Vadász Éva
Az Esterke-legenda nyomában
NAGY KÁZMÉR KIRÁLY ZSIDÓ SZERELME, A LENGYEL ZSIDÓK MEGMENTŐJE
Esterke, a XIV. századi zsidó nő, purim Eszter
királynőjéhez hasonlóan, romantikus kapcsolatot ápolt Nagy Kázmér királlyal, és
a pozícióját felhasználva megmentette a lengyel zsidókat az üldöztetéstől.
A legenda szerint Esterke egy Jeruchom nevű szabó gyönyörű
lánya volt a lengyelországi Opocznóban. A közeli erdőben zergére vadászó Nagy
Kázmér király egy vadászata során leterített egy vadállatot, amely épp a
gyönyörű lányt, Esterkét próbálta megtámadni. A királyt annyira lenyűgözte a
fiatal nő természetes nemessége, intelligenciája és a szépsége, hogy úgy
döntött, hogy feleségül veszi őt. Két fiúgyermekük született: Pelka és Niemierz,
akiket megkereszteltek, és a király nemességet adományozott nekik. További két
lánygyermekük a zsidó vallás hagyományait követték, neveik nem maradtak fenn.[1] Esterke
halála után Nagy Kázmér király búskomoran siratta szerelmét egészen az élete
végéig.
Ebben a cikkben az Esterke-legenda történelmi és irodalmi
nyomait tanulmányozzuk, valamint a köztudatban betöltött szerepére mutatunk rá
Lengyelországban.
Történelem kontra
legenda
Bár Esterkeről történelmi dokumentumok nem maradtak fenn, a
legenda sokfélesége arra utal, hogy létezett egy zsidó nő Nagy Kázmér életében.
Talán. Nagy Kázmér, III. Kazimierz Wielky, (1310–1370 k: 1333) 1334-ben tényleg
kiterjesztette a zsidókra az először Kalisz Boleslaw által biztosított
kiváltságokat (A zsidó szabadságok általános chartája, Kaliszi törvény, 1264). A
történelmi feljegyzések szerint Nagy Kázmér király a német területekről
elüldözött zsidókat befogadta, de Lengyelországban is zajlottak zsidóüldözések.
Nagy Kázmér király halálos ítélet terhe mellett betiltatta a zsidó gyerekek
elrablását és megkeresztelését, illetve a zsidó temetők meggyalázását. Nagy
Kázmér királynak négy felesége volt. Litvániai Aldona, Hessei Adelheid, Kristina
Rokiczana és Zagani Hedwig. A történeti források Esterkéről nem számolnak be.
Esterke a történetírásban
A történetet többen leírták a XV-XIX. században.
Jan Dlugosz lengyel pap, történetíró (1415-1480)
feljegyzése szerint Esterke, Nagy Kázmér szeretője volt és meggyőzte a királyt,
hogy vándor zsidókat fogadjon be Lengyelországba, és széles körű kiváltságokat
biztosítson számukra. A feljegyzés azt állítja, hogy a párnak négy gyermeke
volt, két fiú keresztényként és két lány zsidóként nőtt fel.
A zsidók kegyetlenkedései, gyilkosságai és néphitei
c. politikai művében (1589) Przeslaw Mojecki antiszemita pap, aki
nyilvánvalóan ismerte a purim-történetet, azt írta: Feljegyzésekből tudjuk, hogy
a lengyel Asswrus-unk [Ahasvérus], Nagy Kázmér, a saját feleségének Adleidának
helyét, átadta Esterkének, akitől két fia, Niemira és Pefka, és két lánya
született. A pap úgy magyarázza, hogy Nagy Kázmér királyt Esterke manipulálta,
hogy olyan, a zsidóknak kedvező határozatokat és törvényeket hozzon, melyeket
Mojecki gyűlöletesnek tartott.
