Scheiber Sándor, a Rbbiképző egykori tudós professzora és
főigazgatója mondotta Ábrahámsohn Manónak, a Dohány utcai zsinagóga
főkántorának temetésén 1960. december 6-án: "...a
legkorábbi emlék úgy jellemzi a magyar kántort a török hódoltság
idejéből, hogy páámajn noim, gyönyörűséges hang/csengő hang."
Nos, ilyen hangja volt Joszele Rosenblattnak is! De mennyire volt ő
magyar kántor, illetve hogyan kötődik a magyar-zsidó
kántorművészethez?
Tudjuk, hogy
Rosenblatt Oroszországban született, Amerikában kapta szárnyra a
világhír és Izrael földjében alussza örök álmát.
Rosenblatt Magyarországon, a történelmi Magyarországon – pestiesen
szólva – itt, e földön lett valaki. Innét indult kántori karrierje,
itt lett kántorrá (Munkácson), itt teljesedik aki hangja
(Pozsonyban), de Amerikában is egy magyar-zsidó zsinagóga (New
York-Ohév cedek) főkántoraként lesz közismertté. 1933. július 10-én
az Egyenlőség nevű zsidó hetilapban egy nekrológ jelent meg
Rosenblattról, "Josszele, a világ legnagyobb kántora" címmel:
"Josszele Rosenblatt, az élete és művészete
delén elhunyt amerikai csodakántorban a művészet összetalálkozott az
istenfélő, jámbor, szentségretörő lélekkel. A kettőnek ez a
szerencsés egyesülése okozhatta, hogy Istennek olyan kivételes erejű
szolgája, a községnek, sőt az egész zsidóságnak oly fenkölt (!)
szószólójává válhatott."
Rosenblatt 14 évesen
Joszele, eredetileg Joszéf Rosenblatt, avagy angolosan: Joseph Rosenblatt,
hiszen a világ úgy ismerte mint amerikai kántort, pedig rövid
életének csak mintegy 1/3 részét töltötte az akkor közismert jiddis
szóhasználattal goldene medinéneknevezett országban. Az a
név, mely lemezein szerepel, így, jiddisül, becézve: Joszele (a
kicsi Joszéf) Rosenblatt. (Valóban pici volt, hiszen 155 cm magasra
nőtt, 85 kilója mellett e szakállas, 10 nyelven éneklő házán.)
Joszele Rosenblatt az
akkori cári birodalomban, közelebbről Ukrajnában született 1882.
május 2-án (5642. ijjár 13) egy Bjelaja Cerkov nevű városkában,
Kijevtől kb. 70 km-re, délnyugatra, egy régi rabbi- és
kántordinasztia leszármazottjaként.
Gyermekkoráról így
beszél egy 1918-ban, Amerikában adott interjújában: "Egy
évvel földi megérkezésemet követően, apám éppen a kórussal próbált,
amikor egy hang túlkiabálta a 14, fortissimóval éneklő kórustagot
is. A hálószoba ajtaját kinyitva megpillantotta a bölcsőben teli
tüdőből visítozó Rosenblatt bébit. Ott és akkor apám megjövendölte,
hogy ez a kicsi valamikor egy nagy zsinagóga kántora lesz még.
Felnőtt koromban anyám mindig mesélte, hogy mikor négy éves voltam,
felvettem apám kápedlijét, táliszát és őt utánoztam. Elővettem egy
villát a konyhaszekrényből, hozzákoccintottam fogamhoz, majd a
fülemhez tartottam, akárcsak apám a hangvillát. Utána olyan
hangerővel kezdtem bele a Löhó dajdi-ba, hogy minden szomszéd
összefutott az ablakunk előtt. Attól kezdve én is apám kórusának
tagja lehettem" – mondotta annak idején Rosenblatt.
Az oroszországi pogromok miatt – mikor a meggyilkolt II. Sándor cárt
követő III. Sándor cár főtanácsadója (Konsztantyin Podjedonoszcev)
meghirdette a "zsidókérdés" megoldását a cári birodalmon belül,
miszerint: "A zsidók egyharmada megkeresztelkedik, egyharmada
elpusztul, egyharmada pedig kitarakodik az országból" – szóval
ekkor a család az Osztrák-Magyar Monarchia keleti, nagy zsidó
népességgel rendelkező tartományába, Bukovinába költözött. 1889-ben
Csernovitzban, a tartományi székhelyen telepedtek le, melynek zsidó
lakossága abban az időben meghaladta a nem zsidók lélekszámát.
