvegben
nézegették, tavaszi szeplőiket az arcukon vaksi tükörből összeszámlálták, de
nem mehettek ki az utcára, mert rongyos volt a szoknyácskájuk.
A szívükbe
nézett az ódon házaknak és a boldogtalan leányoknak, a küzdelmes életű, nagy
álmú ifjaknak és bölcselkedő, árvizet is látott öregeknek. Benézett az
omnibusztól döcögő Király utcába és álmodozó Holló utcába, verklihangú Dob
utcába, ahol azoknak az apjai, nagyapjai laktak, akik későbben az Andrássy
úti palotákat, a körút bérkaszárnyáit építették; ahol a veres hajú, fehér
arcú, piros szájú dámák születtek, akiknek hintói és ékszerei után
bámészkodva nézett a Stefánia út; ahol a vízvezeték álmatlan öregemberként
mormogott a falban, levélhordó helyett piros szemű koldusok és áldást
mormogó, perselyes emberek állítanak be az ajtón; ahol mindenkinek van
valamely álma, ábrándja, fogcsikorgatva őrzött terve, felhőkig érő ambíciója
vagy a szívének valamely titka, amely talán sohasem kerül napvilágra!... Az
ódon utcákban jár-kel szívesen Kóbor Tamás, együtt a hamupipőke léptű,
csúnya leányokkal, akik a legszebb kalapokat varrják a város gazdag
hölgyeinek, a mellbeteg varrónőkkel, akiknek ujjhegyében ritka művészet
rejtőzik, az aranymíves legénnyel, aki csudálatos ékszereket komponál, a kis
órásokkal, a bánatos cipészekkel, az ábrándos fűzővarrónőkkel, az emberi
fájdalommal, a szerelmi mámorral és a csoszogó lelki betegséggel.
Kóbor Tamás
eddigi regényeiben azt a tehetséges Budapestet írta meg, amely szinte
egyetlen ölelésből származott, amidőn a régi városi polgárság és a száz
esztendeje itt lakó zsidóság Ferenc József megkoronázása után ölelkezni kezd
az ország különböző vidékeiről idevándorló magyar fajtával.
Milyen
tehetséges emberek származtak ebből az ölelésből, azt minden lapon látjuk a
19. század vége felé. Pest újszerű, vállalkozó, építő, hangos és testileg is
szépen fejlett lakossága, amely a világkiállítást rendezi, amely az operát
látogatja, amely szomjasán, hevülten, kicserepesedett ajakkal áhítja a
kultúrát, a haladást, amely olyan tündérivé neveli ezt a várost, hogy
beleszerelmesedik az idegen utazó és a bennszülött egyformán: az a
tehetséges Budapest a múlté és Kóbor Tamás regényeié; új regényében az író
szinte a szabadba megy a város falai közül, mintha nem találná többé helyén
sem azokat a házakat, sem azokat az embereket, akikről oly nagy kedvvel írt.
Az új
Budapestnek kalandosságai még nem is igen valók regénybe – legfeljebb a
városligeti nyári bohózatíró mulattathatná véle publikumát. Majd egyszer,
valamikor jön egy nagyon tehetséges író, aki nem mindennapi küldetése
folytán e napoknak is meglátja a napsugarát, a mosolygását, szerelmét,
megillatosítja a napjainkban nyíló virágokat, és tündökölővé változtatja a
nők szívét és arcát. Ha majd nagyon öregek leszünk, és úgy emlékszünk vissza
a kardot forgató házmesternékre is, mint amazonokra... a festett arcú
leányokra, mint jó illatú szüzekre... ha majd egy karosszék
egyedülvalóságából emlékezünk vissza a hétköznapias város kalandjaira. Addig
azonban nincs még új regénye Budapestnek.
Kóbor Tamás
is hűtlen lett Pók Ádám történetében a csábító, ifjú nőhöz, mintha
kiszeretett volna a romlott kis kígyóból. Egy csúnya arcú, szürke,
semmitmondó teremtést tesz regénye hősnőjének. A vörös hajú démonok, a
kábító feketék, az észvesztő szenvedélyesek, a bokapördülésükkel is életet
vagy halált osztogató, híres budapesti nők helyett egy iskolaporos, kopott,
tintás kis tanítónő budai szoknyáján és lelkén át mutogatja a mindenható
életet.