Mindazonáltal, Esterke létének legkorábbi dokumentációja
zsidó szerző tollából, körülbelül 200 évvel Esterke halála után, Dovid
Solomon Ganz rabbi (matematikus, történész, asztronómus, asztrológus)
Cemach Dovid (Prága, 1592) című zsidó- és világtörténelmi könyvében szereplő
leírásokban találhatóak. Ganz rabbi azt írta, hogy „Kazimír, lengyel király
asszonyául vett egy Ester nevű zsidó lányt, egy olyan szolgálóleányt, akinek a
szépsége páratlan volt az egész országban, és ő volt a felesége évekig. A király
nagy szívességeket tett a zsidók szabadságának és jogainak érdekében, az ő
kedvéért.” Ganz rabbi zsidó királynőként írja le Esterkét, akinek férje, Nagy
Kázmér király, a lengyel zsidók számára különleges szabadságjogokat biztosított
a felesége hatására.
Az Esterke-legenda nyomai
Lengyelországban, Krakkó történelmi zsidó negyedében,
Kazimierzben, található egy Ester nevű utca, az Ulica Estery. Kazimierz várost,
ma Krakkó zsidó negyedét, Nagy Kázmér 1336-ban, Krakkó két nyugati külvárosi
negyedének egyesítésével alakíttatta ki, majd fallal vetette körül, amely fal
létezését 1362-ben a Magdeburgi törvénybe belefoglalta. A néphagyomány szerint a
király a zsinagógát Esterke tiszteletére építtette Kazimierz Dolny városában.
Kazimierz Dolny-t városi rangra a XIV. században valóban Nagy Kázmér király
emelte, de a település a nevét II. Igazságos Kazimierz hercegről kapta, aki
1181-ben a krakkói Zwierzyniec negyed premontrei rendjének adományozta a helyet.[2] Ma a
zsinagóga panzióként üzemel és a városban a közelmúltban nyílt egy U Estery
(Esterhez) nevű kávézó.
Van olyan hagyomány, mely szerint a krakkói Lobzow parkban
temették el Esterkét, ami Nagy Kázmér kedvenc helye volt.[3] A Radomi
palota a Rynek utca 5. és 6. szám alatt áll és Ester háza néven vált ismertté,
ma a Radomi Modern Művészeti Múzeuma.
Esterke élete városonként
Történeti források nem erősítik meg a történetet, de az
Esterke-legenda szóban hagyományozódott évszázadokon keresztül és az egyes
közösségek hozzáadták a helyi színeket.
A dél-kelet Lengyelországi Radomban a város nevét így
magyarázzák: Nagy Kázmér király elvitte Esterkét a kastélyába, mely Radom
városában állt, a király utasításainak megfelelően a palotát felújították,
kibővítették és gyönyörű kerteket ültettek Esterke tiszteletére. A király
gyakran ellátogatott Esterke királynőhöz, és az őt ott mindig ért vidám hangulat
miatt, Rad-dom, vidám-háznak nevezték el a várost.
Lublinban úgy tartják, hogy Esterkét a közösség régi
temetőjében helyezték végső nyugalomra.
Kazimierz Dolnyban a történet úgy szól, hogy a város
nagyzsinagógája Nagy Kázmér ajándéka volt Esterkének. A zsinagóga paroketjét,
azaz frigyszekrény-függönyét a hagyomány szerint személyesen Esterke hímezte. A
legenda szerint, amikor a király állami ügyekkel volt elfoglalva vagy
ellenségeivel háborúzott, Esterke királynő kézimunkával töltötte szabadidejét,
horgolt a zsinagóga számára. (A középkorban gyakori volt, hogy a nők
szabadidejüket díszítések készítésével töltötték az egyházi épületek számára.) A
paroket központi motívuma egy tűzköpő kígyó volt, amely úgy gondolták, hogy
szimbolizálja a kígyót, ami meggyőzte Évát, hogy egyen az Édenkert tudás-fájának
gyümölcséből. Vannak, akik szerint Nagy Kázmér király spanyol aranyművesektől
rendelte az Esterke által a paroketbe hímzett arany fonalat. Az idők folyamán a
kézi hímzésű paroketet különleges tulajdonságokkal ruházták fel. Csak ünnepekkor
függesztették ki, amikor éjjel-nappal a chevra kadisa temetkezési egylet
felügyelete alatt volt. Háborúkat és tűzvészeket élt túl a vászon, olyannyira,
hogy átvészelte az eredeti faépítésű zsinagóga leégését a XVIII. században,
melyet később téglából újjáépítettek. A szokásosan megrendezett purim-spil,
purim ünnepi előadásban mind a népi, mind az írásos változatokban Eszter könyvét
veszik alapul, de az Esterke-történethez kapcsolják és a paroket általában részt
vesz a purimi előadásokon. Ez a paroket turisztikai szenzáció. Lengyelországban,
Krakkóban léteznek direkt Esterke tematikájú idegenvezetések.