Rosenblatt apja itt kapott kántori állást és ebből próbált megélni
egyre népesebb családjával. (Összesen tíz gyermeke született.) Mivel
a megélhetés egyre nehezebben ment, ezért valami újjal próbálkozott
és 1893-ban fiúgyermekeivel elindultak a Monarchián belül
vándor-kántorkodni, ha úgy tetszik turnézni, városról-városra,
zsinagógáról-zsinagógára. Először Krakóban léptek fel nagy sikerrel,
majd 1894-ben Bécsben, de ebben az évben váratlanul meghalt az apa.
Idézet a fent
említett, 1918-as interjúból: "Így a
családfenntartás súlya az én vállamat nyomta, pedig még csak
tizenkét éves voltam. Lévi bátyám, aki most Magyarországon népszerű
kántor, együtt utazott velem koncertkörútjainkon, mi voltunk a "Bné
házánim" és bárhol is jártunk, nagy feltűnést és lelkesedést
váltottunk ki. Jókora összegeket kerestünk, ami lehetővé tette, hogy
mind a zenét, mind a Talmudot tanulmányozzam."
1896-ban, a magyar millennium évében Budapesten is énekelnek a "Bné
házánim/A kántor fiúk". 1900-ban újra Krakóban énekel, és ahogy
szokás volt abban az időben, egy bálbosz meghívta sábeszre magához
az ifjú vándorkántort.
Történetesen Joszele 18 éves volt, és ugye ez az a kor, mikor a
Pirké óvajsz szerint "ben smajne eszré lehupó/a 18 éves fiúnak a
hüpét, magyarul: a 18 éves fiú házasodjék meg" (Misna, Pirké ávot
V,22). Joszele házigazdájának pedig volt egy eladósorban lévő lánya,
így hát összejött a siduh és megtartották a hászenét, az esküvőt.
Kaufman Taubinak hívták az arát, vagy helyesebben a kálét. Még ezen
évben – mivel már nős és szakállas ember lévén, ami annak idejében
elengedhetetlen feltétele volt egy hagyományhű közösségben a kántori
állásnak – a munkácsi (minkecsi) kile választja meg kántorának.
Erről így beszélt: "Hamarosan
üresedés lett a magyarországi Munkácson, ahol negyven házán
versengett a kérdéses állásért. Engem hoztak ki győztesként, de 11
havi kántorkodás után elrabolta pozsonyi hitközség, ahol öt
évig voltam hivatalban." Itt született meg egyik fia,
Smuél Rosenblatt (1902-ben), aki 1921-től (19 évesen!) a new yorki
egyetemen a keleti nyelvek tanára lett a trentoni Adath Israel
hitközség rabbinusi teendőinek ellátása mellett.
Visszatérvén a
"papához", köztudott, hogy Munkácson a Spira rabbi-dinasztia; míg
Pozsonyban a Hászám Szajfer, a Keszáv Szajfer, a Sévet Szajfer (aki
abban az évben /1906/ adta vissza lelkét Teremtőjének, mikor
Rosenblatt Hamburgba ment), szóval e nagy hászid, illetve erősen
konzervatív rabbik "honában" nem az orgonás, kórusos modern
házánut/házónusz irányzat érvényesült. 1906-tól Hamburgban, a
kohlhöfeni régi zsinagógában, majd az "Israeliten Synagogen
Verband"-ban, a legnagyobb hamburgi hitközségben azonban már
érvényesíthette azt a tudást, melyet pozsonyi évei alatt szerzett,
ugyanis Bécs közelsége lehetővé tette számára, hogy koncertekre,
operába járjon és hangképzést tanuljon. Bécsben került sor első
hanglemez felvételére is 1905 nyarán, fia és életrajzírója: Dr.
Henry Rosenblatt szerint. (Bár ezt sokan vitatják és azt a bizonyos
lemezt sem lelték meg mindmáig.) Pozsonyi oberkántor korában adták
ki, – mert zenét is szerzett Rosenblatt – a "Zmiresz Jajszéf"
(Joszéf dalai) című 150 (mint a tilemek/zsoltárok) zsinagógai
énekszámot tartalmazó könyvét.
