Hrotkó Larissza
Zsidók Európában
A csehországi krónika
2020.03.18.
A Csehország rímes krónikája (Dalimil)
véletlenül került a kezembe. Ugyanis nem kerestem. Sok érdekes irathoz jutok
így. Persze, a dolog még sem igazán véletlen, mert szívesen fejtem meg a régi
írást, olvasom az érthetetlennek tűnő szövegeket, kutatok a bennük felfedezett
személyek és események után. Amikor a "Krónikát" – az eredeti német címe "Di
tutsch kronik von Behem lant" – megláttam, tüstént beleszerettem. Pedig nem is
kéziratként, hanem egy "normális" pdf-formátumban érkezett hozzám egy svájci
e-mail mellékleteként. Sőt az irat kiadási éve sem volt nagyon régi.[1]
Viszont az
eredeti szöveget valamikor a 12-13. században kezdték írni, és így bőven vannak
benne középkori részletek a még ennél is korábbi eseményekről.[2] Az első
események, amelyekről a középkori krónikás írt, a cseh királyság alapításához
fűződnek.[3] És persze
a régió lakosságának megkereszteléséhez. Nos, ha az európai kereszténységről van
szó – gondoltam magamban – akkor biztosan a zsidókat is megtalálom a szövegben.
Így is lett, de mindent szép sorjában!
Az úgy nevezett "–u" típusú sziléziai német nyelvjárással írt szöveg a bábeli torony építésének történetével kezdődik, amelyet a krónikás szerint a nagy özönvíz után az életben maradt emberek elővigyázatosságból építettek.[4] Ez váratlan, de tulajdonképpen logikus következtetés, ha valaki a szentírást is krónikának tekinti. A bábeli eseményt követően az elbeszélés egy régió, egy állam, illetve egy királyi ház alapítására szűkül le. A Csehország története egy "Cseh" (der Tschehe) nevű emberről és hat testvéréről szóló legendával kezdődik. Erről az emberről nevezték el az országot "Csehországnak" (a nyelvjárásban ez a név úgy jelenik meg, mint "Bemenlant", vagy "Bementland" stb.) Sok szövevényes történés után eljutunk a csehországi kereszténység megalakulásáig, amelyet komoly belháborúk kísértek.
Így egy Drahomira nevű hercegnő a kereszténységet csak a férje miatt vette fel, de annak halála után azonnal visszaesett a pogányságba. Megölette anyósát, szent Ludmillát, és elkezdte üldözni a keresztényeket:
Drahomira
begunt dy heidin meren
und dy
paffin aus dem lant keren
A szószerinti fordításban ez így hangzik:
Drahomira nekilátott szaporítani a pogányokat
És a papokat kisöpörni az országból.
Drahomira, aki időközben egy igazi sorozatgyilkossá vált, nem sokáig örülhetett pogány életének, mert saját fiának megöletése után őt is utolérte az isteni ítélet. A továbbiakban több ismert történelmi személy is felbukkan a szövegben. Például a római pápák és szent Albert, sőt a magyarországi szent István (Stefan) is. A szöveg röviden megemlíti Magyarország kereszténységének kezdetét, amelyet időnként az ugyancsak nem mindig "helyesen" hívő uralkodó személyek zavartak. Az elbeszélés határai ismét kiszélesednek, holott az országok területei mind inkább "elhatárolódnak" egymástól. A cseh krónikából helyenként már egy európai krónika alakul ki. És ekkor tűnnek fel először a zsidók.[5]
Az első rövid történet a zsidókról egy Hermann nevű püspökről szól, aki buzgóan keresztelte a zsidókat:
"Hermann
püspök halála előtt
Hangot
halott fentről,
Ez isteni
ítélet volt
Püspök
viselt dolgairól:
"Parancsba adtad, hogy
Térítsék
meg a zsidót.
A
zsidóval kivételezel,
De nem a
kereszténnyel.
Igaztalan
tetteddel
A
keresztényt bántottad,
Igaz
hitedet elárultad.
Állj most
a Bíró elé,
Pásztor,
bánd meg a bűnöd
És nyájad előtt térdelj le!"