[4]
A lengyel zsidóságról szóló könyvében Haya Bar-Itzhak
interjút készített Meyer Kirschenblatt kanadai festőművésszel, aki a
lengyelországi Opatow városában nőtt fel és emlékezett, hogy Kazimierz zsidó
negyedben állt a gyerekkorában egy fa, melynek árnyékában Nagy Kázmér király
Esterkét szórakoztatta a legenda szerint. A fa ágai, amelyek még sok évszázadon
át is álltak, hatalmasak voltak. Minden egyes ág, ugyanolyan vastag volt, mint
egy rendes fa, és meg kellett őket támasztani.[5]
Esterke halála
Esterke haláláról számos verzió maradt fenn. Öngyilkosság
vagy a király feleségeinek féltékenységből elkövetett gyilkossága. A hivatalos
források házasságot nem említenek, azonban Esterke királyné és királynő címet
igen gyakran. Más legendák szerint Esterkét pogromban öltek meg, miután a király
elhunyt. Van olyan hagyomány, mely szerint egy lobzowi parkban temették el,
amely a király kedvenc rezidenciája volt. De a lublini zsidó közösség úgy
tartja, hogy Esterke királynő a helyi zsidó temetőben nyugszik. Erről Klems
Junosza írt az: Ester a zsidó szabó lánya, akiből királynő lett c.
könyvében. Más legendák kastélyokat vagy erődöket írnak le Esterkével halálának
színhelyével kapcsolatban Lobzowban és Bochotnicában. Az egyik legenda, arról
szól, hogy Kázmér király túléli Esterke királynőt, és a gyönyörű szemeit
gyászolta.
Esterke az irodalomban
A fiatal lengyel zsidó leány története évszázadokon át
számos változatot és értelmezést kapott a lengyel és zsidó népi hagyományokban.
A XIX. században a politikai, társadalmi és kulturális változások következtében
a történet belépett a szépirodalomba, és a jiddisül író lengyel szerzők és a
lengyel határokon túli irodalom sorozatainak középpontjában állt. Az
Általános Lengyel Enciklopédiában (1859) egy közel négy oldal hosszúságú
bejegyzés alátámasztja a tényt, hogy a történet jelentős érdeklődést keltett a
nevezett időszakban.
A XIX. századi lengyel irodalom az Esterke-motívum
közkedvelt volt a zsidó-lengyel kapcsolatok bemutatására, például Adam
Mickiewicz: Tadé úr (1834) c. epikus költeményében, mely Lengyelország
végleges feldarabolásából fakadó hazátlanságban a zsidó szétszórattatást is
bemutatja. Karl Emil Franzo: Esterka Regina (1872) c. művében a zsidó
lány a romantikus tragikus figura a keresztények szemében és azoknak a
zsidóknak, akik vallásukat elhagyva áttértek a keresztény hitre. Maurycy
Gottlieb: Esterka és Nagy Kázmér (1879) a lengyel királyt elnyomóként
állítja be és a zsidók megerősödését javasolja. Jozef Ignacy Kraszewski:
Esterka c. műve, a Parasztok királya (1881) kötet 6. részében a szépséges
zsidó lány tökéletesen beszél lengyelül, ami ritkaság volt, mert a zsidók
jiddisül beszéltek javarészt és nem tanultak meg lengyelül. Franciszek
Zmurko: Nagy Kázmér és Esterke (1891) c. művében a lengyel nem-zsidó férfi
és a zsidó lány idilli kapcsolatát fogalmazza meg.[6]
Az Esterke történetet feldolgozó héber irodalmi művek közül
az első ismert kiadás Yitzhak ben Moshe Rumsch: Ester második könyve
(Vilniusz, 1883) a szerző szerint „egy finom és szép történetet lengyel és
litván őseinkről Nagy Kázmér lengyel királyról és kedveséről Esterkéről az
általuk tett csodákra és üdvösségekre vonatkozóan.” A szerző megjegyzi, hogy az
általa német forrásból átvett történet történelmi tényeken alapul. Az is fontos,
hogy Esterke a történetben a király kedvese, nem pedig királynő, királyné,
szerető, vagy feleség.