Rosenblatt-25evesen
Hamburgi főkántorsága
idejében, pedig 25. születésnapjára 25 recitatívót írt "Tfilajsz
Jajszéf" (Joszéf imái) címmel, amelyet szintén megjelentettek. De
írt még könyvet "Sivász ajfné hákidus" (A kidus hét módja) címmel is
1909-ben, sőt, Rosenblattot idézve: "Akkoriban
írtam egy imát Ferenc József király 80. születésnapjára, (1910)
amiért saját kezűleg aláírt levelet kaptam tőle."
Itt, Hamburgban kötött ismeretséget és barátságot Enrico Carusoval,
akitől énekelni is tanult, főleg stílusgyakorlatokat. Ekkor már
Európában elismert kántor volt, töb lemezfelvétellel (a hamburgi
Odeon cégnél készültek), és "mellesleg" hat gyermekkel a háta
mögött.
Harminc évesen azonban úgy döntött, hogy elmegy Amerikába és ott fog
énekelni a továbbiakban, de amint a nyilatkozatában mondotta: "A
hamburgi hitközség nem akart elengedni. Miután eldöntöttem, hogy
szeretném szabad földön hittestvéreim előtt is hallatni hangomat,
egy napon megléptem. A gőzhajón azonban elkaptak és úgy
hurcoltak vissza, mint valami bűnözőt. Nemsokára újabb kísérletet
tettem a szabadulásra. Ez alkalommal sikerült és New Yorkban értem
partot."
1912-ben a new yorki
legnagyobb magyar-zsidó ortodox zsinagóga és közösség kántora lesz,
melynek az 1848-ban, a magyar forradalom évében Baracskán született
Klein Fülöp a főrabbija, aki az Agudász Jiszróel elnöke volt sokáig,
de a Mizráhi mozgalmat (ortodox cionista szervezetek) is támogatta.
Ez a kile abban az évben építtette az Ohév cedek nagyzsinagógáját és
az avatás szombatján itt énekelt Rosenblatt. Olyan sikere volt, hogy
nyomban megválasztották főkántoruknak. Az első világháború alatt,
1917-ben előadókörútra indult Amerikában a háború sebesültjeinek
megsegítésére.
A turné egyik
epizódjáról így beszélt: "Az egyik ilyen
koncerten, ez év március 17-én Chicagoban, a koncertterem 4.000
hallgatója között ott volt Campanini úr is. Sosem hittem volna, hogy
ez a koncert hozza meg számomra oly gyorsan a rivaldafényt. Amikor
Campanini úr meghallott, amint az "Omár rabbi Eleozor"-t a saját
dallamommal énekelem oly lelkes lett éneklésem hallatán, hogy
azonnal 1.000 dolláros fellépti díjat ajánlott operatársulatánál. Az
"Omár rabbi Eleozor" teljes koloratúrámat kiaknázza és tényleg
rendkívül nehéz darab."
Chaplin és
Rosenblatt
Igazán nagy híre
azonban Rosenblattnak Amerikában – jellemzően a sajtó jóvoltából –
akkor lett, mikor az általa imént említett fellépése nyomán felkérik
Eliezer szerepére Halévy: A zsidó nő című operájába. A chicagoi
Operaházban kellene énekelnie e szerepet 1.000 dolláros gázsiért. Ő
azonban visszautasította a nagyvonalú ajánlatot, mert mint mondotta:
"...a zenés játék, valamint az éneklő nők
társasága nem egyeztethető össze a kántori státusszal." A
szerep, az ajánlat elutasításának gyorsan híre ment és sokat
cikkezetek róla a korabeli sajtóorgánumok.
Rosenblatt másképpen is ragaszkodott az ősi zsidó konvenciókhoz,
mindig sapkában énekelt, sőt mikor a new yorki Operaházban
vendégszerepelt, akkor a plakátok úgy hirdették, hogy péntek este a
művész nem lép fel a szombat szentsége miatt. Csak ortodox
zsinagógákban volt hajlandó énekelni, ennek ellenére híre, hírneve –
többek között a fentebb említett cikkek hatására is – túlterjedt a
zsidó körökön, és amikor egyetlen fellépésért 5.000 dollárt kapott,
akkor a "Evening Telegram" című újság a címlapon közölte: "Zsidó
kántor 15.000 dollárt kap három liturgiai fellépésért".