A krónikás, aki ezeket a sorokat
valamilyen elmondások, dalok vagy korabeli írott anyagok alapján jegyezte fel,
érezhetően nem szimpatizált a zsidókkal. De feljegyzésével igazolta, hogy
Hermann püspök idején (1096 körül) a zsidók már közösségekben éltek
Csehországban, hiszen egyetlen egy zsidó ember megkeresztelésének története nem
maradhatott volna fenn évszázadokon át a lakosság emlékezetében. Peter Hilsch
szerint a keresztes hadjáratok előtt a zsidók tűrhető körülmények között éltek
Csehországban. Hilsch a prágai Cosmasra ("Chronika Boemorumra") hivatkozik, aki
először az 1091-s esemény kapcsán említette meg a zsidókat többes számban.
Ekkor
a brünni Konrad herceg neje háborúban állt a cseh Vratiszláv királlyal, akinek
állítólag ezt üzente: "Ha már zsákmányt keresel a királyságodban, mutatok neked
egy nagyobbat, amely a királyság kellős közepén található. Sehol másutt nem
tudsz úgy meggazdagodni, mint Prága városában, vagy a Visegrádi várban. Ott
laknak a zsidók […]"[6]
Vagyis a 11. századig a zsidók nagyobb vagyonra tehettek szert, ami arra utal,
hogy szabadon kereskedhettek és üzletet vihehettek.
A zsidók gazdagságának
említése nekem mindig gyanús, mert társadalmi sztereotípiának tartom. Cosmas a
11. század elejéhez képest erősen megváltozott geopolitikai helyzetben írta
feljegyzéseit, amelyek tükrözték az egyre növekvő zsidóellenséget.
A változáshoz
döntően hozzájárultak a keresztes hadjáratok, amelyek egy új – tragikus – oldalt
nyitottak meg az etnikai és vallási kultúrák európai történetében.[7]
A keresztesek 1096-ban vonultak be Rajna menti területekre, ahol a "szent felszabadító" csatájukat azzal kezdték, hogy a kereszténység nevében megtámadták a zsidókat. A zsidókat a hadjárat finanszírozására, de elsősorban a kitérésre kényszerítették. A legtöbb zsidó megtagadta a kitérést, sőt kollektív öngyilkosságba is menekült a megkeresztelés elől. A legrosszabb üldözések Mainzban voltak, amelyek során a lovagok a városi lakosság egy részével együtt közel ezer zsidót öltek meg.
A rajnai zsidó településekhez képest a csehországi zsidók ezek szerint a második keresztes hadjáratig még viszonylagos nyugalomban éltek, bár a kényszer keresztelések itt is előfordultak. Ezzel az eljárással a krónika láthatóan nem értett együtt, a kitérés őszinteségében is kételkedett. Ezt tükrözi Hermann püspök története, aki egyébként egy valódi történelmi személy volt. 1096-ban – a zsidók keresztelésének idején – azonban még nem volt püspök, hanem prépostként szolgált Altbunzlauban (csehül: Stara Boleslav).[8]
A "Krónika" második zsidó eseménye is a keresztes hadjáratokkal kapcsolatos.[9]A szöveg így szól:
Történt,
hogy Csehországba
Keresztesek jöttek. Láttam,
Hogy pápa
parancsára
A
zsidókra támadtak.
Azt
remélték, hogy
Nagy
zsákmányhoz jutnak.
Velük
együtt voltak
A város
emberei.
A
zsidóktól erővel,
Nagy
pénzt akartak kapni
És őket
mind kiűzni
Sőt meg
is ölni.
Meghallotta a király,
De nem
félt a pápától.
Azt
mondta nekik:
"Nem
szólok a vitába,
Azé lesz
igaza, aki
A másikat
legyőzi.
Az távozhat ép fejjel."
De
jelezte a király,
A
zsidókat megvédi,
S nem
hagyja veszni:
"Ha
leölitek őket" – mondta,
"Nem
vádolok senkit".
A zsidók
fegyvert fogtak
És vettek
még sok zsoldost,
A
kereszteseket legyőzték:
Majd
kétszáz németet
Helyben
megöltek.
Így végződik szöveg, amelynek prózai
változatát a Dalimilhoz mellékelt "Die pehemische Cronikában" találtam
meg.[10]Ez a
leírás is azzal kezdődik, hogy az országba keresztes lovagok érkeztek. Hoztak
magukkal egy pápai levelet ("pabstliche priff uber Juden"), amelyre hivatkozva
pénzt akartak szerezni a zsidóktól. A város felfegyverzett lakossága is velük
tartott, hogy kirabolják, kiűzzék és megöljék a zsidókat.
