Walter Benjamin
A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában
2021.10.30.
A szépművészetek megalapozása és különböző fajtáinak
meggyökerezése olyan időkre megy vissza, amelyek a miénktől
nagymértékben különböztek, s olyan emberekre, akiknek a dolgok és
viszonyok fölötti hatalma a miénkhez képest elenyésző volt. Az az
ámulatba
ejtő fejlődés viszont, amely az eszközeink alkalmazkodóképessége és
pontossága terén tapasztalható, a közeljövőben a szépség antik iparának
nagymérvű változását helyezi kilátásba. Minden művészetnek megvan az a
fizikai része, amit már nem lehet úgy szemlélni és tárgyalni, mint
korábban, ami már nem vonhatja ki magát a mai tudomány és a mai
gyakorlat hatásai alól. Húsz év óta sem a tér, sem az idő, sem az anyag
nem
ugyanaz, ami korábban volt. Fel kell készülnünk rá, hogy ezek a nagy
újdonságok a művészetek technikáját mindenestől átalakítják, ezáltal
befolyásolják magát az invenciót, s meglehet, hogy végül a művészet
fogalma is a legvarázslatosabb változáson esik át.
( Paul Valéry: Pièces sur l'art. Párizs (év nélkül), p. 103, 104 ("La conquête de l'ubiqité") )
A kapitalista termelési mód
még csak kialakulóban volt, amikor Marx belefogott az elemzésébe. Marx
úgy alakította vizsgálatait, hogy azok prognosztikus értékre tettek
szert. A
kapitalista termelést meghatározó alapvető viszonyokig ment vissza, s
ezek bemutatása nyomán kirajzolódott mindaz, ami a kapitalizmusról a
későbbiekben még feltételezhető. Az elemzésből kiderült, hogy nem csupán
a proletárok egyre fokozódó kizsákmányolása feltételezhető, hanem az
is, hogy e termelési mód végül létrehozza azokat a feltételeket, amelyek
lehetővé teszik önmaga megszüntetését.
A felépítmény átalakulása, amely az alapénál
sokkal lassabban zajlik, több mint fél évszázadot igényelt ahhoz, hogy a
kultúra
valamennyi területén érvényre juttassa a termelés feltételeiben
bekövetkezett változást. Az, hogy ez milyen formában történt, csak
manapság
állapítható meg. Ezekkel a megállapításokkal szemben jogosan merülnek
fel bizonyos prognosztikus igények. Ezeknek az igényeknek elsősorban
nem a proletáriátus hatalomátvételét követő művészetéről szóló tézisek
felelnek meg – nem szólva az osztály nélküli társadalom művészetéről -,
hanem sokkal inkább azok, melyek a művészetnek a jelenlegi termelési
viszonyok közt végbemenő fejlődési tendenciáit mutatják ki. Ezek
dialektikája a felépítményben nem kevésbé feltűnő, mint a gazdaságban.
Helytelen lenne tehát lebecsülni az effajta tézisek ütőképességét.
Félresöpörnek számos átörökített fogalmat, mint alkotás és zsenialitás,
örök érték és titok. Olyan fogalmak ezek, melyek ellenőrizetlen (és
pillanatnyilag nehezen ellenőrizhető) alkalmazása a tényanyag fasiszta
értelemben vett feldolgozásához vezet.
A továbbiakban újonnan bevezetett
művészetelméleti fogalmak abban különböznek a használatban lévőktől,
hogy tökéletesen alkalmatlanok a
fasizmus céljaira. Ezzel szemben felhasználhatók a művészetpolitikában
forradalmi követelések megfogalmazására.
A műalkotás alapvetően mindig reprodukálható volt.
Amit emberek hoztak létre, azt emberek mindenkor utánozhatták is. Ilyen
utánzatokat készítettek a művésztanoncok gyakorlás céljából, mesterek a
művek terjesztése érdekében, végül pedig kívülállók a nagy haszon
reményében. Ezzel szemben a műalkotás technikai reprodukciója új
jelenség, mely a történelem során megszakításokkal, egymástól időben
távoli
hullámokban, ám egyre erőteljesebben érvényesül. A görögök a műalkotás
technikai reprodukciójának csupán két módját ismerték: az öntést és a
veretet. A műalkotások közül csupán a bronztárgyakat, a terrakottát és
az érmeket tudták tömegesen előállítani. Minden más egyedi volt és
technikailag reprodukálhatatlan. A fametszettel először a grafika vált
technikailag reprodukálhatóvá. Hosszú időbe telt, mire a nyomtatás révén
az
írás is eljutott idáig. Tudjuk, milyen óriási változást hozott az
irodalomban a nyomtatás, vagyis az írás technikai reprodukálhatósága.
Ezek persze
csak egyes, jóllehet kitüntetetten fontos, kivételes esetei az itt
világtörténeti léptékben vizsgált jelenségnek. A középkorban a fametszet
mellett
megjelenik a rézmetszet és a rézkarc, majd a 19. század elején a
litográfia.
A litográfiával a reprodukciós technika
alapvetően új szintre jut. Ez a jóval egyszerűbb eljárás, amely a rajz
kőre történő
felvázolásában tér el a fatömbbe véséstől illetve a rézlapra maratástól,
első ízben tette lehetővé, hogy a grafika ne csupán tömegesen (mint
korábban), hanem nap mint nap új formákban vihesse piacra termékeit. A
grafika a litográfiának köszönhetően válhatott a hétköznapok
illusztratív
kísérőjévé. A nyomtatással kezdett lépést tartani. Ám ebben a kezdeti
állapotban, alig néhány évtizeddel a kőnyomtatás feltalálása után, máris
túlszárnyalta a fényképezés. A képi reprodukció folyamatában először a
fényképezés tehermentesítette a kezet azoktól a legfontosabb művészi
feladatoktól, melyek ezután kizárólag a lencsébe pillantó szemre
hárultak. Minthogy a szem mindent gyorsabban ragad meg a rajzoló kéznél,
a képi
reprodukció folyamata olyan szédítően felgyorsult, hogy már lépést
tudott tartani a beszéddel. A filmoperatőr a műteremben, gépét tekerve
ugyanazzal a sebességgel rögzíti a képeket, amellyel a színész beszél.
Ha a litográfiában virtuálisan ott rejtőzött a képes újság, úgy a
fotográfiában
benne rejlett a hangosfilm. A múlt század végén fogtak hozzá a hang
technikai reprodukciójához. Ezek az azonos célra irányuló fáradozások
olyan
helyzetet előlegeztek meg, melyet Paul Valéry a következőképpen
jellemez: "Ahogy a víz, a gáz, az elektromos áram egy szinte észrevétlen
kézmozdulatra a távolból lakásunkba érkezik, hogy kiszolgáljon minket,
úgy fognak majd ellátni bennünket képekkel vagy hangsorokkal, melyek
egy apró mozdulatra, szinte egyetlen jelre betoppannak, majd éppígy
ismét távoznak tőlünk." [1]
1900 körül a technikai reprodukció olyan
szintre jutott, hogy már nem csupán a fennmaradt műalkotások összességét
tette tárgyává, gyökeres
változásnak vetve alá hatásukat, hanem egyúttal teret hódított önmaga
számára a művészi eljárásmódok között is. E szint vizsgálatakor mi
sem
tanulságosabb, mint az, hogy két különböző megjelenési formája – a
műalkotás reprodukciója és a filmművészet – hogyan hat vissza a művészet
hagyományos formájára.
Még a lehető legtökéletesebb reprodukcióból is hiányzik egyvalami:
a műalkotás Itt és Most-ja – egyszeri jelenléte azon a helyen, ahol
van. Ám
semmi máson, mint éppen ezen az egyszeri jelenléten ment végbe az a
történelem, amelynek fennállása során alávetettje volt. Ide számítanak
az idők
során fizikai struktúrájában elszenvedett változások csakúgy, mint az őt
érintő váltakozó birtokviszonyok. [2]
Az előbbi nyomát csak olyan kémiai
vagy fizikai analízissel lehet feltárni, amilyen a reprodukción nem
hajtható végre; az utóbbié pedig olyan tradíció tárgyát képezi, melynek
követése az
eredeti mű tartózkodási helyéből kell hogy kiinduljon.
Az eredeti mű Itt és Most-ja alkotja
valódiságának fogalmát. Egy bronzból készült mű patináján végzett kémiai
elemzés
hozzájárulhat ahhoz, hogy megállapítsák valódiságát. Ennek megfelelően
egy középkori kézirat hitelességének megállapítását szolgálja az a
bizonyíték, hogy valamelyik 15. századbeli archívumból származik. A valódiság egész területe kivonja magát a technikai – és persze nem csak a
technikai – reprodukálhatóság alól. [3]
Míg azonban a valódi mű a rendesen hamisításnak
bélyegzett manuális reprodukcióval szemben megőrzi teljes autoritását,
addig a technikai reprodukcióval más a helyzet. Ennek kettős oka van.
Először is a technikai reprodukció önállóbbnak bizonyul az eredeti művel
szemben, mint a manuális. A fénykép esetében például kiemelheti az
eredeti kép olyan aspektusait, amelyek csak a beállítható és szemszögét
önkényesen megválasztó lencse számára hozzáférhetők, az emberi szem
számára azonban nem. Vagy bizonyos eljárások segítségével – mint a
nagyítás vagy a lassítás – olyan képeket képes rögzíteni, amelyek a
természetes optika előtt rejtve maradnak. Ez tehát az egyik ok. A másik
az, hogy a technikai reprodukció az eredeti alkotás leképezését olyan
helyzetekbe hozhatja, amelyek magával az eredetivel sem érhetők el.
Mindenekelőtt lehetőséget nyújt arra, hogy elébe menjen a befogadónak,
történjék ez akár fénykép, akár hanglemez formájában. A katedrális
elhagyja helyét, hogy egy műbarát dolgozószobájában leljen befogadásra. A
koncertteremben vagy a szabad ég alatt előadott kórusmű a szobában ülve
meghallgatható.
Habár azok a körülmények, amelyek közé a
műalkotás technikai reprodukciójának terméke kerülhet, amúgy nem
veszélyeztetik
a mű megmaradását, mindenesetre megfosztják Itt és Most-jától. Jóllehet
ez nemcsak a műalkotásra érvényes, hanem például a filmen a néző előtt
elsuhanó tájra is, a művészet tárgyán végbemenő folyamat révén egy olyan
rendkívül érzékeny magot érint, amely a természeti tárgynál sohasem
ilyen sebezhető. Ez a mag a valódiság. Egy dolog valódisága mindannak a
foglalata, ami eredetétől fogva áthagyományozható benne, anyagi
tartósságától történeti tanúságáig. Minthogy az utóbbi az előbbin
alapul, a reprodukcióban, ahol az előbbi elsikkad, meginog az utóbbi, a
dolog
történeti tanúságtétele is. Persze csak ez; ám ami ilymódon ingadozni
kezd, az nem más, mint a dolog autoritása.