Rosenblatt a
későbbiekben sokszor énekelt koncerteken, énekelt jiddis dalokat, de
olasz áriákat is. Elismert volt, sikeres volt, egy 1920-as jiddis
nyelvű plakáton egyenesen így hirdették meg Rosenblatt egyik
fellépését: "Di greszte szenzácije in der iszt szájd! / A
nagy szenzáció az East Side-on!"
1922-ben azonban, mivel a pénzügyekhez nem értett, 100.000 dollár
kölcsönért vállalt kezességet, sőt még házát is elzálogosította egy
új ortodox zsidó hetilap, a "The Light of Israel/Izrael lángja"
megindulásához. Az újság azonban csődbe ment és Rosenblatt egyik
pillanatról a másikra elszegényedett.
Yossele Rosenblatt, mint saját maga a Jazzénekes című filmben 1927-ben
Lemondott
főkántori állásáról és koncertturnékra szerződött, melyek
jövedelmezőbbek voltak a kántorkodásnál. 1927-ben – pedig még ekkor
is volt törlesztenivalója (összesen 190.000 dolláros adósságot
halmozott fel) – felkérték, hogy énekelje el az Al Jolson
főszereplésével készülő "Jazz Singer/Jazzénekes" című filmben a Kol
nidré-t, táleszban, kitliben, úgy ahogyan jan kiperkor a
zsinagógában is szokta. A Warner Brothers filmvállalat 100.000
dollárt ajánlott fel neki e szerepért. Ő azonban vallási
meggyőződésből ezt nem vállalta.
1928-ban a brooklyni Ansé szefárd gyülekezet kántora lesz, majd egy
európai turné után egy dél-amerikai turné. 1929-30 között ismét az
Ohév cedek zsinagóga főkántori tisztjét látja el, azután újból
"szabadúszó" énekes/kántor.
1933-ban meghívják az
akkori nevén Palesztinába, hogy a Fox filmvállalat produkciójában
készülő "Hálom ámi/Népem álma" című cionista, jiddis nyelvű filmben
szerepeljen, énekeljen. Erec Jiszráel (Izrael földje) felé
utaztában, a New Yorkból induló Vulcania gőzhajón Rosenblatt
útitársai lettek a Patai József (az akkori Mult és Jövő című
folyóirat főszerkesztője, az ismert író és szerkesztő) vezetésével a
Szentföldre zarándokoló cionista magyar-zsidó küldöttség 140 tagja
is.
E hajón volt Dr. Schönfeld József, a Zsidó Szemle (Magyar Cionista
Szövetség lapja) főszerkesztője is, aki "Palesztinai utam" címmel
egy cikksorozatban számolt be útiélményeiről újságjában. Ebben
leírja találkozásait, élményeit Rosenblattal kapcsolatosan, így a
magyar olvasók első kézből értesültek Rosenblatt életének utolsó
utazásáról és hónapjairól, bár ezt akkor még senki nem tudhatta.
Schönfeld így ír:
Az egyik asztalnál Jossele Rosenblatt, a világhírű amerikai főkántor
ül, az amerikaiak válogatott társaságával. Vacsora után az új utasok
tiszteletére Jossele a sir hamaloszt énekli el. Saját gyönyörű
kompozíciója. (...) Rosenblatt felé húzodom, aki néhány
''chaszidjával''
(rajongójával),
– kizárólag amerikaiak – meghitt ünnepi hangulatban ül együtt és
amint messziről kiveszem, tanítja őket egy héber dalra.
Jossele Rosenblatt, akinek nevét a gramofonlemezek révén bizonyára
mindenki ismeri, Amerika leghíresebb és legnépszerűbb kántora. Igen
alacsony termetű ember, ezért nevezte el a nép a maga kedvencét,
becézve Josselenak, kicsinyítve.