Elhagyja a
szenvedélyes utcákat, hátat fordít régi női modelljeinek, akik aranyhajukat
sodorgatják egy szomorú udvari lakásban, vagy tűzfeketén,
Rembrandt-kalapban, villámló szemmel ülnek a nagyopera páholyában, nem veszi
többé észre a küzdelmes, de életerőből, nagyvárosi bánatból és a szegénység
örömeiből alkotott pesti férfitípust, elhagyja Pestet és Sevillát, és a
művészet mindenütt jelen való, szabadságos, gondtalan és gyötrelmes életébe
helyezkedik; szimbolizálja egy kis tanítónő alakjával a rútat és a halált,
amelyet a gyötrődő emberi lélek lépten-nyomon lát, akár a Stefánia úton,
akár Afrikában és „hetvenhét” életen át vezetve Pók Ádámot, ezt a modern
buddhistát, elviszi őt az új világba, a művészeti hétrétű úton oda, ahová a
gyötrelmes korszaknak minden igaz hívője végcélként igyekezik: a szépséghez
és az élethez. (Kóbor Tamás csodálatos művészete, hogy a Halált és az Életet
ugyanazzal az egy alakkal, a Toldy Ferenc utcai kis tanítónővel
szimbolizálja.)
Tudomásom
szerint magyar író mostanában nem vállalkozott ilyen hallatlan
erőfeszítésre, ilyen beláthatatlan útra, Blondin sodronyán, amely sodrony
alatt a mindennapi élet közönségessége ásít, és egykedvűen zuhog a tudatlan
életűek Niagarája. Szinte egy egész írói generáció alatt vágom el a fát,
amikor megemelem kalapomat Kóbor Tamás előtt, aki ezzel a regényével
megbuktatta a mostanság divatos, bonyodalmas mesetestű regényírást. Oly
váratlan, magyar ős nélküli Kóbor Tamás új regénye, mint valamely új
irodalmi valuta, amely mellett hirtelen észrevesszük középszerűségét az
eddig forgalomban levő írói fizetőeszközöknek: aranytallér papírbankók
között. A mindnyájunkban élő, de csak ritkán látható szimbólumoknak majd
egyszerre sok látója és hívője akad e regény olvasása után, ami egyértelmű
azzal, hogy a kalandból, kócból, vérmességből és férfi és női szeszélyből
épített regények, szeretkező élmények, a göndörülő hajszálakhoz intézett
vadgalambbúgások a kellő értékükre szállíttatnak le, amikor egy ilyen új
patikamérleget is felállítanak az irodalom magyar piacán, ahol a
legkeresettebb kofák még mindig a tenyerükön mérik a csirkemájat vagy a
kakashúst.
Sokáig
tűnődtem e sorok közrebocsátásán, mert bizonyára többen lesznek, akik
korholva ellentmondanak, akik a mai élet sanyarúságában éltető elemet a
fájdalomcsillapító mesemondásban, az önmagunkat csalogató szerelmi élményben
vagy a groteszk bukfencvetésben keresnek, ha már néhanapján könyvet is
vesznek a kezükbe. Éppen ezeknek a kedvéért mutattam meg a régi mesemondó
Kóbor Tamást, aki ötvenedik évén túllépve, mint valamely buddhista zarándok
elérkezett a hétrétű út ama stációjához, ahonnan az élet, a halál, a
szerelem és barátság olyan megtisztult, megvilágosodott képekben mutatkozik,
hogy többé nem látszik sejtelemnek semmi az életben – még a holtak
feltámasztása sem.
[1]
Szécsénykovácsi
Krúdy Gyula (Nyíregyháza,
Osztrák–Magyar Monarchia,
1878.
október 21.
–
Budapest,
Óbuda,
Magyar Királyság,
1933.
május 12.)
író,
hírlapíró,
a modern magyar prózaírás kiváló mestere.
Gyakrabban használt álnevei: Ábrándi,
Alföldi remete, Balatoni remete, Fráter
Julius, Gyula bácsi, Jó barát, Kuruc
levente, Mélacsai, Mézeskalácsi, Nők öreg
híve, Óbudai remete, Pletykási, Régi ablakok
alatt sétáló, Rezeda úr, Rezeda Marcell,
Szigeti harkály, Szigeti remete, Szigeti
sétáló, Szindbád, Templárius, Török Gedeon.
FEL