[4]
Ami itt hiányzik, az aura fogalmában foglalható össze. Kimondhatjuk, hogy ami a műalkotás technikai reprodukálhatóságának
korában szertefoszlik, az a mű aurája. A folyamat szimptomatikus; jelentősége messze túlmutat a művészet területén. Általánosan
úgy
fogalmazhatunk, hogy a reprodukciós technika kivonja a reprodukáltat a
hagyomány birodalmából. Amennyiben a reprodukciót sokszorosítja,
egyszeri előfordulását tömegessel helyettesíti. S mivel lehetővé teszi,
hogy a reprodukció a befogadó mindenkori szituációjának megfelelően
jelenjék
meg, a reprodukáltat aktualizálja. Ez a két folyamat a hagyományozás
súlyos megrendüléséhez vezet – a tradíció megrendüléséhez, ami az
emberiség
jelenlegi válságának és megújulásának a fonákja. E történések szorosan
összefüggnek napjaink tömegmozgalmaival, melyeknek legtekintélyesebb
ügynöke a film. A film társadalmi jelentősége még legpozitívabb
formájában sem, sőt épp abban nem képzelhető el e romboló, katartikus
összetevő:
a kulturális örökség tradicionális értékének likvidálása nélkül. Ez a
jelenség a nagy történelmi filmeknél a legkézzelfoghatóbb. S amikor
1927-ben
Abel Gance így lelkesült: "Shakespeare, Rembrandt, Beethoven filmre
kerül ... Az összes legenda, mitológia, az összes mítosz, minden
vallásalapító,
sőt minden vallás ... arra vár, hogy a reflektorfényben föltámadjon, és a
hősök ott tolonganak a kapuknál"
[5], bár nyilván nem gondolta, mégis átfogó likvidálásra hívott fel.
A nagy történelmi korszakokon belül az emberi
közösség létezésmódjának egészével együtt észlelési módja is
megváltozik. Azt a
módot és formát, ahogyan az emberi észlelés szerveződik – azt a közeget,
amelyben az észlelés végbemegy -, nemcsak a természet határozza meg,
hanem a történelem is. A népvándorlás korának, melyben a késő római
iparművészet és a bécsi Genezis létrejött, nemcsak a művészete tért el
az
antikvitásétól, hanem az észlelésmódja is. A Bécsi Iskola nagy tudósai,
Riegl és Wickhoff, akik a korszak művészetére teljes súlyával rátelepedő
klasszikus hagyomány ellen hadakoztak, elsőként jutottak arra a
gondolatra, hogy a művészetből következtessenek az adott történelmi
korban
érvényes észlelés szerveződésére. Felismeréseiknek nagy horderejük
ellenére határt szabott, hogy e kutatók megelégedtek azoknak a formális
jegyeknek a kimutatásával, melyek a késő római korra jellemző észlelés
sajátjai. Nem próbálták meg – s tán nem is reménykedhettek benne, hogy
sikerülhet – kimutatni azokat a társadalmi átalakulásokat, melyek az
észlelés ezen változásaiban fejeződnek ki. A jelenben már kedvezőbbek az
effajta felismerés feltételei. Ha korunkban az észlelés közegében
bekövetkezett változások az aura megszűnéseként foghatók fel, akkor
ennek
kimutathatók a társadalmi feltételei.
Ajánlatos az aura fogalmát, melyet fentebb a
történelmi objektumok kapcsán vetettünk fel, a természeti tárgyak
aurájának
fogalmán illusztrálni. Ez utóbbit így definiálhatjuk: egyszeri
felsejlése valami távolinak, legyen a jelenség bármilyen közel.
Megpihenve egy nyári
délután tekintetünkkel követjük a horizonton kirajzolódó hegyvonulatot,
vagy a faágat, mely árnyékot vet a nyugvó alakra – ez annyit jelent,
hogy
belélegezzük a hegyek és az ág auráját. E leírás nyomán könnyen
belátható az aura mostani szertefoszlásának társadalmi
meghatározottsága. Ebben
két körülmény játszik közre; mindkettő szorosan összefügg a tömegek
jelentőségének növekedésével korunk életében. A jelenkori tömegeknek
éppolyan szenvedélyes óhaja, hogy a dolgok térben és emberileg is "közelebb kerüljenek" hozzá, [6]
mint az a törekvése, hogy bármely helyzet egyszeriségén reprodukciójának felvételével kerekedjék felül.
Nap nap után egyre sürgetőbb az
igény, hogy a kép, jobban mondva a másolat, a reprodukció formájában a
tárgy közvetlen közelről váljon birtokolhatóvá. S a reprodukció, ahogyan
azt a képes magazinok és filmhíradók kínálják, félreismerhetetlenül
különbözik a képtől. Az utóbbiban az egyszeriség és a tartósság éppoly
szorosan összetartozik, mint az előbbiben a pillanatnyiság és a
megismételhetőség. A tárgy héjának lehántása, az aura szétzilálása
olyanfajta
észlelést jelez, melynek "a világban lévő egyformaság iránti érzéke"
odáig fejlődött, hogy a reprodukció révén az egyszeriből is az
egyformaságot
nyeri ki. Így mutatkozik meg a szemlélet terén az, ami az elmélet terén a
statisztika egyre növekvő jelentőségében válik kézzelfoghatóvá. A
realitás
irányultsága a tömegre és a tömeg irányultsága a realitásra, mind a
gondolkodás, mind a szemlélet tekintetében beláthatatlan horderejű
folyamat.
A műalkotás egyedisége azonos a hagyomány
összefüggésrendszerébe történt beágyazottságával. Maga ez a hagyomány
persze
nagyonis eleven, rendkívül változékony. Egy antik Vénusz-szobornak
például más volt a hagyomány-kapcsolata a görögöknél, akik kultusz
tárgyává
tették, mint a középkori egyházi személyeknél, akik veszélyes bálványt
láttak benne. Ami azonban mindkét esetben azonos módon jelent meg, az a
szobor egyszerisége, más szóval aurája volt. A műalkotás beágyazása a
hagyomány kapcsolatrendszerébe eredetileg a kultuszban fejeződött ki.
Mint
tudjuk, a legrégibb műalkotások kezdetben mágikus, utóbb valamely
vallási rituálé szolgálatában álltak. Döntő jelentősége van annak, hogy a
műalkotás auratikus létezésmódja sohasem válik el teljesen rituális
funkciójától [7]. Más
szóval, az "igazi" műalkotás egyedülálló értékét mindenkor a rituálé alapozza meg, amelyben eredetileg és első ízben tett szert használati
értékre. Ez a megalapozás lehet bármilyen közvetett: a szépség szolgálatának legprofánabb formáiban is felismerhető mint elvilágiasodott
rituálé. [8] A szépség
profán szolgálata, amely a reneszánszban alakult ki, s érvényben
maradt háromszáz éven át, e századok letűntével az őt ért első súlyos
megrázkódtatáskor egyértelműen feltárta ezeket az alapokat. Amikor
ugyanis
megjelent a reprodukció első igazán forradalmi eszköze, a fényképezőgép
(egyidőben a szocializmus kezdetével), a művészet, megérezvén a közelgő
válságot – ami újabb száz év múltán félreismerhetetlenné vált -, a l'art
pour l'art tanával, a művészet teológiájával reagált. Ebből származott
utóbb
egy egyenesen negatív teológia a "tiszta" művészet eszméjének
formájában, amely nemcsak minden szociális funkciót vet el, de bármilyen
tárgyi
meghatározottságot is. (A költészetben Mallarmé jutott elsőként erre az
álláspontra.)
Ezeknek az összefüggéseknek a szem előtt
tartása elengedhetetlen egy olyan vizsgálat esetében, amelynek tárgya a
műalkotás a
technikai reprodukálhatóság korában. Egy döntő felismerést készítenek
ugyanis elő: a világtörténelem során első ízben a technikai
reprodukálhatóság szabadítja fel a műalkotást rituálén élősködő
létmódjából. A reprodukált műalkotás egyre inkább egy
reprodukálhatóságra
alapozott mű reprodukciójává válik [9]. A fényképlemezről például számtalan levonat
készíthető; valódi levonatról beszélni értelmetlenség. Ám abban a
pillanatban, ahogy a művészi produkciót illetően a valódiság mércéje
csődöt
mond, a művészet egész társadalmi funkciója alapjában megváltozik. A
rituálé helyett egy másfajta gyakorlatban alapozódik meg: ez pedig a
politikai
megalapozottság.
A műalkotások recepciója különböző hangsúlyokkal történik, melyek két pont körül polarizálódnak. Az
egyik hangsúly a mű kultikus értékén, a másik pedig kiállítási értékén alapul. [10]
[11] A művészi
produkció a kultusz szolgálatában álló alkotásokkal kezdődik. Ezeknél
vélhetőleg fontosabb szempont az, hogy léteznek, mint az, hogy látni
lehet őket. A jávorszarvas, amelyet a kőkorszaki ember barlangja falán
ábrázol,
a varázslás eszköze. Bár embertársai előtt állítja ki, elsősorban mégis a
szellemeknek szánja. A kultikus érték mint olyan, ma egyenesen a
műalkotás
elrejtésére sarkall: bizonyos istenszobrok csak a kápolnában tartózkodó
pap számára megközelíthetők; egyes Madonna-képeket szinte egész éven át
lepel mögött tartanak; a középkori dómokon bizonyos szobrok a
padlószinten álló szemlélő számára nem láthatók. Azzal, hogy az egyes művészeti
ágak kiszakadnak a rítus méhéből, és emancipálódnak, egyre több alkalom nyílik alkotásaik kiállítására.
Egy ide-oda küldözgethető mellszobor
kiállíthatósága nagyobb, mint azé az istenszoboré, amelynek állandó
helye a templom belsejében van. A táblakép jobban kiállítható, mint az
őt
megelőző mozaik vagy freskó. És ha egy mise bemutathatósága eredetileg
talán nem volt kisebb, mint egy szimfóniáé, a szimfónia mégis éppen
akkor született, amikor bemutathatóságára a miséhez képest több
lehetőség ígérkezett.
A műalkotás technikai reprodukciójának
különféle módjai révén kiállíthatósága olyan hatalmas mértékben
megnövekedett, hogy
a mű két pólusa közti mennyiségi hangsúlyeltolódás, akárcsak az
őskorban, természetének minőségi változásába csap át. Ahogy ugyanis az
őskorban a kultikus érték kizárólagos hangsúlya révén a mű elsősorban a
mágia eszköze lett, s művészi értékét jószerivel csak később ismerték
fel,
úgy ma a hangsúly egyértelműen a kiállítási értéken van, ami az
alkotásokat egészen új funkciókkal ruházza fel, s ezek közül éppen a
bennünk
tudatosult művészi funkció fog később netán mellékesnek bizonyulni [12]. Annyi
bizonyos, hogy jelenleg ehhez a felismeréshez a leghasznavehetőbb fogódzót a fényképezés, továbbá a film nyújtja.
A fényképezésben a kiállítási érték minden téren kezdi kiszorítani a kultikus értéket. Ez utóbbi azonban nem hátrál ellenállás nélkül. Az utolsó sánc mögé húzódik, s ez az emberi arc. Egyáltalán nem véletlen, hogy a korai fotográfia középpontjában a portré állt. A kép kultikus értéke a távoli vagy elhunyt szeretteink emlékezetének kultuszában lel végső menedékre. A régi fényképekről az emberi arcok tünékeny kifejezésében int felénk utoljára az aura. Innen fakad ezeknek a régi képeknek a mélabús és semmi máshoz nem hasonlítható szépsége. Ám amint az ember kívül marad a fényképen, a kultikus értékkel szemben nyomban fölénybe kerül a kiállítási érték. E folyamat elindításában úttörő szerepe volt Atget-nak, aki 1900 táján a párizsi utcák néptelen nézeteit örökítette meg. Teljes joggal mondták róla, hogy felvételei olyanok, mintha egy tetthelyről készültek volna. A tetthely is néptelen; a bizonyítékok miatt fényképezik le. Atget-nál a fényképfelvételek a történelmi folyamat tárgyi bizonyítékaivá válnak. Ebben áll rejtett politikai jelentésük. Már egyfajta meghatározott irányú befogadást igényelnek – a szabadon lebegő elmélkedés itt már nem megfelelő. Nyugtalanítják a szemlélőt, aki úgy érzi, megszabott utat kell keresnie hozzájuk. Útmutatással pedig ezzel egyidejűleg a képes újságok szolgáltak számára – helyessel vagy tévessel: egyremegy. Bennük vált első ízben elmaradhatatlanná a képfelirat. Világos, hogy itt már egészen más jellegű, mint egy festmény címe. Azok az iránymutatók, melyeket a magazinok képeinek szemlélője a feliratok révén kap, rövidesen még precízebbé és parancsolóbbá válnak a filmben, ahol minden egyes kép felfogását a megelőző képsorok együttese írja elő.