Egyébként igen joviális, barátságos, szeretetreméltó férfiú, aki az
egész úton lelkesen és szinte áhitattal foglalkozik a maga szűkebb
környezetével és esténként igyekszik híveit a legújabb zsidó
szerzeményeire megtanítani. Most is egy andalítóan bájos héber
melódia vonz oda a társasághoz. Egyszer-kétszer hallgatom a dalt,
azon veszem magam észre, hogy én is ott állok Jossele körül a körben
és már fújom az éneket, amelynek szövege:
Ó, jöjjön Élijáhu és hozzon nekünk vígasztaló híreket."
A régi szöveget Jossele látta el melódiával, amely oly fülbemászó és
annyira igazán zsidó, hogy nem csodálkoztam később, amikor ugyanazt
a pár szóból és néhány akkordból álló dalt órákon át énekelte a
társaság és Jossele fáradhatatlanul dirigált és mindig talált valami
nüanszbeli kifogásolni valót, amely után mindenkor ő maga egyedül
énekelte el újra még újra a dalt, hogy egészen tökéletesen hangozzék
a tanítványok ajkain.
Itt ragadtam meg az alkalmat, hogy Josseleval hosszasabban
eldiskuráljak. Hogy lelkes cionista, azt nem kellett mondania,
hiszen minden este nagyszabású koncertet is rendezett, amelynek
bevétele egészben a Keren Kayemeth javára ment. Egyébként is minden
este folyt gyűjtés a Keren Kayemeth javára. Fiúk és lányok nagy
kosarakat díszítettek fel a zsidó színekkel és az egész hajón végig
mindenkit igyekeztek a Keren Kayemeth részére adakozásra bírni. És
sehol nagyobb örömmel és lelkesebben nem láttam embereket cionista
célra adakozni, mint éppen ezen a hajón.
Jossele Palesztínába több heti tartózkodásra jött. Pészách első
napján Tel Avivban, az utolsó napján Jeruzsálemben fog énekelni,
illetve előimádkozni a nagytemplomban, ugyancsak részben a Keren
Kayemeth javára.
Budapestre is készül, amint velem közölte és szeretne itt még május
havában egy templomi hangversenyt rendezni. Megígértem Josselenak,
hogy készséggel állok majd rendelkezésére.
Közben újabb és újabb choszedok érkeznek Jossele "udvarába" és a
beszélgetés abbanmarad. Jossele int a kezével, és újra megkezdődik a
"Jávó ádir vöjigálénu", a megváltás himnuszának gyakorlása és
betanítása – már az újonnan érkezettekre való tekintettel is.
Jossele még elárulja, hogy holnap ő fogja a szombati
istentiszteletet végezni, amit végtelen örömmel hall az egész
társaság. Hírnökök viszik szét az örömhírt a hajó minden zugába és
bizonyos, hogy holnap zsúfolt ház fogja hallgatni Josselet.
Másnap a reggeli után tökéletes szombati pihenő a fedélzeten. Néhány
magyar utitársam sürget, hogy jó lesz már lemenni a templomba, mert
később nem tudunk magunknak helyet szorítani. Magam is feltétlenül
meg akartam hallgatni Josselet és ezért nyomban lementünk a
"templomba", amely ezúttal a társalgó, feketéző és zeneszalonokból
volt átalakítva, mert ez a három terem sem tudta befogadni a Jossele
művészetét élvezni akaró hatalmas publikumot, amelyben nemzsidók is
jelentékeny számban voltak. A teremben, illetve termekben, amelyek a
templom céljaira szolgáltak, szinte elviselhetetlen a hőség. A hajón
tudvalevőleg minden terem igen alacsonyra van szabva, ezért kevésbbé
szellős és ami a kántor szempontjából fontos, igen rossz akusztikája
van egy ilyen teremnek.
Mégis a második teremből, ahonnan beljebb nem juthattunk, nagy
élvezettel hallgatjuk Jossele imáját. Éppen a Tóra kivétele van
soron. Jossele a Berich sömé demoró ólmó-t énekli.
Hangja a másik teremből a közönség hatalmas tömegén keresztül úgy
hatol hozzánk a másik terembe, mintha valahonan messze távolból
hangzana. De annál szebben és annál megrázóbban hat. Valami
különleges stílus az ő énekművészete.
