RESTANCIA
független zsidó tudományos folyóirat
Fintor Fruzsina
Lehet objektíven kritikát vagy véleményt alkotni?
(Egy filozófus, egy költő és egy író összefonódása)
2022.02.14.
Otto Weininger
Otto Weininger Geschleht und Charakter című munkájának megírásakor valóban nem kímélt sem nemet, sem emberi jellemet, s ebből a szempontból a nőinem és a zsidóság elit helyen szerepelt soraiban. Igazságtalan dolog volna azt állítani, hogy az ő írását és elmélkedését megelőzően nem születtek hasonló vélemények a nőkkel vagy a zsidósággal szemben. A katolikus teológiában talán mind a mai napig vita tárgyát képezi, hogy a nők rendelkeznek e lélekkel vagy sem, bár manapság kevésbé nyílt ez a diskurzus. Szent Ágoston maga mondta ki, hogy „a nő nem Isten képére teremtetett”, a félreértés elkerülése végett a zsidóságról sem vélekedett sokkal odaadóbban, hiszen „a zsidók Krisztus gyilkosai”. Weininger filozófiai véleménye e két tárgyban így táptalajra is talált.
Gábor Andor |
Amennyiben a Nem és Jellem sorait nem tudjuk eredeti nyelven olvasni
Gábor Andor fordításában hibátlan képet alkothatunk a szerző alapfilozófiai
nézeteiről, függetlenül attól, hogy egyetértünk-e vele vagy sem.: „Számomra nem is volna
fontos, hogy a férfiak között különbséget tegyek, bármily kevéssé zárkózom is el
e különbségek fontossága elől. Számomra csak arról van szó, hogy megállapítsam,
mi nem a nő s valóban végtelenül sok olyan dolog hiányzott belőle, ami a
legközépszerűbb és legplebejisztikusabb férfiból sem hiányzik soha egészen. Ami
a nő, tehát a nő pozitív tulajdonságai, (amennyiben itt létről és pozitívságról
egyáltalán beszélni lehet) azt sok férfinál mindig meg fogjuk találni. Vannak,
mint már gyakran kiemeltük, férfiak, akik nőkké lettek, vagy nők maradtak; de
nincsenek nők, akik bizonyos körülírt, nem túlságosan magasan megvont, erkölcsi
és értelmi határokon túlkerülnének. S azért még egyszer ki akarom mondani itt: A
legmagasabban álló nő is mindig végtelenül mélyebben van, mint a legmélyebben
álló férfi.”[1]
Szilágyi Géza
A fent idézett részlet után talán érthetőbb, hogy a Könyvek és Emberek című tanulmánykötetében Szilágyi Gáza miért szentelt külön fejezetet Otto Weininger Nem és Jellem című filozófiai alkotásának. Az alábbiakban erről a tanulmányról, valamint Szilágyi Géza véleményéről és az azt követő kritikáról esik majd szó. |
Amikor Szilágyi megírta tanulmányát Otto Weininger alkotásáról, minden igyekezete és irodalmi módon megírt sorai ellenére sem tudta önmagát függetleníteni azoktól a személyes érzésektől, amiket a mű olvasása közben tapasztalt. Felmerül a kérdés, hogy egyáltalán van e mód objektív módon írni vagy véleményt mondani valamiről, ami minden igyekezetünk és szaktudásunk ellenére nem csak a tudós énünket szólítja meg. A válasz egyértelműnek hat: nem. Ha akarjuk, ha nem a semlegesség teljesen kizárt. Sokkal érdekesebb az, hogy vajon mennyire vagyunk képesek egy-egy sor megírásakor visszafogni érzelmeink hevületét, amikor kritikát fogalmazunk egy másik szerző munkájáról. Szilágyi Freud iránti tisztelete és értelmezési módszere, sőt egyik saját költeményének részlete is felbukkan Weininger művét tárgyaló tanulmányában. A Venus Vulgivaga sorainak segítségével erőteljes példát talált arra, hogy Weiningernek milyen módon juthatott csak intimitás a női nem részéről. Szilágyi versének sorai igen határozottan írják le a helyzetet, mindazonáltal megbontják a tanulmányt, sőt talán még személyesebbé teszik, ami egy kritikai tanulmány esetében nem túl előnyös.
Azt, azért érdemes megemlíteni, hogy nem csupán Szilágyi használta fel
műve megírása közben Freudot, hanem vagy így vagy úgy, de maga a kritikával
illetett szerző is. Sőt mi több, egy plágium botrány keretében Freud és
Weininger összeütközésbe is került egymással: „…időközben a tudomására
jutott, hogy Weininger járt Freudnál a kéziratával, és hogy azt a tanácsot adta
a fiatal szerzőnek, hogy ne publikálja, ugyanis a tartalma „ostobaság”.”[2]
Mindezek alapján, azt semmi
esetre sem mondhatjuk, hogy Otto Weiningert nem befolyásolta semmi privát
élmény, amikor szavakba öntötte a zsidókkal kapcsolatos nézeteit. Egyszer s mind
elmondható, hogy a Nem és Jellem című munkájában nem beszélhetünk
objektív filozófiai nézetekről, ahogyan Szilágyi Géza A Gyűlölet Könyve
címet viselő kritikai tanulmánya sem mentes a szubjektív hatásoktól.
