Varga Béla
Egy holokauszt túlélő a jövő nemzedékéhez
(OR-ZSE, Budapest, 2015. november 5.)
2024.12.29.
Kedves Barátaim!
Az egyre fogyó túlélők közé tartozom,
akik rendszeresen tartottunk beszámolót a diákoknak a Soa alatt átélt
élményeinkről. Erről szeretnék néhány szóval beszámolni.
14 éves voltam a vészkorszak idején és
talán koraérett gyerekként már akkor gondoltam arra, hogy az átéltekről nyomot
hagyjak az utókornak. Naplóírásba kezdtem és gyűjtöttem az eredeti
dokumentumokat erről a szörnyű időszakról.
Beszámolóim előtt tájékozódtam az iskola
jellegéről, a diákok koráról, érdeklődési köréről, hiszen az előadást ennek
megfelelően kellett prezentálni. Előadás közben figyeltem a hatást, mely
beszámolóm keltett, vagy éppen az esetleges érdektelenség jeleit, melyre azonnal
reagálnom kellett volna. Rendkívül fontosnak tartottam, hogy elegendő idő
maradjon a kérdések feltevésére és megválaszolásukra. Ez alatt az idő alatt
tekintették meg az általam bemutatott személyes dokumentumokat pl. fényképeket
szüleimről és rólam a sárga csillaggal, az eredeti és általam viselt sárga
csillagot és azt amit Ausztriában kellett hordanom. A 14 éves koromban írott
Lágernaplóból fel is olvastunk részleteket. Ebben szerepelnek az itthoni gettó
és cukorgyári szörnyűségek élményei, természetesen beleértve az itthoni
hatóságok kegyetlenkedéseit is.[1] Többször felmerült kérdés, hogy a
megkeresztelkedetteket is elvitték-e?, mire én a véletlenül a felettem lógó
feszületre mutattam és azt feleltem. "Igen, ha ő akkor közöttünk lett volna, őt
is deportálták volna Auschwitzba."
Megemlítettem még az egyre jelentkező zsidóellenes
megnyilvánulások elleni küzdelem fontosságát. Példákkal illusztráltam, hogy
milyen értékeket adott a magyar zsidóság az országnak és hogy a holocaust milyen
hatalmas szellemi kincstől fosztotta meg a magyar társadalmat.
Tapasztalatom szerint a tanulók
megértették és át is érezték, hogy annak idején milyen szörnyűségek történtek
zsidó honfitársaikkal és ez remélhetőleg meg is marad emlékezetükben. Az ügy
eredményessége szempontjából igyekeznünk kell, hogy köztünk és a diákok között
lehetőleg kötetlen baráti légkör alakuljon ki.
Határozott véleményem, hogy a még létező túlélők
beszámolói pozitívan befolyásolhatják a jövő nemzedék gondolkodását.
[1] Szolnok
FEL