Manapság zavarosnak és meddőnek tűnik az a vita,
amely a múlt században a festészet és a fotográfia közt zajlott
alkotásaik művészeti
értékéről. Ez azonban inkább aláhúzza, semmint ellentmondana e harc
jelentőségének, melyben voltaképpen egy világtörténelmi átalakulás
fejeződött ki -
jóllehet ennek egyik vitázó fél sem volt tudatában. Azzal, hogy
technikai reprodukálhatóságának korszaka eloldotta kultikus alapjától a
művészetet,
autonómiájának fénye örökre kihunyt . A művészet ezzel együtt járó
funkcióváltása azonban kiesett a század látóteréből, s hosszú ideig a
film kifejlődését
átélő 20. század figyelmét is elkerülte.
Korábban már sok hasztalan eszmefuttatást
pazaroltak annak a kérdésnek az eldöntésére, hogy vajon művészet-e a
fotográfia. S
történt ez anélkül, hogy feltették volna az előzetes kérdést, ti. vajon a
művészet összjellege megváltozott-e a fényképezés feltalálásával.
Hamarosan aztán a
filmteoretikusok is átvették ezt az elhamarkodott problémafelvetést.
Ám az a sor nehézség, amit a fotográfia okozott a hagyományos
esztétikának,
gyerekjáték volt azokhoz képest, melyek elé a film állította. Innen ered
a filmelmélet kezdeteire jellemző elvakult erőszakosság. Abel Gance
például a filmet a
hieroglifákkal veti össze: "Most tehát egy ugyancsak figyelemreméltó
fordulattal visszakanyarodtunk oda, ahol valaha voltunk: eljutottunk az
egyiptomiak
kifejezési síkjára ... A képi nyelv még nem egészen érett, mert a
szemünk még nem eléggé fejlett. Még nincs elég tisztelete, nincs elég
kultusza annak, ami
ebben a képi nyelvben megnyilatkozik" [13].
Vagy itt van Séverin-Mars: "Ugyan melyik művészetnek
adatott ... poétikusabb, egyben mégis valószerűbb álom? A film ilyen
szempontból mintha összehasonlíthatatlan kifejezőeszköz lenne, s
atmoszférájában
csak a legnemesebb gondolkodású embereknek volna szabad mozogniuk életük
legteljesebb és legtitokzatosabb pillanataiban."
[14] Ami pedig Alexandre Arnoux-t illeti, ő a némafilmről szóló ábrándozását egyenesen az alábbi kérdéssel zárja: "Az összes
jellemzés, amivel itt merészen előhozakodtunk, vajon nem éppen az ima definíciójához vezet?" [15]
Igen tanulságos megfigyelni, hogy ezek a teoretikusok abbéli
igyekezetükben, hogy a "művészetek" közé sorolhassák a filmet, micsoda
páratlan
kíméletlenséggel igyekeznek kultikus elemeket belemagyarázni. Pedig
amikor az idézett elmélkedéseket közzétették, már léteztek olyan művek,
mint a "Bohémvér" (1923),
és az "Aranyláz" (1925). Ez Abel Gance-t nem gátolja meg abban, hogy a
hieroglifákra hivatkozzon, Séverin-Mars meg úgy beszél a filmről,
mintha Fra Angelico képekről lenne szó. Jellemző, hogy különösen
reakciós szerzők még ma is ebben a irányban keresik a film jelentőségét,
ha nem is éppen
a szakrálisban, de legalábbis a természetfelettiben. A Szentivánéji álom
Reinhardt-féle megfilmesítése kapcsán állapította meg Werfel, hogy a
film
felemelkedését a művészet birodalmába eddig minden kétséget kizáróan az
gátolta meg, hogy steril másolatot készített a külvilágról: utcákkal és
belső
terekkel, pályaudvarokkal, éttermekkel, autókkal és strandokkal. "A film
még nem jutott el igazi értelméhez és valódi lehetőségeihez ... Ezek
abban az
egyedülálló képességben rejlenek, hogy természetes eszközökkel és
kivételes meggyőző erővel képes kifejezni a csodálatosat, a tündérit, a
természetfelettit."
[16]
A színházi színész művészi teljesítményét teljes egészében tulajdon személyével nyújtja a publikumnak. Ezzel szemben a filmszínész művészi teljesítménye egy apparátus közvetítésével jelenik meg. Ez kettős következménnyel jár. Az apparátus, amely a filmszínész teljesítményét a közönség elé viszi, nem alkalmas arra, hogy ezt a teljesítményt totalitásként fogadja el. Az operatőr irányításával folyamatosan állást foglal ezzel a teljesítménnyel szemben. A készre montírozott filmet az állásfoglalásoknak az a sorozata képezi, melyet a vágó komponál a neki szolgáltatott anyagból. Összefog bizonyos számú mozgásmozzanatot, melyekben a kamera mozgásának mozzanatai ismerhetők fel – nem is beszélve a speciális beállításokról, mint a totálfelvétel. Így a színész teljesítményét egy sor optikai tesztnek vetik alá. Ez tehát az egyik következménye annak, hogy a színészi teljesítmény az apparátuson keresztül jelenik meg. A másik következmény azon alapul, hogy a filmszínész, mivel nem maga prezentálja teljesítményét a közönségnek, kénytelen lemondani arról a színpadi színész számára fennálló lehetőségről, hogy az előadás alatt alkalmazkodjék a közönséghez. A nézők így olyan véleményező magatartást vesznek fel, amit nem zavar meg semmiféle személyes kontaktus az előadóval. A közönség csak annyira éli bele magát a színészi játékba, amennyire az apparátusba éli bele magát. Átveszi annak magatartását, vagyis : tesztel. [17] Ez nem olyan magatartás, amelyhez kultikus értéket lehetne rendelni.
A film esetében kevésbé fontos, hogy a színész a
közönség előtt jelenít meg egy másik személyt, sokkal inkább a
felvevőkészülék
számára ábrázolja saját magát. Pirandello az elsők közt volt, akik
ráéreztek a színész teszt-teljesítményen keresztül történő
átalakulására. A "Forog a film"
című regényében a témához fűzött megjegyzéseit csak kevéssé befolyásolja
az a tény, hogy ezek a megállapítások a dolog negatív oldalának
kidomborítására
szorítkoznak; még kevésbé az, hogy a némafilmre vonatkoznak. A
hangosfilm ugyanis e tekintetben nem hozott semmilyen gyökeres
változást. Továbbra is
az a döntő, hogy egy – a hangosfilm esetében két – készülék előtt folyik
a játék. "A filmszínész" – írja Pirandello – "számkivetettnek érzi
magát. Nemcsak a
színpadról száműzték, hanem saját személyéből is. Mély szorongással éli
át azt a megmagyarázhatatlan űrt, amely attól támad, hogy teste
széthulló, tünékeny
jelenséggé válik, amelyet megfosztanak realitásától, életétől, hangjától
és a mozgás közben maga keltette zajoktól, hogy néma képpé váljék, ami
egy
pillanatra felvillan a vásznon, aztán csöndben eltűnik ... Árnyékával a
kis készülék játszik el a közönség előtt, neki pedig be kell érnie
azzal, hogy a készülék
előtt játszik." [18] A
tényállás másképpen így jellemezhető: a filmnek köszönhetően először
kerül
az ember abba a helyzetbe, hogy egész élő személyével, mégis annak
aurájától megfosztva fejt ki hatást. Mert az aura az ő Itt és Most-jához
kötődik. Nem
létezik róla másolat. Az aura, amely a színpadon Macbeth körül jön
létre, nem váltható fel azzal, amely az eleven nézőközönség számára a
Macbethet alakító
színész körül alakul ki. A filmműteremben készült felvételnek viszont
épp az a sajátossága, hogy a közönség helyébe a felvevőkészüléket
állítja. Így a
szereplő – és vele együtt a szerep – körüli aura szükségképpen
megszűnik.
Nem meglepő, hogy éppen Pirandello, egy
drámaíró, tapintott rá – akaratlanul – a film jellemzői között a
színházat manapság megtámadó
válság okára. Az olyan műalkotásnak, amelyet mindenestől átjár a
technikai reprodukció, sőt, mint a film, egyenesen belőle származik,
valóban nincs élesebb
ellentétpárja, mint a színpad. Ezt minden behatóbb vizsgálódás
megerősíti. A szakavatott megfigyelők már régen felismerték, hogy a
filmbeli ábrázolás "szinte
mindig akkor a leghatásosabb, ha a lehető legkevésbé 'játsszák' ... A
végkifejlet az" – írja Arnheim 1932-ben – "hogy a színészt afféle
kellékként kezelik, amit
a karakter alapján kiválasztanak ... és a megfelelő helyre illesztik." [19] Ezzel szorosan összefügg
még valami. A színpadi színész belehelyezkedik egy szerepbe. A filmszínésznek ez többnyire nem adatik meg.
Teljesítménye semmiképpen sem
egységes, hanem sok részteljesítményből tevődik össze. Az esetleges
tényezők mellett – műterembérlet, időegyeztetés a partnerekkel, díszlet,
stb. – a
gépezet nélkülözhetetlen elemei tördelik montírozható epizódokra a
színész játékát. Mindenekelőtt ott a világítás, ami miatt a filmvásznon
látszólag egységes
sebességgel futó jelenetsor ábrázolását szükségképpen egy sor különálló
felvétel készítésével kell megoldani. Ez a munka a műteremben akár
órákig is
eltarthat. S akkor még nem szóltunk a jóval kézzelfoghatóbb
montázsokról. Azt például, hogy valaki kiugrik az ablakon, fel lehet
venni a műteremben úgy,
hogy az illető egy állványról ugrik le. Az ugrást követő szökést viszont
alkalmasint hetekkel később, külső felvételen rögzítik. Egyébként
könnyen
konstruálhatunk ennél paradoxabb helyzeteket is. Kívánhatják a
színésztől, hogy miután kopogtak az ajtón, rettenjen meg. Esetleg nem
sikerül úgy
összerázkódnia, ahogy azt a rendező elvárná. Segíthet a dolgon, ha
alkalomadtán, amikor a színész ismét a műteremben van, a rendező a tudta
nélkül leadat
egy lövést a háta mögött. A színész rémületét nyomban fel lehet venni,
utóbb pedig a filmbe montírozhatják. Mi sem bizonyítja ennél
drasztikusabban, hogy a
művészet elhagyta a "szép látszat" birodalmát, ami pedig oly hosszú időn
át virágzásának egyedüli záloga volt.
Az az ellenérzés, amit Pirandello leírása szerint a
felvevőgép kivált a színészből, eredetileg igen hasonló ahhoz az
ellenérzéshez, amit az
emberben saját tükörképe kelt. Itt azonban a tükörkép elválaszthatóvá
válik, transzportálható lesz. S hogy hová? Nos, a publikum elé
[20]. A filmszínész ezt egy pillanatra sem felejti el. A filmszínész tudja, hogy amikor a felvevőkészülék előtt áll, végső
soron a közönséggel van dolga: a vásárlóközönséggel, mely a piacot jelenti.
Ez a piac, melyen a színész nemcsak munkaerejével, hanem tetőtől
talpig, teljes
valójában megjelenik, a számára rendelt feladat teljesítése pillanatában
neki éppolyan megfoghatatlan, mint egy tetszőleges gyárilag előállított
terméknek.