Karinthy Frigyes
Karinthy Frigyes 1912-ben a Nyugat 9. számában írta meg
Szilágyi Géza kritikai tanulmánykötetéről a kritikát. Többek között, így
fogalmazott róla:
„Szilágyi Géza kitűnő könyvének fő érdeme az az
ál-objektivitás, mellyel emberekről és könyvekről szóló nagyon is lírai
kritikáját a filozófia és ismerettan hideg s előkelő nyelvén tudja
megszólaltatni. Weiningerről beszél s megállapítja róla, hogy nőgyűlölete egyéni
balszerencséjéből származott s nő-filozófiája e gyűlöletből - s a Szilágyi Géza
sima és virtuóz, zökkenők nélkül való stílusa a láthatatlanul összebonyolult,
elegánsan hajladozó mondatok hálójával, elrejti szemünk elől a darabos és durva
feltevést: hogy egy objektív s filozófiai fogalmakkal dolgozó világszemlélet
mögött ilyen okokat keresni: ez, ha következetesek vagyunk, épen úgy egyéni
diszpozíció dolga, mint amilyent ő Weiningerről feltételez.”
[3]
Az imént idézett sorok
olvasása közben joggal merülhet fel a kérdés, hogy amikor Karinthy
„álobjektivitásról” beszél és „egyéni diszpozíciót” emleget, nem
esik-e ő maga is ugyan abba a „hibába”, amit Szilágyi Géza esetében oly alaposan
részletezett? Tény, hogy Karinthynak
abban igaza volt, hogy nem beszélhetünk tiszta objektivitásról a tanulmány
olvasása közben. Ugyanezt
elmondhatta volna magáról Weiningerről is, hiszen egy elmélet sem születhet
személyes tapasztalatok nélkül.
A különbség, hogy Otto Weininger a számára rossz privát
élményeit gyűjtötte csokorba, mikor megírta fő alkotását. Szilágyi Géza a maga
irodalmi hevületének erőteljes, Freud iránti tiszteletével vegyes ötvözete lett
kicsit sem alaptalan kritikája a Nem és Jellemről. Karinthy
Frigyes pedig minden igyekezete ellenére sem tudta kivonni magát ugyanebből az
elkerülhetetlen bűvkörből. Hiszen nem feltétlenül tekinthető objektíven valami
csak azért, mert a szerző objektívnek tekinti önmagát. Karinthy eme írásáról
ugyan az elmondható, ami Otto Weiningerről vagy Szilágyi Gézáról, csupán a
szubjektivitás mértéke között lehet némi eltérést találni.
Saját írásom sem objektív, sőt egyetlen írás sem tekinthető tisztán objektív módon, hiszen akkor, nem
tudnának megszületni azok az irodalmi alkotások, amelyek hatással vannak az
olvasóra. Bűn lenne azt kívánni, hogy érzelmektől, saját tapasztalatoktól
mentesen fogalmazzunk a szépirodalomban, szakirodalomban, matematikában,
metafizikában, filozófiában, pszichológiában vagy bármi másban, elvégre az
egyéni tapasztalatok töltik meg az utókor számára értékelhető tartalommal a
szöveget. Saját magunk írása pedig, talán csak azért hat módfelett objektívnek,
mert akaratunk ellenére szubjektív módon szemléljük. Így válik Karinthy
álobjektivitás megfogalmazása igazzá a szerzőre és minden íróra.
[1]
Otto Weininger: Nem és jellem - Elvi tanulmány /1913. Bp. Dick Manó kiadása.
Fordította: Gábor Andor/ in.:
http://www.freepress-freespeech.com/holhome/kiscikk2/wein1.htm
(2022.01.29.)
[2] Varga Rita: Sigmund Freud és Otto Weininger „vitája” az antiszemitizmus és a lélektan megítéléséről. ELPIS 2014/2. 70.o. in.: https://docplayer.hu/16510707-Sigmund-freud-es-otto-weininger-vitaja-az-antiszemitizmus-es-a-lelektan-megiteleserol.html (2022.02. 10.)
[3] Karinthy Frigyes: Szilágyi Géza: Könyvek és emberek. In.: Nyugat, 1912.9.szám. in.: http://epa.oszk.hu/00000/00022/00103/03338.htm (2022.01.28.)
FEL