Esterke életének és purim Eszter királynőjének hasonlósága
megtalálható Herschel Eppelberg Esterka című darabjában, amelyet
először 1890-ben, Varsóban játszottak. A színmű számos párhuzamot tartalmaz a
megilával, azaz Eszter könyvével, még egy böjtöt is, melyet Esterke királyné
rendelt el, hogy általa teljesüljön a könyörgése Nagy Kázmér király felé, az
emberei biztonságáért. A színműben szereplő gonosz pap próbálkozása a zsidók
jogai megadásának megakadályozására, Hámán cselekedeteire emlékeztet. Nagy
Kázmér király hasonlít a darabban Ahasvérus királyhoz.
Sholem Asch: Moshiakhs tsaytn (1906) c.
drámájában a főszereplő, a jiddis irodalomban rendkívüli, lengyel, Justyna nevű
egyetemista lány viszontagságain keresztül mutatja be a XIX. századfordulón a
hagyománykövető, a cionista és az útkereső lengyel zsidó portrékat. A darab egy
lengyel faluban játszódik, amely Esterke egyik kastélyának romjaira épült.
Justynának egy öreg zsidó szolga meséli el az Esterke-legendát, mely szerint
Esterke holttestéből Nagy Kázmér eltávolíttatta a szemgolyóit, arany gyűrűkbe
foglaltatta és a palotájának egyik oszlopára akaszttatta azokat, mely
installációt oltárnak használt, feléjük imádkozott. Halálában a vak Esterke
koronával a fején kereste a szemeit és nem térhetett nélkülük örök nyugovóra,
mivel a zsidó hagyomány szerint a testet csak egyben szabad elföldelni. A bolygó
zsidó Esterke és Nagy Kázmér szerelme Justyna számára a lengyel-zsidó kapcsolat
jelképe a darabban. A dráma végén Justyna Esterke bolygó lelkét anyjának
sírjához vezeti és ezzel, szenvedésének lezárásával talál megoldást a zsidó
vándorlás örök paradoxonjának feloldására.
Esterke szépségét illetően a Nobel-díjas Shmuel Yitzchak
Agnon: In Hous Esterkas (1916)
c. művében azt írta, hogy „Az arca olyan fehér volt, mint a hó, szeme olyan
volt, mint a nap Ziv (Ijár) hónapjában... Nem volt más olyan szép, mint Ester
egész Lengyelországban." Agnon azt írta, Nagy Kázmér négy feleségét
felháborította a király Esterke iránti szeretete. A féltékenységükben körmeikkel
karcoltak gonosz szavakat Esterke házának falára. Esterke azonban nem félt, mert
mezüze őrizte a ház bejáratát, melyen keresztül lépett be a király mindahányszor
arra járt.
Aaron Zeitlin jiddis költő Esterke c.
misztériumjátékában (1932) a purimi Eszter-történetet keresztény narratívájú
anti-Krisztus történetté alakította át. Zeitlin Lengyelországot a zsidók
átmeneti otthonának látta és nem biztonságos letelepedésre alkalmas helynek.
Esterke és Nagy Kázmér király kapcsolatán keresztül a zsidók és a nem-zsidók
kapcsolatát mutatta be, melyben Jézus átka kárhoztatta a zsidókat az örök
vándorlásra.