Vajon ez a körülmény nem játszik-e szerepet abban a szorongásban, abban
az újkeletű félelemben, ami Pirandello szerint a felvevőkészülék előtt
elfogja az
embert? A film az aura elsorvadására a "personality" műtermen kívül
történő mesterséges felépítésével válaszol. A filmtőke támogatta
sztárkultusz konzerválja
a személyiségnek azt a varázsát, ami már régóta csak árujellegének
romlandó varázsában áll. Amíg a filmtőke a hangadó, általában nem írható
más forradalmi
érdem a mai film javára, mint az, hogy előrelendíti az elavult
művészetfelfogás forradalmi kritikáját. Nem vitatjuk, hogy különleges
esetekben ezen túlmenően
a társadalmi viszonyok, sőt a tulajdonviszonyok forradalmi kritikáját is
elősegítheti. Ám mostani vizsgálódásunkban, éppúgy mint a nyugati
filmgyártásban,
messze nem ezen van a hangsúly.
A film technikájára ugyanúgy jellemző, mint a
sportéra, hogy a benne felmutatott teljesítményhez mindenki félig
szakemberként
viszonyul. Ez a tényállás nyomban egyértelművé válik, ha egyszer
belehallgatunk néhány újságkihordó fiú beszélgetésébe, amint
biciklijükre támaszkodva egy
kerékpárverseny eredményeit taglalják. A lapkiadók nem véletlenül
rendeznek versenyeket a lapkihordóknak. Az ilyen rendezvények iránt
mindig nagy az
érdeklődés a résztvevők között. A rendezvények győztese előtt ugyanis
megnyílik a lehetőség, hogy újságkihordóból kerékpárversenyzővé léphet
elő. Így
például a heti híradó mindenkinek lehetőséget nyújt rá, hogy járókelőből
filmstatisztává lépjen elő. Sőt, ily módon akár egy műalkotásba is
bekerülhet -
gondoljunk csak Vertov "Három dal Leninről"-jére, vagy Ivens
"Borinage"-ára. Manapság bárki igényt tarthat rá, hogy lefilmezzék. Ez
az igény akkor válik
igazán érthetővé, ha egy pillantást vetünk a mai irodalom történeti
szituációjára.
Századokon át úgy festett a dolog az írás
területén, hogy az írók csekély számával szemben az olvasók tábora
sokezerszer nagyobb volt.
A múlt század vége felé aztán változás következett be. A mind jobban
terjeszkedő sajtó révén, mely újabb és újabb politikai, vallási,
tudományos, szakmai és
helyi orgánumokat bocsátott az olvasók rendelkezésére, az olvasók egyre
nagyobb része került – eleinte még esetlegesen – az írók közé. E
folyamat első
lépéseként a napi sajtó megnyitotta "levelesládáját" az olvasók előtt,
ma pedig ott tartunk, hogy alig akad a munkafolyamatban résztvevő
európai, aki elvben
ne találhatna valamilyen alkalmat egy munkatapasztalat, panasz, riport
vagy más efféle publikációjára. Ezzel a szerző és a közönség közti
megkülönböztetés
lassan elveszti eredeti jellegét. A különbségtétel funkcionális lesz,
esete válogatja az ide- vagy odatartozást. Az olvasó bármikor kész rá,
hogy íróvá váljon. A
rendkívül specializált munkafolyamatban kénytelen-kelletlen szakértővé
válva – legyen bármilyen jelentéktelen terület szakértője -, út nyílik
számára a
szerzőséghez. A Szovjetunióban maga a munka jut szóhoz. A szóbeli
ábrázolás pedig részét alkotja annak a képességnek, amely gyakorlásához
szükséges. Az
irodalmi illetékesség már nem a szakirányú, hanem a politechnikai
képzettségben alapozódik meg, s így közkinccsé válik.
[21]
Az elmondottakat minden további nélkül
vonatkoztathatjuk a filmre is, ahol egy évtizedet vettek igénybe azok az
eltolódások, amelyek
az irodalom esetében századokig tartottak. A film gyakorlatában ugyanis –
elsősorban az orosz filmekében – az eltolódás helyenként máris
bekövetkezett. Az
orosz filmek szereplőinek egy része nem a számunkra megszokott
értelemben vett színész, hanem olyan ember, aki önmagát ábrázolja,
mégpedig elsősorban
a saját munkafolyamatában. Nyugat-Európában a film kapitalista
kizsákmányolása tiltja annak a jogos igénynek a figyelembevételét,
melyet a mai ember
önmaga reprodukciója iránt támaszt. Ilyen körülmények közt a filmipar
legfőbb érdeke, hogy szemfényvesztő képzetekkel és kétértelmű
spekulációkkal
ösztökélje a tömegeket a részvételre.
A film- különösen a hangosfilm-felvétel olyan
látványt nyújt, amihez fogható eddig soha és sehol nem volt
elképzelhető. Olyan folyamat
ez, amelynek során egyetlen pont sem jelölhető meg, ahonnan a tényleges
játéktörténéshez hozzá nem tartozó felvevőkészülékek, a
világítóberendezés, az
asszisztensek stábja, stb. ne esne bele a szemlélő látóterébe. (Csak
akkor, ha pupillájának beállítása egybeesik is a kameráéval.) Ez a
körülmény – jobban,
mint bármi más – felszínessé és jelentéktelenné teszi a filmműteremben
készült és a színpadi jelenet közt némileg fennálló hasonlóságot. A
színház elvben
ismer olyan helyet, ahonnan nem feltétlenül látható át, hogy a történés
illuzórikus. A filmre vett jelenet esetében ilyen hely nincs. Ennek
illúziókeltő
természete másodlagos természet: a vágás eredménye. Vagyis a
műteremben az apparátus oly mélyen hatol be a valóságba, hogy annak
tiszta, az apparátustól
mint idegen testtől mentes aspektusa egy különleges eljárás eredménye: a
speciálisan beállított fotóapparátus segítségével felvételeket
készítenek, majd
ezeket montírozzák hasonló módon készült felvételekkel. A valóság apparátusoktól mentes megjelenése itt a valóság legmesterségesebb megjelenésévé vált,
s a közvetlen valóság látványa kirívó ritkaság lett a technika birodalmában.
A színházétól oly kirívóan eltérő helyzetről
még tisztább képet kapunk, ha a festészetre jellemző szituációval
szembesítjük. Kérdésünk itt
a következő: miként viszonyul az operatőr a festőhöz? Engedtessék meg,
hogy a válaszadáshoz segítségül hívjunk egy olyan gondolatsort, mely az
operatőrnek a sebészetben használatos fogalmára támaszkodik. A
sebész-operatőr egy olyan rendnek az egyik pólusát képviseli, amelynek
másik pólusán a
mágust találjuk. A mágus, aki a beteget kézrátétellel gyógyítja, más
magatartást tanúsít, mint a betegen műtéti beavatkozást végző sebész. A
mágus
fenntartja a természetes távolságot önmaga és kezeltje között,
pontosabban: a kézrátétellel csak kevéssé csökkenti, tekintélyével
nagyban növeli. A sebész
épp fordítva jár el: nagymértékben csökkenti a távolságot azzal, hogy a
beteg testének belsejébe hatol, és csak kevéssé növeli azzal az
óvatossággal, amivel
keze a szervek közt mozog. Egyszóval: ellentétben a mágussal (aki pedig
benne rejlik még a gyakorló orvosban is) a sebész a döntő pillanatban
lemond arról,
hogy betegével úgy álljon szemben, mint ember az emberrel; inkább
operatívan hatol a testébe. – Mágus és sebész úgy viszonyulnak
egymáshoz, mint festő
és operatőr. A festő munkája során természetes távolságot tart tárgyával
szemben, az operatőr mélyen behatol a dolgok szövetébe.
[22] A kettejük által alkotott képek hihetetlenül különbözőek. A festőé totális, az operatőré darabokra szabdalt, a sok
apró rész pedig egy újfajta törvény szerint illeszkedik össze. Így a
mai ember számára a valóság filmbéli ábrázolása azért hasonlíthatatlanul
jelentősebb, mert
a valóság apparátustól mentes látványát, ami a műalkotásoktól joggal
elvárható, éppen az apparátussal történő legintenzívebb áthatás
biztosítja.
A műalkotás technikai reprodukálhatósága megváltoztatja a tömegek viszonyát a művészethez. A legmaradibb hozzáállásból – pl. egy
Picassóhoz – átcsap a legprogresszívebb magatartásba, mint pl. Chaplin tekintetében.
A legprogresszívebb magatartást ebben az esetben az jellemzi, hogy a
látvány nyújtotta élvezet és a megélés öröme közvetlen és bensőséges
kapcsolatba kerül a szakértő bíráló magatartásával. Az ilyen kapcsolat
fontos
társadalmi tünet. Minél jobban csökken ugyanis valamely művészet
társadalmi jelentősége, annál inkább szétválik a közönségen belül a
kritikus és a
műélvező magatartás – ahogy ez a festészet esetében világosan
megmutatkozik. A konvencionálist kritikátlanul élvezik, az igazán újat
ellenszenvvel
kritizálják. A moziban egybeesik a kritikus és a műélvező magatartás. A
döntő körülmény pedig az, hogy az egyének reakcióját – amelynek
összessége a
közönség tömegreakcióját alkotja – sehol másutt nem határozza meg eleve
olymértékben a közvetlenül bekövetkezés előtt álló tömegesedés, mint a
moziban.
S miközben az egyének megnyilatkoznak, kontrollálják is magukat. E téren
is hasznos az összevetés a festészettel. A festménynek mindig
kitüntetett igénye
volt, hogy egy, netán néhány ember szemlélje. Az, hogy a festményeket
egy nagy közönség szimultán tekinti meg, 19. századi jelenség, és a
festészet
válságának egyik korai tünete, amelyet semmiképpen sem kizárólag a
fényképezés idézett elő, hanem ettől viszonylag függetlenül a műalkotás
tömegigénye.
A lényeg éppen az, hogy a festészet nem képes
felkínálni tárgyát egy szimultán kollektív recepciónak, ahogy mindig is
tette ezt az építészet, hajdanán az
eposz, manapság meg a film. S jóllehet ebből a tényből nem lehet eleve a
festészet társadalmi szerepére vonatkozó következtetéseket levonni,
mégis komoly
hátrányként jelenik meg, amint a festészet sajátos körülmények révén és
bizonyos mértékig természete ellenére közvetlenül kerül szembe a
tömegekkel. A
középkori templomokban, kolostorokban és a 18. század végéig a fejedelmi
udvarokban a festmények kollektív recepciója nem szimultán módon, hanem
több fokozatban és hierarchikus közvetítéssel történt. A bekövetkezett
változásban az a különös konfliktus fejeződik ki, amelybe a festészet a
kép technikai
reprodukálhatósága nyomán keveredett bele. A galériákban és szalonokban a
festmények ugyan a tömegek elé kerültek, ám ezzel még nem nyílt mód
arra,
hogy a tömeg az efféle recepcióban megszervezhesse és ellenőrizze
önmagát. [23] Ilymódon
ugyanaz a közönség, amelyik egy groteszk filmre progresszíven reagál,
szükségképpen maradinak bizonyul a szürrealizmussal szemben.
A filmet nem csupán az a mód jellemzi, ahogyan az
ember megjelenik a felvevőkészülék előtt, hanem az is, ahogyan ennek
segítségével a
környező világot önmaga előtt láttatja. A teljesítménypszichológia első
látásra igazolja a készülék tesztelő képességét. A pszichoanalízisre
vetett pillantás ezt
más oldalról világítja meg. A film észlelésvilágunkat valóban olyan
módszerekkel gazdagította, amelyek a freudi elmélet metódusain
illusztrálhatók. Egy
elszólás ötven évvel ezelőtt többé-kevésbé észrevétlen maradt.