A király ugyan nem
nyilvánosan, de jelezte a zsidóknak, hogy szeretné, ha az országban maradnának:
"Üssétek őket agyon, ezt nem számítom be bűnnek!" A zsidók felfegyverkeztek és
még más fegyvereseket is szereztek és 200 német lovagot öltek meg.
Tanulmányában Peter Hilsch is beszámol
egy történetről, amelyet Salomo bar Simson zsidó krónikás jegyezett fel 500
felfegyverzett zsidóról és ezer lovagról, akiket az ország keresztény uralkodója
küldött segítségül. A fegyveres zsidók és a király emberei szembe szálltak a
keresztes lovagokkal egy nem azonosított városban.
Steinherz Sámuel zsidó
történész (1857-1942, Theresienstadt-i gettó) úgy vélte, hogy a város Prága
lehetett és ezt a történetet a "Dalimil" fenti elbeszélésével hozta kapcsolatba.[11]
Hilsch nem ért egyet bar Simson elképzelésével. A zsidók ellenállását nem tarja
lehetetlennek, ha figyelembe vesszük a rajnai zsidókról szóló történeteket. A
számok persze túlzottak, de nem ez a fő probléma. Cosmas – aki prágai diakónus
volt és éppen a keresztes hadjáratok idején élt – sajnos semmit sem jegyzett fel
az ilyen eseményről, a prágai zsidó közösség további élete is ellentmond
Steinherz elméletének.
A prágai zsidó lakosok helyzete a hadjáratok kezdete
körül valóban megromlott, többen megpróbálták elhagyni az országot, vagy
vagyonukat Lengyelországba és Magyarországra átmenteni.[12]A prágai
herceg azonban nem csak nem támogatta a zsidókat a keresztesekkel szemben, de
udvaroncaival együtt teljesen kirabolta őket, mondván: "Ami az enyém, az csakis
az enyém!"
Ebben a Cosmas által áthagyományozott mondásban tükröződött a zsidók
késői középkori európai helyzetének valósága, vagyis teljes függése az uralkodó
fők hangulatától. Ezek pedig csak annyiban kívánták a zsidók jelenlétét
országukban, hogy tőlük mindenféle gazdasági előnyöket reméltek.[13]
A harmadik történet közvetlenül a második után következik.[14] Az LXXXVII. fejezet egy szentasszonyról szóló elbeszéléssel kezdődik, akinek halála után a sírjánál csodák történtek. Az elbeszélést a krónikás nagyon biztosan 1252-vel dátumozta. A fejezet második részében olvasható történet valahogy nem kapcsolódik az első részhez. Összefoglalom az ugyancsak rímekbe szedett mondanivalót:
Történt egyszer, hogy egy Wojszláv nevű úr elment a zsidókhoz és lefeküdt (beschlief) egy zsidó nővel. A zsidónak – valószínűleg a nő férjének – nem volt erről tudomása, egyszerűen csak hazajött. A ház pedig nagyon gazdag volt. Ekkor – miután valamit észrevehetett – a zsidó hangosan szólította Wojszláv urat, de amikor ez lejött, tüstént megfojtotta. Wojszláv emberei bosszúból sok helyi zsidót öltek meg. A király eleinte minden fegyveres vesztét akarta, amiért ezt tették. De utána hamar megkegyelmezett az uraknak, akik visszatérhettek. De hogy emlékezzenek a megölt zsidókra, a pajzsokra fel kellett venniük a kalapot ábrázó jelképet.
Az elbeszélésben két szó tűnik fel már az első olvasás után: "beschlief" és "hut". Az első szó (inf. beschlafen) igen korai nyelvi lelet, a középkori német nyelvből (Mittelhochdeutsch, 1050-1350) származik. Jelentése nemi érintkezés, de az itt vizsgált szöveg környezetében, tekintettel a szereplők közötti hűbéri viszonyra ez a szó az erőszakra utal. Wojszláv tehát megerőszakolta a zsidó nőt, akinek a nevét a krónikás nem találta említésre méltónak. A krónikás nem is lát semmi rosszat a hűbérúr tettében, az eseményt egy ártalmatlan kalandnak ábrázolja és dicséri a királyt azért, hogy hamar megbocsátotta az uraknak a zsidók meggyilkolását. Akik mellesleg a király vagyonának tárgyát képezték!