Khone Shmeruk, az askenázi zsidóság kultúrájának
történésze nagy figyelmet fordított a téma és a publikált művek
tanulmányozására, karrierje során különböző formákban, akadémiai szempontból
számolt be kutatásairól.[7]
Kutatásaiban Shmeruk rávilágított „Esterka” személyében arra a fajta
szemszög-váltó forradalomra, amely Nagy Kázmér király a zsidók felé gyakorolt
pozitív hozzáállása kiváltotta közfelháborodással indult, de az idő múlásával a
lengyel értelmiségiek, a zsidó-lengyel ideális együttélésének szimbólumává vált.
Shmeruk az „Esterka”-történet fogadtatását elemezte a
modern jiddis irodalomban, a művészi és társadalmi kapcsolatokban, valamint a
különböző írók üzeneteiben, amelyeket az Esterke karakter felhasználásával
próbáltak átadni. A kutatásai lengyel és jiddis nyelven írt művekre
összpontosultak, a témához kapcsolódó a héber művekről csak érintőlegesen tett
említést, a jiddis és a lengyel irodalom közti kapcsolatot jelölte ki központi
témájául.
Amennyire a lengyel jiddis irodalomnak nem volt helye a
lengyel irodalomban, annyira jelölte kis a zsidók helyét Lengyelországban az
Esterke-legenda.
Az Esterke-legenda
a lengyelországi köztudatban
Esterke tehát a népének nevében lobbizott, habár a zsidó
törvények szerint tilos a zsidó és nem zsidó emberek közötti házassági
kapcsolat, de itt, mint Eszter könyvének történetében, az egész zsidó közösség
fennmaradásához tett nélkülözhetetlen cselekedetet Esterke. A hősnő magatartása
önfeláldozásként értelmezett. Általában.
Azonban Lengyelországban az Esterke-legenda a jiddis és a
lengyel irodalomban, népmesékben gazdagon feldolgozott történet, mely
feldolgozások sokszor árulkodnak a zsidó-keresztény kapcsolatok változásairól,
egymás kölcsönös érzékeléséről, a zsidó önképről. Jan Dlugosz írt először az
Esterke-történetről, mely felvetés több évszázadon keresztül vádolta Esterkét
azzal, hogy jogokat szerzett a zsidóknak, miközben Nagy Kázmér király felesége
Hessei Adelaide volt. A kettős embertelen cselekedet: a bigámia és a zsidóknak
kedvezés a király részéről az antiszemita történetmondás táptalaja. Zsidó és nem
zsidó, de nem antiszemita körökben ugyanez, a lengyel nép felmentése az
antiszemitizmus alól a legenda szereplőjének emberséges királyként való
bemutatása által.
„A
vitakérdés, hogy Esterke feleség volt-e vagy ágyas, a citált források alapján is
könnyű eldönteni. Ágyas volt, mert feleség az ő származásával nem is lehetett
volna, s mert a hagyományból is kiderült, hogy vele egy időben Nagy Kázmér
királynak más volt a felesége, márpedig többnejű nem lehetett.”[8]
Gans Dávid ugyan feleségnek nevezi Esterkét, s bár ő vitathatatlanul igazi zsidó
történetíró Flavius Iosephus nyomdokain, itt e kérdésben valószínűleg Eszter
könyvének hatására torzítja a hagyományt.
Esterke létezésének kérdését az írásbeli dokumentumok
megerősíthetik, vagy eltűnnek az emlékezetből. Utóbbiról a lengyel köztudatban
koránt sincs szó. Nagy Kázmér király, a lengyel Ahasvérus és Esterke, a cseles
zsidó nő cselekedetei a köz emlékezetében élnek és a zsidók egykori átmeneti
otthonában megmaradt csekélyszámú büszke zsidó közösség azonosságtudatát
gyarapítják.
[4]
http://www.aapjstudies.org/index.php?id=176
[5]
http://www.aapjstudies.org/index.php?id=176
[6]
http://www.aapjstudies.org/index.php?id=176
[8] Dr. Uhrman Iván
.