Ritkaságszámba ment, ha az addig felszínesnek tűnő társalgásban egy
ilyesféle hiba hirtelen
mély távlatot nyitott. Mindez megváltozott "A mindennapi élet
pszichopatológiája" óta, amely izolált, ugyanakkor analizálhatóvá tett
olyan jelenségeket,
amelyek mindezidáig észrevétlenül sodródtak az észleletek árjában. A
film az appercepció hasonló elmélyülését vonta maga után az optikai
észlelésvilág
teljes terjedelmében, most pedig az akusztika területén is. E
tényállásnak csupán a fonákja, hogy a film által nyújtott teljesítmények
jóval egzaktabbak, és
sokkal több szempont szerint elemezhetők azoknál, amelyek egy festményen
vagy a színpadon megjelennek. A festészettel összevetve a teljesítmény
sokrétűbb elemezhetőségének az az alapja, hogy a film
összehasonlíthatatlanul pontosabban írja le a szituációt. A színpaddal
szemben a film esetében a jobb
elemezhetőség feltétele a fokozott izolálhatóság. E körülmény
tendenciájában – és ebben áll legjelentősebb következménye – elősegíti a
művészet és a
tudomány kölcsönös áthatását. Voltaképpen egy meghatározott szituáción
belül tisztán kipreparált magatartásról – akárcsak egy test valamely
izmáról – már
aligha mondható meg, hogy mivel bilincsel le inkább: művészi értékével,
vagy tudományos hasznosíthatóságával. A film egyik forradalmi funkciója lesz, hogy
felismertesse: a fotográfia korábban többnyire szétváló művészi és tudományos értékesítése egy és ugyanaz.
[24]
A film azáltal, hogy nagytotál-készleteit
használja, hogy kiemeli a számunkra szokványos kellékek rejtett
részleteit, az objektív zseniális
irányításával banális miliőkben kutakodik, egyrészt nagyobb bepillantást
enged a létezésünket kormányzó kényszerűségek világába, másrészt
óriási, eddig
nem is sejtett játékteret biztosít számunkra. Kocsmáink és nagyvárosi
utcáink, hivatalaink és bútorozott szobáink, gyáraink és pályaudvaraink
látszólag
reménytelenül zártak körbe bennünket. S ekkor jött a film, és a
tizedmásodpercek dinamitjával szétrobbantotta ezt a börtönvilágot. Így a
szétszórt romok
közt most már bízvást vállalkozhatunk kalandos utazásokra. A nagytotál
kitágítja a teret, a lassítás pedig az időt. S ahogy a nagyításnál
korántsem az "amúgy
is" pontatlanul látható dolgok puszta magyarázásáról van szó, hanem
sokkal inkább az anyag teljesen új szerkezeti képződményei kerülnek
előtérbe, úgy a
lassítás sem csupán ismert mozgásmotívumokat láttat, hanem a már
ismertben valami teljesen ismeretlent tár fel, "ami egyáltalában nem
gyors mozgások
lelassulásaként hat, hanem sajátosan suhanó, lebegő, földöntúli
mozgásként." [25]
Egyértelmű
tehát, hogy más természet tárul fel a kamera illetve a szem előtt.
Főként azáltal más, hogy az ember révén tudattal átszőtt tér helyébe egy
öntudatlanul átszőtt
tér lép. Ha már megszokottá vált, hogy valaki számot tud adni róla –
akár csak nagyjából is -, milyen az emberek járása, ettől még fogalma
sincs, milyen
testtartást vesznek fel a másodperc törtrésze alatt, a kilépéskor. Ha
nagyjából szokványos is a mozdulat, amivel az öngyújtó vagy a kanál után
nyúlunk, ettől
még szinte semmit nem tudunk a kezünk és a fém közt valójában lejátszódó
történésről, nem is szólva arról, hogy mindez hogyan ingadozik
különböző
kedélyállapotaink során. Itt avatkozik be a kamera a maga
segédeszközeivel: a buktatással és az emeléssel, a megszakítással és
izolálással, a folyamat
megnyújtásával és sűrítésével, a kicsinyítéssel és nagyítással. Az
optikai tudattalanról csak rajta keresztül szerzünk ismereteket, ahogyan
az ösztönös
tudattalanról a pszichoanalízis segítségével.
A művészetnek mindig egyik legfontosabb feladata
volt, hogy olyan keresletet keltsen, amelynek a teljes kielégítésére még
nem jött el az
idő. [26] Minden művészi
forma történetének vannak kritikus időszakai, amikor ez a forma olyan
hatásokra törekszik, amelyek szabadon csak egy megváltozott technikai
színvonal mellett, tehát egy új művészi formában jöhetnek létre. Az
extravaganciák
és nyersességek, melyek ilymódon főként az úgynevezett hanyatló
korszakokban jelennek meg, valójában a művészet leggazdagabb történeti
erőcentrumából
fakadnak. Legutóbb a dadaizmus duzzadt ilyen barbarizmusoktól. Indítéka
csak mostanság ismerhető fel: a dadaizmus azokat a hatásokat, amelyeket
ma a
közönség a filmben keres, a festészet (ill. az irodalom) eszközeivel
próbálta elérni.
Minden radikálisan újfajta keresletteremtés
túllő a célján. A dadaizmus ebben odáig jut, hogy a filmhez
nagymértékben hozzátartozó
piaci értékeket feláldozza jelentősebb intenciók kedvéért – melyeknek az
itt leírt formában magától értetődően nincs tudatában. A dadaisták
műalkotásaik
kereskedelmi értékesíthetőségére jóval kisebb súlyt fektettek, mint a
kontemplatív elmerülés tárgyaként történő értékesíthetetlenségükre. Ezt
az
értékesíthetetlenséget nem utolsósorban anyaguk alapvető
lealacsonyításával próbálták elérni. Verseik "szósaláták", tele obszcén
fordulatokkal és minden
elképzelhető nyelvi hulladékkal. Nincs ez másként festményeik esetében
sem, amelyekre gombokat vagy menetjegyeket montíroztak. Ezekkel az
eszközökkel
kíméletlenül megsemmisítik az előállítást körülvevő aurát, melyre a
produkció eszközeivel a reprodukció bélyegét nyomják. Lehetetlenség,
hogy egy Arp-kép
vagy egy August Stramm-vers úgy engedjen időt a koncentrációra és a
véleményalkotásra, mint egy Derain-festmény vagy egy Rilke-költemény. Az
elmélyüléssel szemben – mely a polgárság elfajzása idején az aszociális
magatartás iskolájává vált – a kikapcsolódás, mint a szociális
magatartás egyik válfaja
lép fel. [27] A dadaista
megnyilatkozások aztán valóban fergeteges kikapcsolódást biztosítottak
azzal, hogy a műalkotást egy botrány középpontjává tették.
Mindenekelőtt egyetlen követelménynek kellett megfelelniük: közbotrányt kellett okozniuk.
Csábító látványból vagy megnyerő
hangképződményből a műalkotás a dadaistáknál lövedékké változott.
Belefúródott a szemlélőbe;
taktilis minőségre tett szert. Ezzel előmozdította a film iránti
keresletet, amelynek kikapcsolódásra mutató eleme szintén elsősorban
taktilis: ugyanis a
színhelyek és beállítások váltakozásán alapul, melyek lökésszerűen
hatnak a nézőre.
Hasonlítsuk össze azt a vásznat, amelyen a
film lepereg, azzal a vászonnal, amelyen a festmény látható. Az utóbbi a
nézőt
kontemplációra indítja: előtte állva saját asszociációs láncára
hagyatkozhat. A filmfelvételt nézve ezt nem teheti meg. Alighogy elkapta
tekintetével, már meg
is változott. Nem rögzíthető. Duhamel, aki gyűlöli a filmet, és
jelentőségéből semmit, struktúrájából viszont valamit megértett, erről a
következőt jegyzi meg:
"Már nem tudom azt gondolni, amit gondolni akarok. A mozgóképek
foglalták el a gondolataim helyét." [28]
Valóban, e képek nézőjének asszociációs láncát azon nyomban megszakítja
változásuk. Ezen alapul a film sokkhatása, mely mint minden sokkhatás,
fokozott lélekjelenléttel ragadható meg. [29] A fizikai sokkhatást, melyet a dadaizmus még
valamiféle morális sokkhatásba csomagolt, a film technikai struktúrájánál fogva szabadította ki ebből a burokból.
[30]
A tömeg mátrix, melyből jelenleg a műalkotásokkal szembeni összes szokványos magatartásforma újjászületve lép elő. A mennyiség
átcsapott minőségbe: az érdeklődők jóval nagyobb tömegei az érdeklődés megváltozott módját hívták életre.
A szemlélőt nem tévesztheti meg, hogy ez
az érdeklődés kezdetben rosszhírű oldaláról mutatkozik meg. Mégis
akadtak olyanok, akik éppen e felületes oldalához tartották magukat
szenvedélyesen.
Közülük Duhamel nyilatkozik a legradikálisabban, aki a filmnek
elsősorban azt az érdeklődést hánytorgatja fel, amit a tömegekből
előhív. Szerinte a film
"helóták időűzése, műveletlen, nyomorult, a munkában meggyötört
teremtmények mulatsága, akiket felemésztenek gondjaik ... színjáték,
amely nem igényel
semmiféle koncentrációt, nem tételez fel semmilyen gondolkodóképességet
..., nem gyújt fényt a szívekben, s csak azt a nevetséges reményt kelti,
hogy egy
napon Los Angelesben bárkiből 'sztár' válhat." [31]
Láthatjuk, ez voltaképpen a régi panasz: a
tömegek kikapcsolódást keresnek, míg a művészet a szemlélőtől
koncentrációt kíván. Ez közhely. A kérdés csak az, válhat-e ez a film
vizsgálatának
kiindulópontjává. – Ajánlatos a kérdést közelebbről szemügyre venni.
Kikapcsolódás és koncentráció ellentéte a következőképpen fogalmazható
meg: a
műalkotás előtt koncentráló egyén elmerül a műben; belép a műbe, ahogyan
a legendabéli kínai festő, amikor rápillantott befejezett alkotására.
Ezzel szemben
a szórakozó tömeg magába süllyeszti a műalkotást; legszembeszökőbben az
épületeket. Az építészet mindig is annak a műalkotásnak a prototípusa
volt,
amelynek befogadása a kikapcsolódásban és a közösségen keresztül megy
végbe. Az építészet befogadásának törvényei a legtanulságosabbak.
Az emberiséghez őstörténete óta hozzátartoznak
az építmények. Számos művészeti forma keletkezett és szűnt meg. A
tragédia a
görögökkel kezdődik, hogy azután velük együtt hunyjon ki, s századok
múltán csupán "szabályaik" nyomán éledjen újra. A népek hajnalán
született eposz
Európában a reneszánsz végén hunyt ki. A táblafestészet a középkor
találmánya, folyamatos fennmaradását semmi sem szavatolja. Az ember
hajlék iránti
igénye azonban örök. Az építőművészet soha nem volt mellőzött. Története
hosszabb, mint bármely más művészeté, s hatásának felidézése fontos
minden
olyan kísérlet során, amely a tömegeknek a műalkotáshoz való viszonyáról
ad számot. Az épületek befogadása kétféleképpen történik: használatuk
és
észlelésük nyomán. Jobban mondva: taktilis és optikai úton. Erről a
befogadásról nem tudunk fogalmat alkotni, ha összegyűjtött recepciók
módján képzeljük
el, ahogy pl. a híres épületeket felkereső utazók esetében szokásos. A
taktilis oldalon ugyanis nincs meg az ellenpárja annak, amit az optikai
oldalon a
kontempláció képvisel. A taktilis befogadás nem annyira a figyelem, mint
inkább a megszokás útján következik be. Sőt, az építészet esetében ez
utóbbi
nagymértékben meghatározza az optikai befogadást is: itt is eleve jóval
kisebb szerep jut a feszült figyelemnek, mint a futólagos észrevételnek.