Szereti a híveket magával ragadni, hogy kórus helyett énekeljenek
vele. És a közönség csakhamar reagál. Szinte szuggesztív erővel
kényszeríti a híveket, hogy vegyék át a melódiát és kísérjék
kórusban az énekét:
"Ánó ávdó dökudsó berich hu" – Én vagyok az Uristennek a szolgája, –
énekli Jossele és az ima minden új mondatát azzal variálja, hogy
mint refrént ismétli és énekli az Ánó ávdó-t, addig, amíg a közönség
megtanulja az éneket, és egy intésre mindannyiszor vele éneklik a
refrént, amely az egész gyülekezet hitvallomását képezi: "Mi vagyunk
az Uristen szolgái." Ennél a közös éneknél áhitatosabb és
hangulatosabb istentiszteletet nem hallottam... – írta Schönfeld
József a Zsidó Szemlében,1933-ban.
Rosenblattal
egyetemben a magyar cionisták is szerencsésen megérkeztek a
Szentföldre, Izrael földjére, az akkori Palesztinába, ahol a híres
kántor zsinagógákban énekelt, koncerteket adott és összebarátkozott
többek között Kook jeruzsálemi áskenáz főrabbival és Bialikkal, a
közismert íróval, költővel, irodalmárral.
Bialiknak annyira megtetszett Rosenblattnak a CXXVI. zsoltárra, a
"Sír hámáálajsz bösúv Hásém esz sivász Cijajn..." – ra írt
melódiája, hogy egyenesen azt ajánlotta: legyen ez a megszületendő
állam nemzeti imádsága, himnusza. A film forgatása során, melynek
céljából Rosenblatt Erecbe jött, tehát a "Hálom ámi/Népem álma" címú
film egy külső helyszínén, a Holt-tengernél és a Jordán folyónál
történt felvételek után visszatért Jeruzsálembe, ahol még aznap,
1933. június 19-én (5693. sziván 25) visszaadta lelkét teremtőjének.
Szívroham végzett vele 51 éves korában. Az ortodox szokások szerinti
másnapi temetésén, az akkori Palesztinában addig még soha nem látott
tömeg, húszezer ember kísérte utolsó útjára.
Rosenblattot Kook főrabbi búcsúztatta, tartotta a gyászbeszédet,
megemlítve benne azt is, hogy a legutolsó szombatot éppen Rosenblatt
búcsúztatta a jeruzsálemi Hurva zsinagógánál, mely szertartáson ő is
részt vett, és most ő kénytelen búcsúztatni e nagyszerű énekesét az
imáknak.
Rosenblatt nyolc gyermeket, az életében készült 180 hangfelvételt,
és azt az egyáltalán nem elhanyagolható tényt hagyta hátra, hogy a
zsidó kántorzenét, a házánutot/házónuszt hangfelvételei révén
"behozta" a világ zenei köztudatába.
Kortársai szerint
Rosenblatt volt az ideális kántor megtestesítője, aki
tiszteletreméltó, szakállas sajmer micvajsz ember volt. Ő volt a bel
canto egyik legnagyobb virtuóza, kiművelt, iskolázott hangja két és
fél oktávnyi hangterjedelemmel bírt, amely átölelte mind a bariton,
mind a tenor hangfekvést, sőt még a falsettóa is híres volt. Éneke
tiszta, jól érthető, mely magában hordozta a közép-kelet európai
áskenáz hagyományokat, az improvizációt, sőt gyakran hászid
dallamokat is. Briliáns koloratúrája különleges lágysággal párosult,
miközben ura tudott maradni hangjának. Van néhány szerzeménye, mely
kevésbé melódikus, míg mások a szerző hangterjedelmét kívánják meg
az előadótól, ezért más kántorok ritkán adják elő.
Visszatérvén az Egyenlőség című zsidó hetilap már említett
nekrológjához, az ekként fejeződik be: "Keleten
tűnt fel, ott felkapta a hír szárnya, aztán nyugatra jött át. (...)
A Szentföldön csendült fel utoljára zsoltáros éneke és ott tért meg
az örökkévalóságba maga is, a zsidóság felejthetetlen nagy énekese,
egy zaklatott szenvedő zsidó korszak magasztos lelkű szószólója..."
Annak idején a
slajsim elteltével a new yorki Carnegie Hall-ban 200 kántor
részvételével tartottak ázkórét, gyászünnepséget, a nagynevű kántor
emlékére.
Yossele Rosenblatt énekli az "Avinu Malkenu/Atyánk,
Királyunk" kezdetű imát