A másik érdekes szó a "hut", amely a szöveg alapján egyértelműen zsidó kalapnak, azaz "Judenhut-ként" értelmezendő. Ezt a fejfedőt a zsidóknak a IV. Lateráni Zsinát (1215) óta kellett hordani. Abban az időben elterjedt volt az úgynevezett "megszégyenítő büntetés", amely azt jelentette, hogy azoknak a keresztényeknek, akik a zsidókkal tilos kapcsolatba léptek, bizonyos ideig zsidó kalapot kellett viselni. Az itt elmesélt történet ezt a szokást tükrözi.
Wojszláv úr pedig akár a szentasszony férje is lehetett, aki felesége halála után vetemedett bűnös kapcsolatra. Ez lehetne a fejezet két része közötti logikai kapcsolat.
A zsidók gazdagságának említését a krónikás ebben a történetben sem kerülte el! Az európai társadalom a 13. századra ezt a sztereotípiát már minden zsidó leírásban felhasználta.
A narratíva a történetírás legnépszerűbb formája. Jelen esetben a narratíva archaikus műfajával – legendával - van dolgunk. Ősi volta erejével a szöveg legitimálja az elbeszélés hátterében húzódó geopolitikai összefüggéseket. A zsidók felbukkanása a szövegben éppen geopolitikai vonatkozásban figyelemre méltó. Az itt bemutatott szövegekben a zsidók a túszokhoz hasonló szerepet töltöttek be.
A zsidók – egyetlen zsidó sem volt kivétel, bármilyen vagyonos volt is – az uralkodó számára tárgyi értéket jelentettek. Emiatt az uralkodó képes volt rövid időre feláldozni a zsidókat, miközben máris igyekezett valamilyen úton-módon pótolni ezt a vagyonrészt.
Furcsa érzés, de talán tényleg így volt, hogy a zsidó közösség az uralkodó szemében egy maradandó, szükséges potenciális értéket képezett.
[1] Prameny Dejin Ceskych. Harward College. From the Fund of Charles Minot. Fontes Rerum Bohemicarum. V Praze 1882. Nakladem nadani Frantiska Palackeho.
[2] Peter Hilsch, Die Juden in Böhmen und Mähren im Mittelalter und die ersten Privilegien (bis zum Ende des 13. Jahrhunderts), Tübingen, 1983. Saját elemzésem ezt a feltevést megerősíti. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-53529 http://hdl.handle.net/10900/46838
[3] A krónikás neve ismeretlen maradt. A prágai Cosmas (Cosmas von Prag,1045-1125) krónikája (Chronika Boemorum) több esemény leírásában megegyezik a "Dalimila" krónikájával.
[4] Theodor Frings, "Die Grundlagen des Meißnischen Deutsch“ in: Th Frings und K. Bischoff (kiadó), Mitteldeutsche Studien, Max Niemeyer Verlag/Halle (Saale), 1956. 11-24.
Persze, meg kell jegyezni, hogy ugyanolyan jellegzetes az "i" használata a szavak végén, a monoftongizáció az egyes pozíciókban, az Umlaut elhagyása és az egyes mássalhangzók klf. eltérései. Mindez ráadásul egyáltalán nem következetes, figyelembe véve a szöveg többszöri átírását, megtoldását stb.
[5] A zsidók első említése a krónika 133. oldalán az LXIV. számú fejezetében.
[6] Peter Hilsch, 15
[7] A "Mazkir" askenáz szokása – amely szerint Jiszkort nem csak Jom Kipurkor, hanem a Peszách utolsó napján, Savuotkor és Smini Aceret napján imádkoznak – ugyancsak a keresztes hadjáratok idejéhez fűződik. Forrás: ARTScroll Machzor. Hermann püspökre vonatkozó utalás: Peter Hilsch, 15
[8] Altbunzlau akkoriban még egy vár volt, ahol megölték szent Venczszlávot, Drahomira hercegnő fiát. Persze, nem a zsidók ölték meg a herceget, hanem saját testvére Boleszláv, de a zsidóüldözésben ez nem számított enyhítő körülménynek.
[9] Dalimil 182-183
[10] "Die pehemische Cronika" 289-280
[11] Steinherz, Samuel, Kreuzfahrer und Juden in Prag 1096. JbGGJ 1 (1929) 1—32.
[12] Hilsch, 16-17.
[13] Ugyanott
[14] Dalimil 183-184