Ennek az
építészeten nevelődött befogadásnak azonban bizonyos körülmények között
kanonikus értéke van, mert azok a feladatok, melyek elé az emberi
észlelőapparátus kerül a történelmi fordulópontokon, a puszta optika
segítségével, tehát kontemplációval egyáltalán nem oldhatók meg.
Fokozatosan, a
taktilis befogadás irányításával, a megszokás révén lehet megbirkózni
velük.
A szórakozó ember is képes a megszokásra. Sőt,
az, hogy valaki szórakozva képes bizonyos feladatok végrehajtására, azt
bizonyítja,
hogy ezek megoldása számára megszokássá vált. A művészet által nyújtott
szórakozás révén titokban az is ellenőrizhető, mennyire váltak
megoldhatóvá az
appercepció új feladatai. Mivel egyébként az egyes ember könnyen
kísértésbe esik, hogy kivonja magát az efféle munka alól, a művészet ott
nyúl a
legnehezebb és legfontosabb feladatokhoz, ahol tömegeket tud
mozgósítani. Ezt teszi manapság a filmmel. A film az igazi
tanulóiskolája a szórakozás
útján történő befogadásnak, amely láthatólag egyre nagyobb nyomatékot
kap a művészet összes területén, és amely az appercepció gyökeres
változásainak
tünete. A film, sokkhatásával elősegíti a befogadásnak ezt a
formáját. A film a kultikus értéket nemcsak azzal szorítja háttérbe,
hogy a közönséget
véleményező magatartásra ösztönzi, hanem azzal is, hogy a moziban ez a
véleményezői magatartás nem foglalja magába a figyelmet. A közönség
vizsgáztat,
de szórakozva teszi azt.
A mai emberek egyre növekvő proletarizálódása és
egyre erősödő tömeggé formálódása ugyanannak a történésnek a két oldala.
A fasizmus
úgy próbálja megszervezni az újonnan keletkező proletarizálódott
tömegeket, hogy érintetlenül hagyja azokat a tulajdonviszonyokat,
amelyeknek a
megszüntetésére törekszik. Üdvözítőnek tartja a tömeg megnyilatkozáshoz
(a világért sem jogaihoz) juttatását. [32]
A tömegeknek joguk van a tulajdonviszonyok megváltoztatásához; a fasizmus ezek megőrzése mellett kívánja megadni a megnyilvánulás
lehetőségét. A fasizmus következetesen a politikai élet esztétizálásához vezet.
A tömegeken elkövetett erőszaknak, melyben a tömeget egy
vezér kultuszával kényszerítik térdre, megfelel az apparátuson
elkövetett erőszak, melyet a fasizmus a kultikus értékek előállításának
szolgálatába állít.
A politika esztétizálására irányuló összes fáradozás egy pontban csúcsosodik ki. Ez az egyetlen pont a háború.
A háború, és csakis a
háború teszi lehetővé, hogy a legnagyobb méretű tömegmozgalmaknak az
adott tulajdonviszonyok megőrzése mellett célt adjanak. Így fogalmazódik
meg a
tényállás a politika oldaláról. A technika síkján pedig így fogalmazódik
meg: csakis a háború teszi lehetővé, hogy a tulajdonviszonyok megőrzése
mellett a
jelenkor összes technikai eszköze mobilizálódjék. Magától értetődő, hogy
a háború fasiszta apoteózisa nem ezekre az érvekre támaszkodik, mégis
tanulságos
egy pillantást vetni rájuk. Marinettinek az etióp gyarmati háború
kapcsán írt kiáltványában ez áll: "Mi, futuristák huszonhét év óta
lázadunk az ellen, hogy a
háborút esztétika-ellenesnek minősítsék ... Ennek megfelelően
megállapítjuk: ... a háború szép, mert a gázálarcoknak, az ijesztő
megafonoknak, a
lángszóróknak és a kis tankoknak köszönhetően megalapozza az embernek a
leigázott gépek feletti uralmát. A háború szép, mert megkezdi az emberi
test
megálmodott elfémesedését. A háború szép, mert a virágzó mezőt a
géppuskák tüzes orchideáival gazdagítja. A háború szép, mert a
fegyverropogást, az
ágyúdörgést, a fegyverszüneteket, az illatokat és a bomlás szagát
egyetlen szimfóniában egyesíti. A háború szép, mert új architektúrákat
teremt, a nagy
tankokét, a geometrikus repülőrajokét, az égő falvakból felszálló
füstspirálokét, és még sok mást ... Futurista költők és művészek ...
emlékezzetek a háború
esztétikájának ezen alaptételeire, hogy ezek világítsák meg ... az új
költészetért és szobrászatért folytatott küzdelmeteket!"
[33]
E kiáltványnak az az előnye, hogy érthető.
Problémafelvetése érdemes arra, hogy a dialektikusok átvegyék. A mostani
háború esztétikája a
következőképpen jelenik meg benne: ha a tulajdonlás rendje a termelőerők
természetes értékesítését gátolja, úgy a technikai eszköztár és a
sebesség
erőforrások fokozódása a természetellenes értékesítést sürgeti. Ezt a
háborúban találja meg, mely a rombolással azt bizonyítja, hogy a
társadalom még nem
volt elég érett, hogy a technikát szervesen magába építse, valamint azt,
hogy a technika nem volt elég fejlett ahhoz, hogy megbirkózzék a
társadalom elemi
erőivel. Az imperialista háború legiszonyúbb vonásait a termelőeszközök
óriási tömege és a termelési folyamatban történő elégtelen értékesítése
közti
diszkrepancia határozza meg (más szavakkal: a munkanélküliség és a
felvevőpiac hiánya). Az imperialista háború a technika lázadása, mely az "emberanyagon"
hajtja be azokat a követeléseket, amelyektől a társadalom természetes anyagukat megvonta.
Ahelyett, hogy folyókat szabályozna, emberáradatot irányít a
lövészárkok medrébe, ahelyett, hogy a repülőgépekről magot szórna,
gyújtóbombákat szór a városokra, a gázháborúban pedig olyan eszközre
talált, amivel új
módon képes megszüntetni az aurát.
"Fiat ars – pereat mundus", mondja a fasizmus,
és – ahogy Marinetti vallja – a háborútól várja a technika átformálta
érzéki észlelés
művészi kielégítését. Ez nyilvánvalóan a tökélyre vitt l'art pour l'art.
Az emberiség, amely egykor Homérosznál az olümposzi istenek
szemlélődésének tárgya
volt, mára magára maradt. Olymértékben elidegenedett önmagától, hogy
saját pusztulását páratlan esztétikai élvezetként éli meg. Így áll a
helyzet a politika
fasiszta esztétizálásával. A kommunizmus erre a művészet politizálásával
válaszol.
[1] Paul Valéry: Pièces sur l'art. Párizs [é.n.], p.105 ("La conquête de l'ubiquité") [vissza]
[2] Természetesen a műalkotás története ennél többet foglal
magában; a Mona Lisa története pl. azoknak a másolatoknak a számát és
fajtáit, melyek
a tizenhetedik, tizennyolcadik és tizenkilencedik században készültek
róla. [vissza]
[3] Épp mivel a valódiság nem reprodukálható, a különféle –
technikai – reprodukciós eljárások intenzív megjelenése tette lehetővé a
valódiság
differenciálását és rangsorolását. A műkereskedelem fontos szerepet
játszott e megkülönböztetések kialakulásában. Ennek nyilvánvaló érdeke
volt, hogy
megkülönböztesse a fadúcról – az írás előtt és az írás után – készült
levonatokat a rézlemezről és más hasonló eszközök nyomán készültektől. A
fametszet
feltalálása mondhatni gyökerénél támadta meg a valódiság minőségét, még
mielőtt az kései virágait kibontakoztatta volna. Egy középkori
madonnakép akkor,
amikor készült, még nem volt "valódi"; csak az elkövetkező századokban, s
leginkább talán a múlt században vált azzá. [vissza]
[4] Egy Faust-filmmel szemben a legsilányabb vidéki Faust-előadás
is előbbrevaló annyiban, hogy eszmei konkurenciában áll a weimari
ősbemutatóval. S amit a hagyományos tartalomból a rivalda felidéz, az a
vetítővászon előtt értéktelenné válik – hogy Mefisztóban Goethe ifjúkori
barátja,
Johann Heinrich Merck rejtőzik, s még sok ehhez hasonló. [vissza]
[5] Abel Gance: Le temps de l'image est venu. In: L'art cinématographique II. Paris 1927, p. 94-96. [vissza]
[6] Emberileg közelebb vinni valamit a tömegekhez, jelentheti a
társadalmi funkció háttérbe szorítását is. Semmi nem garantálja, hogy
egy mai
portréfestő, amikor egy híres sebészt a reggelizőasztalnál, övéi körében
fest le, találóbban mutatja be társadalmi szerepét, mint egy 16.
századi festő, aki az
orvosokat reprezentatív módon ábrázolja, mint pl. Rembrandt az
"Anatómiai lecké"-ben. [vissza]
[7] Az aura definíciója: "egyszeri felsejlése valami távolinak,
legyen a jelenség bármilyen közel" – nem más, mint a műalkotás kultikus
értékének a
tér-időbeli észlelés kategóriáiban történő megfogalmazása. A távoli a
közeli ellentéte. A lényege szerint távoli a megközelíthetetlen. A
megközelíthetetlenség
valóban a kultikus kép egyik fő jellemzője. Természetéből fakadóan
"távoli" marad, "legyen bármilyen közel". A közelség, amely matériájából
nyerhető, nem
csorbítja azt a távolit, ami benne feltűnése után is megmarad. [vissza]
[8] Amilyen mértékben a kép kultikus értéke szekularizálódik, úgy
válnak egyre meghatározatlanabbá az egyediségének szubsztrátumáról
alkotott
elképzelések. A kultikus képben meglévő jelenség egyediségét a kép
befogadóinak képzeletében mindinkább kiszorítja a kép alkotójának
empirikus
egyedisége vagy teljesítményének egyedisége. Persze sohasem
maradéktalanul: a valódiság fogalma mindig megpróbál túlmutatni a
hitelességén. (Ez
világosan megmutatkozik a gyűjtő esetében, aki mindig megőriz valamit a
fétis-tisztelőből, s azzal, hogy birtokolja a művet, részesül annak
kultikus
erejéből.) Ennek ellenére a hitelesség fogalmának szerepe egyértelmű
marad a művészetszemléletben: a művészet szekularizálódásával a kultikus
érték
helyébe a hitelesség lép. [vissza]
[9] A film esetében az alkotás technikai reprodukálhatósága,
ellentétben pl. az irodalmi művekkel vagy a festészettel, nem kívülről
jövő feltétele a
tömeges terjesztésnek. A film technikai reprodukálhatósága
közvetlenül előállításának technikáján alapul. Ez nemcsak hogy a
legközvetlenebbül biztosítja a
filmek tömeges terjesztését, hanem ki is kényszeríti azt.
Kikényszeríti, mert egy film előállítása olyan drága, hogy az, akinek
esetleg egy festményre még futja,
egy filmet már nem engedhet meg magának. 1927-ben kiszámították, hogy
egy nagyobb filmnek ahhoz, hogy kifizetődő legyen, kilencmilliós
közönséget
kellene elérnie. A hangosfilm megjelenésével ezen a területen egyébként
regresszív folyamat indult meg; a közönség számának határt szabott a
nyelv, a
fasizmus pedig ezzel egyidejűleg kezdte hangsúlyozni a nemzeti
érdekeket. E visszaesés regisztrálásánál – amit a szinkronizálás
egyébként is mérsékelt -
fontosabb, hogy szemügyre vegyük összefüggését a fasizmussal. A két
jelenség egyidejűségének alapja a gazdasági válság. Ugyanazok a zavarok,
amelyek az
egészet tekintve a meglévő tulajdonviszonyok nyílt erőszakkal történő
fenntartásának kísérletéhez vezettek, a válság fenyegette filmtőkét a
hangosfilm
kimunkálására ösztökélték. A hangosfilm bevezetése azután ideiglenes
megkönnyebbülést hozott. Mégpedig nemcsak azért, mert a hangosfilm újra
tömegeket vonzott a mozikba, hanem azért is, mert a villamosiparból
újabb tőkét tett szolidárissá a filmtőkével. Így a hangosfilm kívülről
tekintve nemzeti
érdekeket támogatott, belülről nézve viszont a korábbihoz képest
méginkább internacionalizálta a filmgyártást. [vissza]
[10] E polaritás nem juthat érvényre az idealizmus
esztétikájában, melynek szépségfogalma ezt alapjában szétválasztatlanul
foglalja magában (s
ennek megfelelően mint szétválasztottat, ki is zárja). Hegelnél mégis
olyan világosan jelenik meg, amennyire az az idealizmus korlátai közt
elképzelhető.
"Képeink" – hangzik a Előadások a történelem filozófiájáról-ban – "már
régóta vannak: a jámborságnak már korán szüksége volt rájuk az
áhítathoz, de nem
volt szüksége szép képekre, hisz ezek az áhítatot inkább
zavarták. A szép képen jelen van valami külsődleges is, ám amennyiben
szép, szelleme az emberhez
szól. Amaz áhítatban azonban a lényeg egy dologhoz való viszony,
mivel ő maga csak a lélek valami szellemtelen eltompulása ... A
szépművészet ... magában
a templomban jött létre, ... jóllehet ... a művészet már kilépett a
templom princípiumából". (Georg Wilhelm Friedrich Hegel: Werke.
Vollständige Ausgabe durch
einen Verein von Freunden des Verewigten. 9. kötet: Vorlesungen über die
Philosophie der Geschichte. Kiadó: Eduard Gans. Berlin, 1837, p. 414.)
Az
Esztétikai előadások egyik passzusa is arra utal, hogy Hegel itt
problémát sejtett: "Mi már túlvagyunk azon," – írja az előadásokban
"hogy a művészeti
alkotásokat isteniként tiszteljük és imádjuk, a ránk tett hatásuk
visszafogottabb, s annak, amit bennünk gerjesztenek, komolyabb próbakőre
van szüksége."
[vissza]
[11] A művészi befogadás első fajtájáról a másodikra történő
átmenet általában is meghatározza a művészet befogadásának történeti
alakulását.
Ettől eltekintve minden egyes műalkotás esetében bizonyos oszcillálás
mutatkozik az említett két poláris befogadásfajta között. Így pl. a
Sixtusi Madonna
esetében. Hubert Grimme vizsgálata óta tudjuk, hogy a Sixtusi Madonna
eredetileg kiállítási célra készült. Grimmét egy kérdés ösztönözte a
kutatásra: mit
keres a kép előterében a faléc, amelyre a két puttó támaszkodik? S
hogyan juthatott odáig egy Raffaello – kérdez tovább Grimme –, hogy az
eget egy pár
ajtófüggönnyel szerelje fel? Vizsgálódásai nyomán kiderült, hogy a
Sixtusi Madonnát Sixtus pápa nyilvános felravatalozása alkalmából
rendelték. A pápákat a
Szent Péter -bazilika egy bizonyos oldalkápolnájában ravatalozták fel.
Raffaello képét az ünnepélyes felravatalozáskor ennek a kápolnának a
fülkeszerű
hátterében helyezték a koporsó fölé. Raffaello a képen azt ábrázolja,
hogy a zöld ajtófüggönyökkel keretezett fülke hátteréből a Madonna a
felhőkön át
közeledik a pápa koporsójához. A Sixtusért tartott gyászszertartáson
tehát Raffaello képének elsőrendű kiállítási értékét használták fel. Nem
sokkal ezután a
festmény a piacenzai Fekete Barátok kolostorának templomában a főoltárra
került. E száműzetésre a római rituálé miatt került sor. A római
rituálé megtiltja,
hogy olyan képeket, amelyeket temetési szertartáson állítottak ki,
átvigyenek a főoltárnál folyó szertartásokhoz. Ez az előírás Raffaello
képét bizonyos határok
között értéktelenítette. S hogy mégis megfelelő árat kapjanak érte, a
kúria úgy döntött, hallgatólagosan eltűri a főoltáron történő
felállítást. A feltűnést
elkerülendő, a képet a félreeső vidéki város szerzetesrendjéhez küldték.
[vissza]
[12] Brechtnek, más síkon, hasonlók a megfontolásai: "Ha a
műalkotás fogalma már nem alkalmazható arra a dologra, amely akkor
keletkezik,
amikor egy műalkotás áruvá alakul át, akkor ezt a fogalmat
körültekintően és óvatosan, mégis bátran el kell hagynunk, amennyiben
nem akarjuk, hogy e
dolognak még a funkciója is livikvidálódjék. Ezen a fázison át kell
esnie, mégpedig szánakozás nélkül; ez nem valami kósza letérés a helyes
útról; ami itt
történik vele, az alapjában fogja megváltoztatni, eltörli a múltját,
olyannyira, hogy ha a régi fogalom újra előkerül – és így lesz, miért is
ne? –, már semmiféle
emléket nem idéz fel arról a dologról, melyet egykoron jelölt." Bertolt
Brecht: Versuche 8-10. [Heft 3.], Berlin, 1931, p. 301-302.), Der
Dreigroschenprozess.
[vissza]
[13] Abel Gance, id. mű, p.100-101. [vissza]
[14] Idézi Abel Gance, id. mű, p.100. [vissza]
[15] Alexandre Arnoux: Cinéma. Párizs, 1929, p.28. [vissza]
[16] Franz Werfel: Ein Sommernachtstraum. Ein Film von Shakespeare und Reinhardt.
«Neues Wiener Journal» 1935. nov. 15. [vissza]
[17] "A film ... hasznos felvilágosítást ad (vagy adhat) az
emberi cselekedetek részleteiről ... A karakterből kimarad minden
motiváció; sohasem a
személyek belső élete adja a fő okot, s csak ritkán válik a cselekvés
legfontosabb eredményévé." (Brecht id. mű, p.268.) A tesztelhetőség
területének
kibővítése, amit a készülék a filmszínészen végrehajt, megfelel a
tesztelhetőség területén mutatkozó rendkívüli bővülésnek, amely a
gazdasági körülmények
miatt az individuum számára bekövetkezik. Ezért állandóan növekszik a
szakmai alkalmassági vizsgák jelentősége. A szakmai alkalmassági vizsgán
az
individuum ténykedéseinek részletei válnak fontossá. A filmfelvétel és a
szakmai alkalmassági vizsga szakemberek grémiuma előtt zajlik. A
felvételvezető a
műteremben pont ugyanazon a helyen áll, ahol az alkalmassági vizsgán a
kísérletvezető. [vissza]
[18] Luigi Pirandello: On tourne. Id. Léon Pierre-Quint: Signification du cinéma, in: L'art cinématographique II. p.14-15.
[vissza]
[19] Rudolf Arnheim: Film als Kunst. Berlin 1932, p.176-177 –
Bizonyos látszólag mellékes részletek, amelyekkel a filmrendező
elhatárolja magát
a színházi emberektől, ebben az összefüggésben különösen érdekesek. Így
például az a kísérlet, hogy a színészt smink nélkül játszassák, ahogy
ezt többek
között Dreyer teszi a Szent Johannában. Hónapokat fordított rá, hogy
megtalálja azt a mintegy negyven színészt, akikből az eretnekbíróság
összeáll. A
színészek felkutatása hasonló volt a nehezen beszerezhető kellékek
kereséséhez. Dreyer nem sajnálta a fáradságot, hogy elkerülje a kor, az
alkat, az
arckifejezés esetleges hasonlóságait. (cf. Maurice Schultz: Le
masquillage. in: L'art cinématographique VI. Párizs, 1929, p. 65-66.) Ha
a színész kellékké válik,
úgy másfelől a kellék gyakran mint színész funkcionál. Mindenesetre
egyáltalán nem szokatlan, hogy a film adott esetben szerephez juttatja a
kelléket.
Ahelyett, hogy a számtalan példából tetszőlegesen ragadnánk ki néhányat,
csak egyet említünk, amely különleges bizonyítékként szolgál. Egy óra,
amelyik jár,
mindig zavaróan hat a színpadon. Időmérő szerepét itt nem töltheti be. A
csillagászati idő még egy naturalista színdarabban is összeütközésbe
kerülne a
színpadi idővel. E körülmények között a filmre nagyonis jellemző, hogy
alkalomadtán minden további nélkül felhasználhatja az órával történő
időmérést. Itt
sok más vonásnál világosabban felismerhető, hogy adott körülmények
között a filmben minden egyes kellék döntő funkciókat láthat el. Innen
már csak egy
lépés Pudovkin megállapítása: "A színész játéka valamely tárggyal
kötődik össze, és arra épül ... ez a film alakításának egyik
leghatékonyabb módszere." (V.
Pudovkin: Filmregie und Filmmanuskript. [Bücher der Praxis, 5. kötet]
Berlin, 1928, p. 126.) Így a film az első olyan művészi eszköz, mely
képes bemutatni,
miként játszik együtt az anyag az emberrel. Ezért lehet a film a
materialista ábrázolás kiemelkedő eszköze. [vissza]
[20] A kiállítás módjának a reprodukciós technika révén
bekövetkezett, ilymódon észlelhető változása a politikában is
megfigyelhető. A polgári
demokráciák mai válsága magában foglalja azoknak a feltételeknek a
válságát, melyek mértékadók a kormányzó körök bemutatásában,
"kiállításában". A
demokráciák a vezetőt közvetlenül személy szerint, mégpedig a képviselők
előtt állítják ki. A parlament a közönség! A felvevőkészüléken
véghezvitt újítások
révén, amelyek lehetővé teszik, hogy a szónok beszéde közben
határtalanul széles körben hallható, majd nem sokkal később határtalanul
széles körben
látható lesz, előtérbe kerül a politizáló emberek "kiállítása" a
felvevőgép elé. A színházakkal egyidőben ürülnek ki a parlamentek. A
rádió és a film nemcsak a
hivatásos színész funkcióját változtatja meg, hanem azét is, aki a
vezetőkhöz hasonlóan, saját magát alakítja előttük. Ennek a változásnak
az iránya, a
speciális feladatoktól eltekintve, megegyezik színésznél és vezetőnél:
ellenőrizhető, sőt átvállalható teljesítmények felállítására törekszik,
meghatározott
társadalmi feltételek között. Ez azután egy újfajta kiválasztást
eredményez, a készülék előtti kiválasztást, amelyből a sztár és a
diktátor kerül ki győztesen. [
vissza]
[21] Az illető technikák kiváltságos jellege veszendőbe megy.
Aldous Huxley írja: "A technikai haladás ... vulgarizáláshoz vezetett
... a technikai
reprodukálhatóság és a rotációs sajtó az írások és képek beláthatatlan
sokszorosítását tették lehetővé. Az általános iskolázás és a viszonylag
magas fizetések
igen nagy közönséget teremtettek, amely olvasni tud, és képes
olvasnivalót , valamint képanyagot szerezni magának. Ennek kielégítésére
jelentékeny ipar
rendezkedett be. Ámde a művészi tehetség igen ritka; ebből következik,
... hogy a művészi termelés túlnyomó része mindenkor és mindenütt
csekélyebb
értékű volt. Ma azonban a művészi össztermelésben a hulladék százalékos
aránya nagyobb, mint bármikor azelőtt ... Itt egy egyszerű matematikai
ténnyel
állunk szemben. A XIX. század folyamán Nyugat-Európa népessége valamivel
több mint kétszeresére nőtt. Az olvasmány-és képanyag azonban,
becslésem
szerint legalább húsz-, de talán ötven- vagy százszorosára emelkedett.
Ha x milliós lakosságnak n művészi tehetsége van, akkor 2x milliós
lakosságnak
valószínűleg 2n művészi tehetsége lesz. A helyzetet mármost a
következőképpen foglalhatjuk össze. Ha száz évvel ezelőtt publikáltak
egy nyomtatott oldalnyi
olvasmány- és képanyagot, akkor ma ehelyett húsz oldalt publikálnak, ha
nem épp százat. Ha másrészt száz évvel ezelőtt egy művészi tehetség
létezett,
akkor helyette ma kettő létezik. Elismerem, hogy az általános iskolázás
következtében olyan virtuális tehetségek, akik valaha nem jutottak volna
adottságaik
kibontakoztatásához, ma nagy számban tevékenykedhetnek. Tegyük fel tehát
... , hogy ma három, akár négy művészi tehetség is jut egyetlen egykori
művészi
tehetségre. Ennek ellenére sem kétséges, hogy az olvasmány- és
képanyagfogyasztás messze felülmúlta a tehetséges írók és tehetséges
rajzolók természetes
kitermelődését. A hallással sincs ez másképp. A prosperitás, a gramofon
és a rádió olyan közönséget teremtett, amelynek
hallható-anyag-fogyasztása
korántsem áll arányban a lakosság növekedésével, és ennek megfelelően a
tehetséges zenészek normális szaporodásával. Az eredmény tehát az, hogy
minden
művészetben, mind abszolút, mind viszonylagos értelemben, nagyobb a
hulladéktermelés, mint korábban volt; és ennek így kell maradnia
mindaddig, míg
csak az emberek olyan aránytalanul sok olvasmány- kép- és hallható
anyagot fogyasztanak, mint jelenleg." (Aldous Huxley: Croisière d'hiver.
Voyage
en Amérique Centrale (1933) Párizs 1935, p. 273-275) Ez nyilvánvalóan
nem haladó szemlélet. [vissza]
[22] A filmoperatőr merészsége valóban az operáló sebész
merészségéhez hasonlítható. Luc Durtain a sebészi technika speciális
fogásainak
jegyzékében felsorolja azokat, "amelyek a sebészetben bizonyos súlyos
műtéteknél szükségesek. Példaként az oto-rhino-laryngológiából választok
egy esetet
... ; az ún. endonazális perspektíva-eljárást említem; vagy azokra az
akrobatikus fogásokra utalok, amelyeket a gégesebésznek a gégetükörben
látható
fordított kép irányítása alapján kell végrehajtania. De beszélhetnék az
órakészítő precíziós munkájára emlékeztető fülsebészetről is. A
legfinomabb
izomakrobatika egész tárházát kell mozgósítania annak, aki az emberi
testet helyreállítani vagy megmenteni akarja! Gondoljunk csak a
hályogműtétre, ahol
mintha csata folyna a kés, és a csaknem folyékony szövetrészek közt; de
említhetjük a lágyrészekbe történő jelentős beavatkozásokat is
(laparotómia)." (Luc
Durtain: La technique et l'homme. in: Vendredi,1936. március 13., No.
19) [vissza]
[23] Ez a szemléleti mód talán otrombának hat; ám mint a nagy
teoretikus, Leonardo igazolja, ha eljön az idejük, az otromba szemléleti
módokat is
fel lehet használni. Leonardo a következőképpen hasonlítja össze a
festészetet és a zenét: "A festészet azért múlja felül a zenét, mert nem
kell – mint a
boldogtalan zenének – rögtön azután meghalnia, hogy életre hívták ... A
zene, amely máris elillan, amint megszületett, elmarad a festészet
mögött, amely a
firnisz használatával öröklétre tett szert." ([Leonardo da Vinci:
Frammenti letterarii e filosofici], idézi Fernand Baldensperger: Le
raffermissement des
techniques dans la littérature occidentale de 1840, in: Revue de
Littérature Comparée, XV/I, Párizs, p. 79. [1. sz. jegyzet]) [vissza]
[24] Ha e szituáció analógiáját keressük, tanulságos példára
találunk a reneszánsz festészetben. Itt is olyan művészetre bukkanunk,
amelynek
páratlan fellendülése és jelentősége nem utolsósorban azon alapul, hogy
új tudományok vagy új tudományos eredmények sokaságát integrálja.
Felhasználja az
anatómiát és a perspektívát, a matematikát, a meteorológiát és a
színelméletet. "Mi sem áll távolabb tőlünk," – írja Valéry – "mint egy
Leonardo megdöbbentő
igényessége. Számára a festészet a megismerés legfőbb célja és az
ismeret legtökéletesebb demonstrációja volt, olyannyira, hogy
meggyőződése szerint a
festészet mindentudást követel, s ő maga nem is riadt vissza olyan
teoretikus elemzésektől, amelyeket mi manapság mélységük és pontosságuk
miatt
zavarbaejtőnek érzünk." (Paul Valéry: Pièces sur l'art. p.191. «Autour
de Corot») [vissza]
[25] Rudolf Arnheim,i.m. p.138. [vissza]
[26] "A műalkotás" – mondja André Breton – "csak annyiban értékes
amennyiben a jövő reflexei remegtetik át." Valóban minden fejlett
művészeti
forma három fejlődésvonal metszéspontjában áll. Először is a technika
egy bizonyos művészeti forma irányába hat. A film megjelenése előtt
léteztek olyan kis
fotókönyvek, amelyekben a képek a hüvelykujj nyomására sebesen cikáztak
el a néző előtt, s így mutattak be egy bokszmeccset vagy
teniszmérkőzést; a
bazárokban automaták álltak, amelyekben a képeket egy hajtókar
segítségével lehetett mozgásba hozni. – Másodszor a hagyományos
művészeti formák
fejlődésük bizonyos stádiumában erőlködve igyekeztek olyan hatásokat
elérni, amelyek az új művészi formának már nem okoztak nehézséget. A
film érvényre
jutását megelőzően a dadaisták rendezvényeik segítségével meg akarták
mozgatni a közönséget – ez később Chaplinnek jóval természetesebb módon
sikerült. – Harmadszor: gyakran jelentéktelen társadalmi változások a
befogadás változásán munkálkodnak, amely csak az új művészi formának
válik
hasznára. Mielőtt még a film elkezdte volna kialakítani a maga
közönségét, a Kaiserpanorámában (már nem mozdulatlan) képeket mutattak
be az egybegyűlt
publikum előtt. A közönség paravánok előtt foglalt helyet, melyekben
sztereoszkópokat helyeztek el. Ezekből minden nézőnek jutott egy. A
sztereoszkópok
előtt automatikusan tűntek fel az egyes képek, rövid ideig ott maradtak,
majd másoknak adtak helyet. Még Edison is hasonló eszközökkel volt
kénytelen
dolgozni, amikor az első filmszalagot (a vetítővászon és a vetítés
eljárásának feltalálása előtt) bemutatta egy kis közönségnek, amely a
készülékbe bámult,
amelyben a képsor lepergett. – A Kaiserpanorama berendezésében egyébként
egész világosan kifejeződik a fejlődés dialektikája. Röviddel azelőtt,
hogy a film
a képnézést kollektív eseménnyé teszi, e hamar elavult intézmény
sztereoszkópjai a képek egyéni szemléletét még egyszer olyan élességgel
juttatják érvényre,
ahogyan egykor a pap szemlélte a kápolnában az isten képmását. [vissza]
[27] Ennek az elmélyülésnek a teológiai ősképe az istennel való
egyedüllét tudata. A polgárság nagy korszakaiban e tudat révén erősödött
a
szabadság, hogy lerázhassák az egyház gyámságát. Hanyatlásának
időszakában ugyanennek a tudatnak számolnia kellett azzal a rejtett
tendenciával, hogy az
erőket, melyeket az egyén Istennel való kapcsolatában mozgósít, a
közösséggel való együttléttől vonja el. [vissza]
[28] Georges Duhamel: Scènes de la vie future. 2.kiadás, Párizs, 1930. p. 52. [vissza]
[29] A film annak a növekvő életveszélynek a megfelelő művészi
formája, mellyel a ma emberének szembe kell néznie. A sokkhatás iránti
igény nem
más, mint alkalmazkodás a fenyegető veszélyekhez. A film az appercepciós
apparátus mélyreható változásainak felel meg – azoknak a változásoknak,
melyeket a privátegzisztencia léptékével mérve a nagyvárosi forgalomban
valamennyi járókelő, történelmi léptékkel mérve pedig valamennyi
állampolgár átél.
[vissza]
[30] A filmből nemcsak a dadaizmusra, hanem a kubizmusra és a
futurizmusra vonatkozóan is fontos tanulságok vonhatók le. E két utóbbi
fogyatékos művészeti próbálkozásnak tűnik, mely a maga részéről
megpróbál számot vetni az apparátus által áthatott valósággal. Ezek az
iskolák a filmtől
eltérően nem az apparátus felhasználásával kísérlik meg a valóság
művészi megjelenítését, hanem az ábrázolt valóság és az ábrázolt
apparátus valamiféle
ötvözésével. A kubizmusban a fő szerepet ezen apparátus konstrukciójának
megsejtése játssza, ami az optikán alapul; a futurizmusban a sejtés az
apparátus
hatásaira vonatkozik, amelyek a filmszalag gyors lepergésével jutnak
érvényre. [vissza]
[31] Duhamel i.mű, p. 58. [vissza]
[32] Ebben az esetben, tekintettel a híradóra, melynek
jelentőségét a propaganda szempontjából aligha lehet túlbecsülni,
érdemes felfigyelni egy
technikai körülményre. A tömeges reprodukciónak különösen előnyös a tömegek reprodukciója.
A nagy ünnepi felvonulásokon, a monstre gyűléseken, a
sportrendezvényeken és a háborúban, melyek ma mind a felvevőkészülék elé
kerülnek, a tömeg szemtől-szemben látja önmagát. Ez a folyamat, melynek
horderejét nem kell külön hangsúlyoznunk, a legszorosabban összefügg a
felvétel- és a reprodukciós technika fejlődésével. A tömegmozgalmak
általában
világosabban jelennek meg a készüléken keresztül, mint a puszta szem
számára. A káderek százezrei legjobban madártávlatból vehetők fel. És
bár ez a távlat
az emberi szemnek éppúgy hozzáférhető, mint a készüléknek, a szemmel
látható kép, ellentétben a felvétellel nem nagyítható. Ez azt jelenti,
hogy a
tömegmozgalmak, s így a háború is az emberi magatartásnak a
felvevőkészülék számára különösen előnyös formáit reprezentálják.
[vissza]
[33] id. La Stampa Torino[vissza]
Kurucz Andrea új fordítását átdolgozta: Mélyi József
A fordítás alapjául szolgáló kiadás:
Walter Benjamin: Gesammelte Schriften. Band I.2. Abhandlungen.
Herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser. Suhrkamp
Verlag, Frankfurt am Main, 1980., p. 471-508.
Walter Benjamin tanulmányának eredeti német címe:
Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (1936)
Az írás magyarul 1969-ben egyszer már megjelent "A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában" címmel a Kommentár és Prófécia
című kötetben: Gondolat 1969 Budapest 301-334 ill. 386-394. lap. Az
újrafordítást egyebek mellett az azóta eltelt idő is indokolta.
FEL